HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trafon började smälta!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/03/01 :  12:07:16  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har en dac tillverkad av ONTech, nuvarande Danish Audio Design. Har ägt den sedan 2008. Fungerat perfekt till igår kväll.
På helgerna stänger jag inte av apparaterna för att de hela tiden skall ge maximalt välljud direkt. Så även igår.

Satte på en vinylskiva och njöt. Efter en tag kände jag den, till en början, svaga doften av bränd plast. Lokaliserar doften, som inte längre är svag, till dacen. Känner att den är varmare än normalt. Slår omgående av den och drar ur alla sladdarna.

Bär ut dacen till garaget och öppnar locket och ser att plasten på ringkärnetrafon har börjat smälta. Så även primäranslutningarna som ligger mot trafon. Stanken är stickande!
Av någon anledningen har trafon blivit så varm att den börjat smälta. Säkringen i nätbrunnen är hel så inget fel på inkommande strömstyrka.
Tyvärr verkar det inte vara en standardtrafo då den har 7 sekundäranslutningar!
Trafon är tillverkad av danska Trans Elektro och märklappen klarade sig så jag har skickat e-post till dem. Så förhoppningsvis kan de tillverka en ny.

Vågar inte tänka tanken vad som kunde ha hänt om jag inte var i musikrummet när det inträffade.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/03/01 :  12:53:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Har du mycket halvledare i elnätet? Typ energisparlampor och liknande. Dessa kan generera väldigt mycket övertoner som vid dålig filtrering kommer ut på nätet. Detta kan medföra varmgång i trafos då frekvenzen blir för hög.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/03/01 :  13:30:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Läskigt.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2015/03/01 :  16:05:28  Show Profile Send lampuradio a Private Message
En trafo som sådan brukar nästan aldrig -eller åtminstone inte särskilt ofta- ge upp helt på egen hand. Det troliga är att det finns någon form av överbelastning i de kretsar som trafon matar. Om du får tag i en ny och byter, så kolla att allt annat är OK, så det inte är nån elektrolytkondensator som givit upp eller något annat fel som gör att det går för mycket ström.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/03/02 :  19:24:55  Show Profile Send Vox a Private Message
Fick idag svar på från trafotillverkaren att den aktuella trafon var tillverkad efter ONTechs specar och att de inte säljer den till någon annan än dem.
Blir till att kontakta ONTech i ärendet. Blir nog bäst att skicka hela dagen till dem för renovering/service.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/02 :  19:39:44  Show Profile Send atle a Private Message
Jag skulle också vilja sända min dag på renovering för den har inte varit särskilt bra

Hur som helst, tråkigt och lite obehagligt att råka ut för en sådan här sak.
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/02 :  19:43:47  Show Profile Send atle a Private Message
RuneStone skrev
quote:

Har du mycket halvledare i elnätet? Typ energisparlampor och liknande. Dessa kan generera väldigt mycket övertoner som vid dålig filtrering kommer ut på nätet. Detta kan medföra varmgång i trafos då frekvenzen blir för hög.


Det är låter som något som vi alla kan drabbas av nu när vi använder energisparlampor i princip alla lampor. Vet du var/om det går att hitta info om detta?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/03/02 :  21:54:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:

Det är låter som något som vi alla kan drabbas av nu när vi använder energisparlampor i princip alla lampor. Vet du var/om det går att hitta info om detta?


Det ÄR något vi all kommer drabbas av. Finns massvis med info på nätet om det.. finns ett exjobb från ett svenskt universitet där dom kollat just på övertoner och dess påverkan mot dagens elmätare. Det var väldigt mycket mätfel som uppdagades där..

Vanligt är att nätdelar börjar tjuta eller blir varmare än normalt, det är ett tydligt tecken på övertonsproblem.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2015/03/03 :  09:11:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Övertoner på nätet är ett reellt problem, men om en apparat plötsligt överhettar, så skulle jag till att börja med kontrollera själva apparaten, om jag inte visste att jag nyligen kopplat in någon ny, massivt olinjär belastning i mitt elnät.

Det kan också vara värt att nämna, att även om nya lampor, dator-/telefonladdare etc skapar övetoner, så drar de relativt lite ström i jämförelse med vad ett normalt hemma-elnät klarar av. Deras faktiska betydelse för andra apparater finns såklart, men ska inte överdrivas. Problemen är ju större i flerbostadshus som har hissar, fläktar etc, där de moderan styrsystemen ofta "smutsar ner" elnätet rätt drastiskt om inte grejerna är av god kvalitet.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/03/03 :  09:59:49  Show Profile Send Vox a Private Message
I mitt fall har trafon blivit överhettad utan att säkringen i nätbrunnen löst ut.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/03/03 :  10:40:45  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har varit med om att trafon smällt till försteget.
Kombinationen var en konding som gett sig och var mer eller mindre kortslutning i (glödströmen) så trafon var tungt belastad.
Av någon anledning så hade någon i mitt hushåll hemma som gillar DIY förstärkare o sladdar ( ej min fru) satt i en skruv istället för säkringdå jag körde med labbaggregatet på testbänken, ( man kan inte hålla på o skjuta säkringar när man felsöker) glömde ta bort den sedan o byta mot en glassäkring när jag skruvade ihop det hela o satte in den i stereon. Några veckor senare så började en anan konding bli dålig o kortsluta sig.
När jag slog på micron i köket så började trafon bakom stereon ryka o smälta.
Jag tror inte att det var en olycklig tajming utan det skickas nog som påpekas ut en del saker på nätet som kan störa. Nu hade det aldrig hänt om man haft rätt säkring, hela kondingar ( stort strömdrag på sekundärsidan) och säkring på sekundärsidan.
Numera bygger jag med säkringar både på primärsidan och sekundärsidan.

Edited by - Stormen on 2015/03/03 10:41:46
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/03/03 :  13:40:14  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har varit i kontakt med Danish Audio Design (www.danishaudiodesign.com) som har lovat att fixa dacen åt mig.

När jag får veta vad det var för fel kommer jag att informera om det.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000