HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inkoppling av Dac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/02/27 :  16:28:56  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag har köpt en Burson HA-160ds och har nu kopplat in den till min Marantz via aux, kopplat in digitalkabeln i min Sony 920qs via koaxial Cdspelaren är kopplad till cd på Förstärkaren. Är detta rätt kopplat?
När jag har läget cd på förstärkaren kan jag lyssna både i högtalarna och lurarna samtidigt i auxläget går det bara att lysna i lurarna.
Behöver också förslag på digitalkabel som kostar max 1500 kronor. Det följde med en digitalkabel men den tror jag inte är något vidare.
Detta är min första fristående Dac, så jag är nybörjare på detta. Har mest lyssnat på vinyl tidigare.
Tack på förhand,

Tobbe

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2015/02/27 :  18:03:50  Show Profile Send pak a Private Message
Du behöver väl inte koppla cd till förstärkaren så länge du har den kopplat in i dacen.-om inte du VILL kunna växla mellan aux och cd för att kunna jämföra cd mot dac då?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/02/27 :  18:34:54  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag provade detta men fick då bara ljud i hörlurarna, måste kolla upp detta. Du har nog rätt, jag kanske kopplade fel på något sätt.

Tobbe
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/27 :  18:47:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Är det inte så att Burson stänger av övriga utgångar när man ansluter lurar då?
/Micke
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/02/27 :  18:57:12  Show Profile Send Tobba a Private Message
Nu har jag provat igen, när man har cdspelaren kopplad till dacen och dacen kopplad till cd på föratärkaren så hörs det bara i hörlurarna. När man kopplar in cdspelaren på aux hörs det både i högtalarna och hörlurarna, det verkar inte funka på något annat vis.

Tobbe
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2015/02/27 :  19:50:02  Show Profile Send plundin a Private Message
quote:
Är det inte så att Burson stänger av övriga utgångar när man ansluter lurar då?


Så är det absolut! 160DS har en pre out (försteg) som bryts när man har hörlurar i! (dvs. den funkar bara med en utgång i taget)

Måste du lyssna på högtalare och hörlurar samtidigt?

/ptr

arbetar hos Akkelis Audio
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/02/27 :  20:15:45  Show Profile Send Tobba a Private Message
Plundin, har du läst vad jag har skrivit? Jag har inga hörlurar i ändå hörs det inget ur mina högtalare, när jag även kopplar in cdspelaren också så hörs det både i högtalarna och hörlurarna , men det är inte meningen att jag ska lyssna på dom samtidigt. Det sitter ju volymkontroll även på Dacen. Man ska väl inte också behöva koppla in kablar mellan cdspelaren och förstärkaren.
När jag kopplar in digitalkabeln till dacen och cdspelaren och dacen till cd på förstärkaren så hörs bara hörlurarna. När jag kopplar ur dom hörs det inget i högtalarna. Kan det vara något fel på Dacen?
Det finns ingen preout på Burson HA-160ds.

Tobbe

Edited by - Tobba on 2015/02/27 20:30:16
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/27 :  22:53:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Du har vid två tillfällen skrivit att "inget ljud kommer ur högtalarna, men ur lurarna"
Det tolkar även jag som att du haft lurarna anslutna, svårt annars att kolla om,det låter ur dem?
Lite som att öppna kylskåpsdörren snabbt för att se om det lyser när dörren är stängd!

Lite allvarligare; du har en Burson HA-160DS, det är inte en DAC, det är en hörlursförstärkare med digitala och en analog ingång.
Med andra ord, du får INGEN analog signal ut ur en HA-160DS annat än via hörlursuttaget...

Sorry...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/02/27 :  23:27:08  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag har naturligtvis kopplat ur lurarna när jag provat om det låter ur högtalarna, Ber om ursäkt om jag var lite otydlig.
Det intressanta för mig är då om dacken fungerar bra ihop med min cdspelare? Annars skickar jag tillbaka den och köper något annat för pengarna.

Tobbe
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/28 :  00:05:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Jag har naturligtvis kopplat ur lurarna när jag provat om det låter ur högtalarna, Ber om ursäkt om jag var lite otydlig.
Det intressanta för mig är då om dacken fungerar bra ihop med min cdspelare? Annars skickar jag tillbaka den och köper något annat för pengarna.

Tobbe


Okaj där är det tydligare. Men, jag tror vi pratar förbi varann...
Jag antar att ditt syfte med Burson var att förbättra ljudet från CD-spelaren när du lyssnar via lurar? Check på den, det förmodar jag att den gör utmärkt.
Likaså att ge dig kanonljud från datorn in i dina lurar! Check på den också!
Däremot kan du inte använda den som en DAC för att omvandla digitalt ljud från dator/CD-spelare till analog signal in till din förstärkare. Det finns inga utgångar på Burson annat än hörlursutgången.
Så din fråga om huruvida den "fungerar bra ihop med din CD-spelare" kan du bara svar på själv om du är nöjd med ljudet via lurarna när cd'n är signalkälla?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/02/28 :  06:37:52  Show Profile Send Tobba a Private Message
Den fungerar alltså bara när jag lyssnar med hörlurar och inte när jag lyssnar via högtalarna? Som du märker ar jag ganska okunnig på detta.

Tobbe

Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2015/02/28 :  08:55:54  Show Profile Send softishman a Private Message
Precis! En DAC har analoga utgångar som du sedan kopplar till din förstärkare. Analoga utgångar är RCA och XLR.

Med vänlig hälsning Fredrik
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/28 :  09:04:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jepp, det är helt riktigt. Du skulle förmodligen kunna hitta/göra en adaptersladd att ansluta mellan hörlursutgången på Burson och in på Aux-ingången på din förstärkare. Tyvärr kommer det troligen inte stt låta så bra då impedans och nivåer inte är anpassade för varann.

Tänk din att signalens väg alltid är ifrån "källan" till dina högtalare, då blir det tydligare att en "input" tar emot signal, men lämnar aldrig ifrån sig en utsignal.
Och då din Burson, trots att den kallas DAC, saknar utgångar kan du inte använda den som en DAC mellan din CD och förstärkare. Den är helt anpassad för att lämna så bra ljud i hörlurar som möjligt, från tre olika "inputs"

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/02/28 :  09:39:16  Show Profile Send Tobba a Private Message
Tack för er kunskap, jag har köpt fel produkt. Jag kanske får lämna tillbaka den. Sen får jag fundera ut vad jag ska köpa istället.
Har dock en ganska begränsad budget.

Med vänlig hälsning,

Tobbe
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2015/02/28 :  14:26:36  Show Profile Send plundin a Private Message
quote:
Plundin, har du läst vad jag har skrivit? Jag har inga hörlurar i ändå hörs det inget ur mina högtalare, när jag även kopplar in cdspelaren också så hörs det både i högtalarna och hörlurarna , men det är inte meningen att jag ska lyssna på dom samtidigt. Det sitter ju volymkontroll även på Dacen. Man ska väl inte också behöva koppla in kablar mellan cdspelaren och förstärkaren.
När jag kopplar in digitalkabeln till dacen och cdspelaren och dacen till cd på förstärkaren så hörs bara hörlurarna. När jag kopplar ur dom hörs det inget i högtalarna. Kan det vara något fel på Dacen?
Det finns ingen preout på Burson HA-160ds.


Sorry, inser att jag kollade på 160D..

/ptr

arbetar hos Akkelis Audio
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/02/28 :  14:41:45  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag lämnar tillbaka Burson och köper en Marantz HD dac1, den tror jag kommer att passa mig perfekt. Jag har en Marantz 7001 KI så den passar ju bra ihop med den.

Tobbe
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2015/03/01 :  17:32:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oavsett hur det går med din DAC-apparat, så kommer det inte vara lönt att lägga 1500:- på en digital S/PDIF-kabel. Helt vanlig billigaste "skräpet" håller cirka 75 ohms karaktäristisk impedans. Det såg ut som att du inte badar i pengar, därav mitt tips. Lägg pengarna där din anläggning ger största ljudförsämringar, är mitt råd. Det brukar vara rummets akustiska egenskaper och högtalarna. Dessutom bör du möblera högtalaruppsättningen noga, liksom var du har lyssningsplatsen. Jag menar inte att du behöver bygga ko,trollrumsakustik, ofta räcker det med vanliga möbler, men se till att inte ha för kalt möblerat.

Det går bra att ansluta en hörlursutgång till en ingång på din förstärkare. Signalmässigt är det helt okej. Du behöver bara skaffa rätt sorts sladd.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000