HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad gör denna igentligen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/02 :  09:29:56  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har skaffat mig en strömdelare och jag undrar vad denna burken gör igentligen. Någon som kan förklara det för mig?






Musik är livet

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/03/02 :  11:13:37  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
du har köpt ett grenuttag med ett inbyggt nätfilter.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2015/03/02 :  11:14:19  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Det är ett nätavstörningsfilter. Kan göra gott ibland men det kan lika gärna bli till det sämre. Det beror på värdena på komponenterna i filtret kontra lasten du hänger på.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/02 :  13:15:48  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Ok. Den verkar funka fint men om den gör någon märkbar skillnad låter jag förbli osagt. Tänkte använda den till mitt framtida system men funderar på att fixa en lite snyggare låda till komponenterna. Hur vet man om filtret gör som det är tänkt? Oscilloskop?

Musik är livet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/03/02 :  13:26:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Som Stajo påpekar så är det så att hur väl det fungerar beror mycket på lasten. Schemat för hur den är byggd syns på plåtskalet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2015/03/02 :  13:37:14  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Lyssna duger bra. Systemet kan upplevas som lite slött och trött om man har för mycket av C och L i filtret. Om det fungerar som det skall så kan det bidra till en bättre ljudbild och en lugnare bakgrund. Det är tänkt att filtrera bort så kallade transienter som finns på vårt elnät.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/02 :  16:00:32  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tack Stajo. Ska koppla in det sen och lyssna och höra om det blir någon skillnad. Hade varit riktigt bra om det hade gjort så som du sade, att ljudbilden blir bättre och bakgrunden blir lugnare.

Musik är livet
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2015/03/02 :  16:36:50  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Gör det. Mitt egna experimenterande har landat i att jag ganska snabbt känner att det börjar sagga till sig när man går upp i värden på spolar och kondingar. I medicinska sammanhang kan man hänga på ganska stora värden som skyddar apparaturen men i audiosammanhang blir detta märkbart ganska snabbt. Jag använder inga generella filter för hela anläggningen utan föredrar att bygga in det i varje brukare om det behövs. Då vet man lasten och kan dimensionera komponenter efter det. Jag brukar hamna på ett par 100 mikrohenry i en grovtrådig common mode spole och några tiotals nanofarad över det. Den du har där närmar sig nog millihenry och mikrofaradområdet skulle jag gissa och filtrerar ner i kilohertsbanden
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/03/02 :  17:05:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
0,33uF, 2x0,7mH och 2x3300pF står det på översta bilden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2015/03/02 :  17:09:44  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Såg det nu Bernt. Och 20 A vilket indikerar grova tåtar. Kan funka.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/03 :  08:01:11  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Låter positivt.

Musik är livet
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/03/03 :  17:05:51  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Och glöm inte att den måste in i ett jordat uttag.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/03 :  19:53:08  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jordat uttag är ett litet problem då enda jordade uttaget här finns i köket. Hur går man tillväga då? Blir filtrets funktion försämrat utan jord?

Musik är livet
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2015/03/03 :  19:59:58  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
De två 3300 pF skall egentligen gå ihop till jord i tänkt funktion men nu blir de istället som ett 1650 mellan jord och nolla. Men jag ser ingen övrig säkerhetsrisk förutom den som ojordat ger allmänt.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/03/03 :  20:13:28  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
I och med att jord sitter kopplad mellan två kondensatorer som går mellan fas och nolla får du halva nätspänningen i chassit (olastat).

Handlar inte om jättestora strömmar, runt 350uA peak enligt SPICE. Om man lastar med 10k ohm mot jord blir spänningen över det 3,5V peak.
Högre frekvenser än 50Hz blir förstås värre, och tanken med filtret är ju att dumpa all energi som bara går mot jord i höga frekvenser.

Kan tillägga att många stationära datorer har liknande störfilter.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2015/03/04 :  07:16:49  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ja det är riktigt att ett filter med Y-kondingar mot chassiejord inte är så lämpliga i detta sammanhang utan nätjord. En jordfelsbrytare smäller väl vid en 30-50 mA så det är en bit bort men ändå. Isoleras filtrets chassie mot apparatens chassie så försvinner det.

Edited by - Stajo on 2015/03/04 07:17:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000