HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 USB DAC Inställningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/03/21 :  09:18:35  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag kör en HRT HD till min laptop och tycker det låter riktigt bra med Spotify Premium. Min fråga till er som är mer intresserade av datorer än vad jag är kanske är trivial men det vore intressant att veta om det finns några inställningar som ska göras i datorn för att det ska vara optimalt eller så nära det går utan allt för mycket besvär. Datorn är en Lenovo X220 W7 om det nu har någon betydelse.
Jag hittar inga speciella inställningar för USB men kommer ihåg att det pratades om ASIO bla ? Hur ligger det till

Lämnat forumet

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/21 :  10:57:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej time, kör du med ngn drivrutin? (Tror det finns en drivrutin för PC om man kontaktar HRT/ Kevin Halverson som bl.a. Möjliggör 24/192)
Annars är det nog bäst att köra en vettig mjuikvaruspelare som t.ex. JRiver Media Center och ställa in ljudet för WASAPI i Audio-settings.
Du skulle iofs kunna testa ASIO4All om det är enklare i din spelare. Det är dock en wrapper som eg nyttjar Kernel Streaming var det ngn som sade.

Du kan även testa Fidelizer, som stänger ned en massa tjafs i Windows och låter den ägna sig åt ljuduppspelning enbart.
(Alla förändringar återgår efter omstart)

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/03/22 :  12:03:38  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nej, kör inga drivrutiner alls, faktiskt bara Spotify men visst vore det kul att fixa till så man kan köra tex Jriver optimalt. Har en ITX dator som ligger och skräpar som kanske kan användas.
Annars är jag nöjd med Spotify, tycker det funkar fint, funderar också på Wimp som borde låta bättre.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/03/22 :  16:58:29  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Vilket operativ är att föredra ? W7 eller XP, min erfarenhet från våra maskiner är att XP går stabilare

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/22 :  20:10:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Wimp låter tydligt överlägset (om man avser HiFi-varianten) och har mervärdet av att kunna nyttja t.ex. en ASIO drivrutin. (Jag är nästan säker att det funkar så även på PC)

Spotify har det bättre gränssnittet, enklare sökningen och det helt överlägsna Connect-tänket som möjliggör enkel och smidig fjärrstyrning av klienten om den ligger på en annan enhet.

Spotify är dock svårt att optimera för bästa möjliga ljud. Du kan inte låsa den till en specifik ljuddrivare utan kommer använda Windows Default Sound Device (nu är jag ute på tunn is igen!)

Med t.ex. jRMC kan man dock routa ljudet via dess ljudutgång, men det är inte helt trivialt och jag vet inte om det har ngt ljudmässigt mervärde?!?!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/03/23 :  09:39:59  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag provade Wimp Hifi en gratismånad men kunde inte höra någons större skillnad jämfört med Spotify genom min HRT, måsta ha missat någon inställning eller så klarar mina grejor inte upplösningen.
Jag ska sätta upp ITX maskinen med XP så får man se om den levererar.
Att köra Fidelizer i autostart ska också provas

Lämnat forumet
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/04/07 :  00:38:54  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
@Time
Att du inte kan höra någon skillnad mellan Wimp och Spotify talar för att du lyckats ställa in prylarna på bästa sätt. Om allt är rätt inställt så är det mycket svårt eller kanske till och med omöjligt att höra skillnad mellan Wimp och Spotify. När någon gjort en jämförelse och säger att han hört skillnad så beror skillnaden ofta på att han lyssnat på två olika utgåvor (=> mastringar) av samma album i dom olika tjänsterna.

I Spotify brukar man också hitta flera utgåvor av samma album. Här är två länkar till olika utgåvor av en låt i Spotify.
Den ena av dom är kraftigt dynamikkomprimerad. Ljudnivån skiljer sig ganska mycket mellan utgåvorna så man måste kompensera, dvs. reglera nivå när man testlyssnar.

Exempel 1.
https://open.spotify.com/track/2WfaOiMkCvy7F5fcp2zZ8L

Exempel 2.
https://open.spotify.com/track/3YMTNzrRktpHDsi6OrmZNO

Edited by - atle on 2015/04/07 00:43:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000