HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Loppisfynd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2015/03/01 :  16:06:14  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Titta vad jag hittade på loppis idag!

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2015/03/01 :  16:07:40  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Och insidan:
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/03/01 :  19:08:24  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Vackert! Eftersom det var loppis var nog priset helt rätt också! Jag är rätt svag för Dynaco...

Rör...
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2015/03/02 :  01:15:20  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Grattis!

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/03/02 :  07:14:51  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Om det är ett fynd eller inte beror, enligt mig, på priset.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2015/03/02 :  20:17:57  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Den är ju inte i originalutförande längre. Vidare lyssning får avgöra om det är ett fynd eller inte.
Hittills har jag upptäckt glapp i rca-kontakten för höger kanals utsignal. Jag ska byta kontakterna...

Mats
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2015/03/18 :  10:42:44  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag var på loppis igår och hittade en Pioneer SA-900. Kosmetiskt sett är den nära på mint utan skråmor eller repor. Manual följde också med.
Det är alltså en integrerad förstärkare på 2x50 watt, som även går att använda som rent försteg. Verkar vara ganska avancerat för att vara så gammalt (kom 1971) med subutgång och möjlighet att ställa diskant och bas individuellt på varje kanal.
Väl inkopplat till slutsteg så är vänstra kanalen helt död (kan ju vara säkringen) men högra fungerar, dock med en del brum. Trots att jag bara hör från högra kanalen, så verkar det ändå vara ganska bra kvalité på ljudet.

Är den såpass bra att det är någon idé att lämna in den på service? Någon som haft en själv kanske?

http://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/sa-900.shtml

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/18 :  12:28:57  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Om du skall få den någorlunda, så behöver man byta samtliga elektrolytkondensatorer. Efter 44 år, så har elektrolyten torkat ur i de allra flesta e-lytar. Transistorerna kan vara knepiga att få tag i, om de falerat

Gillar man utseendet, och distorsionen som de flesta tidiga transistorförstärkarna var behäftade med, så kanske det är värt det!

....Det hände mycket med kretsdesignen och den ljudmässiga kvalite#180;n vad gäller transistorförstärkare under senare delen av 70-talet.

Mvh highfive
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2015/05/19 :  07:50:12  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Tjenare Bogus! Det här kanske inte är OK enligt forumregler? Men vill du göra dig av med din SA-900 så är jag intresserad, oavsett skick. Älskar designen!

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2015/05/23 :  15:59:16  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ledsen... är själv väldigt svag för vintage stereoprylar (speciellt Pioneer). Ska lämna in den på service nu till veckan faktiskt, så får det kosta vad det kosta vill. Den är i så fint kosmetiskt skick att jag har svårt att se att jag någonsin säljer den. =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/05/24 :  09:02:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
KUL!!!! En annan hittar aldrig något sådant fint.

Jag har en sådan själv (fådd) och håller på att snygga till den, fast det går långsamt (blir någon förvånad?!).
Jag har nya fräscha mönsterkort (obestyckade) till den, utförda i stadigare material men helt efter originalkorten. Eller för att vara mer sanningsenlig, jag kan ha dem kvar. Försökte sälja dem utan resultat. Vill du kan få ärva dem mot portokostnad om de nu inte lämnades till elektronikåtervinningen.

Jag beställde själv färdigbestyckade kort någonstans ifrån (??) och såg att där också fanns kort med RCA-kontokter om man ville pimpan bakstycket.

Här kanske??
http://www.classicvalve.ca/dynaco.html#PASR
http://www.dynacodesigns.com/products.html
Nej här:
http://www.tubes4hifi.com/PAS3.htm
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2015/11/07 :  17:19:15  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Hittade ett par Tannoy Devon i soprummetigår. Något kantstötta men fullt fungerande =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2016/02/29 :  21:43:19  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Sent omsider har jag nu fått tillbaka min Pioneer SA900 från service.
Det är helt makalöst vad en 45 år gammal maskin kan prestera. Den spöar ganska många maskiner för ett antal tusenlappar. Ska nu köras med en rullbandspelare från Akai =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000