HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ommagnetisering alnico
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/19 :  09:21:49  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har några 075or som jag gärna hade velat ommagnetisera så dom får tillbaka sin gamla styrka igen. Vet ni någon som kan hjälpa en med sådant?

/Kristofer

Musik är livet

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/03/19 :  12:14:10  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det lär finnas ett företag i Bromma som pysslar med sådant. Vet någon vad företaget heter?
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2015/03/19 :  12:26:58  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Hyab hette en firma som sålde magneter förr, kanske finns kvar ?
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/19 :  12:46:17  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
tack för tipsen. Ska kontakta dom och se om där finns en möjlighet att dom kan hjälpa en.

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/03/20 :  10:17:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hyab magnetiserar inte längre element. Om du hittar något ställe så får du gärna redovisa här.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2015/03/20 :  19:47:44  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
http://www.magnetfabriken.se/Magnetisering.asp

http://suramagnets.se/se/

Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/03/20 :  20:38:14  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tydligen ska maskinen vara gjord för alnico. Maskiner för ferrit och neodym funkar inte bra för alnico.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/03/21 :  08:24:00  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nej, det är inte samma teknik har jag lärt mig.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/03/24 :  20:52:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Magnetfabriken i Västerås kan inte hjälpa till med magnetisering. Jag mejlade och frågade.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/25 :  10:34:15  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har tagit kontakt med Suramagnets och dom verkar kunna hjälpa en med ommagnetisering. En kunnig där skulle höra av sig till mig så då får vi se om dom kan hjälpa en och vad det skulle kosta..

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/25 :  11:01:47  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har nu varit i kontakt med Suramagnets och dom kan göra det men han visste inte hur bra det kommer bli då magneten i dom gamla 075orna är inkapslad och jag vet inte om dom går att ta ut utan att skada drivrarna men han är beredd på att göra ett försök. Ca 400kr/driver skulle dom då ta för att ommagnetisera.

Musik är livet
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/03/25 :  16:21:10  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
En nyfiken fråga: Finns ju en rad andra faktorer i ett element som orsakar att det inte spelar med samma "fjong" som tidigare.
Magnetflöde är väl inte det lättaste att mäta i hemmet?
Men hur vet man att det är dåligt magnetflöde som orsakar tappet?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/03/25 :  22:46:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om magneten har blivit svagare blir det lägre BL som går att mäta.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/03/25 :  23:16:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
075-or behöver nog inte ommagnetiseras. Kanske om dom har fått ett slag. Har du svept dom?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2015/03/25 23:16:51
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/26 :  08:14:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Svept?

Musik är livet
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/03/26 :  08:33:22  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ha ha,, ja det är klart som korvspa att det blir mindre motor och lägre BL. Skönt att andra tänker till. Jag var mer inne på hur sjutton man rent fysiskt kan mäta magnetflöde med enkla metoder hemma, kanske med en standardiserad metallbit och en lina fäst i en newtonmeter som på visst avstånd skulle ge viss dragkraft. Men det flummandet gav betydligt mera variabler än att göra ett svep o addera lite massa för att få fram Small Thiel parametrarna.
Jag var tvungen att läsa på lite då detta med ommagnetisering väckte min nyfikenhet. verkar som tidigare skrivet att just Alnico förlorar om de utsätts för slag o stötar. Annars inget nämnvärt tapp med åren.
Det är oftast spidern o kanterna på gamla element som blir lite stela o behöver komma igång med massa spelning alternativt bytas ut.

Edit. och med stela spidrar o kanter så påverkar även det en mätning (svepning) av elementet så man kan väl ändå inte vara helt säker på att just magneten behöver ommagnetiseras ?

Edited by - Stormen on 2015/03/26 23:16:59
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/03/26 :  23:29:11  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
PS, hoppas att det är ok att jag ställer frågan i din tråd, men det var på förekommen anledning som nyfikenheten dök upp.


quote:
Svept?


Man mäter högtalaren och får ut ett diagram på responsen och brukar se ut nåt sånt här:

Som visar ett av mina element

Man kan sedan addera en vikt, tex 20g och mäta igen för att få ut parametrarna på elementet. Vas, Fs o lite annat.

Jag blev nyfiken på detta med ommagnetisering då jag inte stött på problemet tidigare.
När jag jobbade som tv installatör så kunde kunder ibland komma in med sin tv och säga: -"Den är trasig men det är nog bara bildröret som behöver bytas." Ett märkligt uttalande som många gjorde. Det är liksom inte så bara, det är ju själva tv:n
Funderade kring om detta med ommagnetisering var liknande eller hur ställer man egentligen just den diagnosen? (jag är alltså nyfiken och undrar hur det ligger till med våra små magneter, för all kraft är ju inte oänderlig?? den omvandlas bara)


Edited by - Stormen on 2015/03/26 23:31:01
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/03/27 :  07:36:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En liten inflikning
Olika magnettyper är känsliga för olika saker
Alnico kan lätt tappa sin kraft pga stötar
Neo är känslig för värme och korrosion (om dess ytbehandling skadas)

Bästa sättet att behålla en magnets styrka är att i största möjliga mån försöka hålla den kortsluten.
Detta gäller speciellt alnico (som är ett magnetiskt "mjukare" material än ferit och neo) och många hävdar därför att en demonterad alnico-motor alltid bör om-magnetiseras innan återbyggnad

BL borde väl gå att mäta genom att lägga en vikt i konen (ex en påse sand) och sedan låda en bestämd DC-ström lyfta denna till neutralläget. Avvikelser från specen indikerar en försvagad magnet.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/04/01 :  12:37:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Svept?

Frekvensmätt dem. En 075 går ju inte att mäta BL på. Svag magnet borde innebära att dom tappar i höga registret, eller har jag fått det om bakfoten?

Ett baselement kan tappa magnetstyrka av att man kör för mycket ström i talspolen, men det är ju svårt att göra med en 075a. Enda sättet att avmagnetiser an 075a är att tappa den. Om man tappar en så så borde magneten ha flyttat på sig också. Tror inte du behöver zappa dina 075or.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/04/01 :  14:19:54  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har inte frekvensmätt dom än men ska göra det sen tänkte jag med tanke på att dom här har många år på nacken och har använts i PA/biograf sammanhang så kan dom mycket väl ha blivit tappade. om dom tappar det höga registret för att inte ha kvar sin gamla magnetstyrka låter jag förbli osagt, då får någon annan mer kunnig bekräfta det om det stämmer.
Ska se om jag kan köra ett frekvenssvep på dom nu i veckan och jämföra mina mätningar mot originalbroschyrens.

Musik är livet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/04/25 :  18:25:08  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Lite bökigt att lägga på 20 gr på membranet:)) har och har haft en del 075 men de har alltid skrikigt likadant som sina bröder, om membranet är ok så är magneten säkert det också om de inte har åkt i backen. Koppla in dem och jämför dem med lite vanligt radiobrus så hör du om de fått stryk.
075 är riktigt trevlig om man delar dem högt.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000