HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Extern ström USB.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/22 :  11:31:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har precis börjat prova en extern strömförsörjning för USB med min dac. Det handlar om en Aqvox: http://www.aqvox.de/usb-power_en.html
Efter 2 dagars "inbränning" upplever jag ett klart lyft med denna , är det fler som provat?

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/03/22 :  12:13:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Mycket bra produkt om man driver dacen via usb.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/22 :  13:12:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, jag gillar enkelheten och att det bara behövs 1 usb-kabel. Priset är också rimligt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/22 :  19:59:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Snutten, har inte du en Meitner MA-1?
Jag har ju ytterst svårt att tro att den skulle strömförsörjas av USB-interfejset?

Däremot är jag helt ense med förträffligheten hos dessa strömförsörjare tillsammans med vissa USB strömförsörjda DAC'ar!
HRT Musicstreamer behöver den definitivt, medan t.ex Bladelius USB DAC knappt avslöjar om den är inkopplad eller ej!?!?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/23 :  08:17:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det stämmer, ma-1. Den får sin ström via usb-kontakten från datorn, därav mitt intresse för att prova. Den står t.o.m. med på Aqvox hemsida som "compatible device". Därav är den lite känslig för vad som kommer in via usb och troligen därför jag upplever en förbättring med extern strömförsörjning. Nu ska sägas att det funkar förvånansvärt bra ändå med en bra dator men optimalt är det troligen inte då det ställer höga krav på använd dator.

Edited by - Snutten on 2015/03/23 09:26:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/23 :  10:03:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Va? Nu vet jag inte hur Meitner konstruerar men menar du att USB-delen skulle strömförsörjas av datorn medan resten har egen strömförsörjning? Du har ju en IEC-hona bakpå chassit?
Om du INTE ansluter IEC, dyker Meitnern upp som ljudenhet i datorn ändå?

Ursäkta, men jag får inte ihop detta..
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/23 :  10:30:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vissa dacar kan man efter uppkoppling/handskakning via usb med dator bryta strömförsörjning från usb-kabeln då den inte behövs eftersom dacen strömsätter själv.
Min dac behöver ström från datorn hela tiden för att spela via usb, så då borde ju usb-delen försörjas helt eller delvis från datorn?

Edited by - Snutten on 2015/03/23 10:32:35
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/23 :  10:56:46  Show Profile Send atle a Private Message
Vissa dacar är uppbyggda på så sätt att sjäva usb-interfacet får sin ström från datorn via usb, men däremot får själva da-delen i dacen ström från dacens egen nätdel. En av anledningrna till att man valt att bygga på det sättet är att det ger möjlighet att isolera USB-intgerfacet från da-delen och därmed också isolera da-delen från påverkan från den ström som kommer ifrån datorn. Det är inte ovanligt att man använder en optisk koppling internt i dacen mellan usb-interfacet och da-delen för att hålla dom galvaniskt årskilda.

Jag tror att alla usb-dacar som använder XMOS-interfacet tar sin ström från den dator som är kopplad till usb-ingången, oberoende av ifall dom har en egen nätdel eller inte.

Edited by - atle on 2015/03/23 10:58:39
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/23 :  10:58:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Hmmm, det här var ju lite spännande må jag säga!
Jag har en teori; genom att ansluta AQVox strömförsörjning introducerar du en galvansisk åtskiljning mellan dator och dac avseende strömförsörjningen. Du skulle (tror jag) lika gärna kunna klippa strömförsörjningsledarna i en vanlig USB-kabel och uppnå samma resultat? (Alltså en förbättrad ljudåtergivning)
Det finns ju redan ett flertal USB kablar som skippar strömledarna ute på marknaden.

Vad tror du, kan detta stämma?
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/23 :  11:09:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Intressant artikel i ämnet;
http://www.yourfinalsystem.com/cable-design-f-a-q/147-how-do-data-only-usb-cables-work
Och där verkar man ju ha konstaterat att Meitner är en av dem som USB strömförsörjs av datorn..
Ja, det var för mig en nyhet.
Jag tror faktiskt jag ska slakta +5V anslutningen på en gammal USB kabel för att prova. (Röd kabel klipps)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2015/03/23 11:16:08
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/23 :  11:30:08  Show Profile Send atle a Private Message
quote:
Hmmm, det här var ju lite spännande må jag säga!
Jag har en teori; genom att ansluta AQVox strömförsörjning introducerar du en galvansisk åtskiljning mellan dator och dac avseende strömförsörjningen. Du skulle (tror jag) lika gärna kunna klippa strömförsörjningsledarna i en vanlig USB-kabel och uppnå samma resultat? (Alltså en förbättrad ljudåtergivning)
Det finns ju redan ett flertal USB kablar som skippar strömledarna ute på marknaden.

Vad tror du, kan detta stämma?
VH Micke


Vad jag förstår så är själva iden med AQVox att åstadkomma en galvanisk isolering, fast när jag skriver det här så känner jag mej inte övertyga om att tillverkare av strömförsörjning av det här slaget faktiskt lyckas åstadkomma 100% galvanisk isolering. Idag finns det ingen generell komponent för att galvaniskt isolera en USB Audio 2.0 signal. Den har för hög hastighet för att det ska gå att åstadkomma med dagens komponenter. (åtminstone var det så sist jag kolla upp saken ))
När du skriver om att klippa strömledaren i usb-kabeln så utgår jag ifrån att du tänker dej att du använder en dac som inte behöver få ström via usb. Jag tror att man i sådan dacar inte bryr sig om att ta emot strömmen via usb-så jag har lite svårt att tro att det skulle blir någon egentlig fördel att klippa strömledaren i USB-kabeln. Man kan om man vill dra det väldigt långt kanske se en fördel i att det inte kommer finnas någon ström i usb-kabeln men det känns lite "overkill".
Att klippa strömledaren i usb-kabeln leder per automatik inte till att dacen blir galvaniskt isolerad från datorn. Elektriska störningar kan fortfarande vandra över dom övriga ledarna.

Edited by - atle on 2015/03/23 11:30:37
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/23 :  12:23:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja det är inte helt enkelt att begripa allt, jag kommer fortsätta testa med och utan denna manick.
Uppdaterade mjukvaran i dacen igår men fick lite bekymmer med datorns drivrutiner. Men det är inget fel på dacen, den funkade med min gamla laptop med de lite äldre drivrutinerna, kanske får göra en ominstallation av windows 8.1.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/23 :  12:32:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
...snip...
När du skriver om att klippa strömledaren i usb-kabeln så utgår jag ifrån att du tänker dej att du använder en dac som inte behöver få ström via usb. Jag tror att man i sådan dacar inte bryr sig om att ta emot strömmen via usb-så jag har lite svårt att tro att det skulle blir någon egentlig fördel att klippa strömledaren i USB-kabeln. Man kan om man vill dra det väldigt långt kanske se en fördel i att det inte kommer finnas någon ström i usb-kabeln men det känns lite "overkill".
Att klippa strömledaren i usb-kabeln leder per automatik inte till att dacen blir galvaniskt isolerad från datorn. Elektriska störningar kan fortfarande vandra över dom övriga ledarna.


Jag är helt med dig atle, det var mera att ha en kabel för att kunna testa om strömförsörjning krävs eller inte!
Och ja, galvanisk isolering är nog mera komplext att åstadkomma än via klippt +5V ledare!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/23 :  18:25:32  Show Profile Send atle a Private Message
Jo, det är naturligtvis ett sätt att kontrollera ifall dacen använder strömmen som kommer från datorn.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/03/24 :  12:16:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En intressant fråga i detta sammanhang är hur mycket nät och övriga störningar vilka generellt är av amplitudvarierande typ påverkar den digitala signalen. Ska jag vara ärlig har jag inte en susning. Jag har testat olika dacar mm att köra dem på batteridrift bla Strulbox (Squeeze box) utan att kunna detektera någon ljudskillnad överhuvudtaget.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/24 :  21:10:18  Show Profile Send atle a Private Message
Jag har inte gjort några testar med olika typer av strömmatning till digitala apparater, men jag tror inte att det är särskilt vanligt att den digitala signalen påverkas av elektriska störningar på så sätt att det blir bitfel. Skulle det ändå hända så är det ganka enkel att höra den typen av fel.
Den typ av störning som jag främst tänker mej i det här sammanhanget är tex. EMI/HFI och då tänker jag mej det leds över till dac och förstärkare genom en digitalkabel av koppar, men jag har inte någon direkt kunskap om störningar av det slaget så det blir bara en spekulation.

För en tid sidan när jag skulle göra en rumsmätning så fick jag en lite mystisk störning då jag skulle generera ett frekvenssvep. Jag använde en laptop för både mätning och generering av testsignalen och jag fick en högfrekvent ton när jag kopplade in datorn till förstärkaren. Jag kopplade datorn via dom analoga utgångarna så det blir inte riktigt jämförbart med hur man brukar koppla en dator till en stereo, men det visade i alla fall att det händer att en dator ger ifrån sig störningar som kan påverka ljudet. Det skulle vara intressant att testa med att koppla samma dator via usb-utgången i stället för att se om samma störning uppstår.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/24 :  23:12:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag ska göra en hel del testande framöver, bland annat ska jag ta bort Aqvox:en efter att ha använt den några veckor. Har nu ny mjukvara i dacen så jag behöver vänja mig vid ljudet.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/26 :  21:10:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja vad ska man säga, kombinationen av ny firmware i dacen och Aqvox är ju nästan löjlig! Stor skillnad till det bättre. Jag undrar ju varför inte Meitner fick till detta på en gång, och det borde ingå en Aqvox när man köper dacen. Att det kan ta tid att optimera firmware kan jag dock köpa. Gissa om jag kommer behålla denna lilla trollerilåda....

Edited by - Snutten on 2015/03/26 21:12:14
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/04/01 :  10:33:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Har du gjort jämförelser med/utan AQVox efter nya firmware?
Blir lite nyfiken på varför vissa DAC'ar nästan kräver extern strömförsörjning?
Jag menar din Meitner t.ex. kan väl knappast dra mer än 20% av maxströmmen då den enbart strömförsörjer receiverchipet, XMOS. Och visst, strömförbrukningen är väl iofs inte avgörande för hur korrekt audioströmmen kan översättas till digitalsignal.

Hade ju själv en AQVox och med min gamla MusicStreamer+ gjorde den en mycket stor förbättring och dessutom en mer än 3dB höjning av utnivån. Till min gamla MusicStreamer HD gjorde den en tydlig förbättring med ökad dynamik och klarhet.
Bladelius USB DAC verkar däremot ganska immun mot extern strömförsörjning, hittar inga tydliga föändringar av ljudet.
Däremot har jag inte testat extern strömförsörjning till ngn av mina apparater med egen strömförsörjning, Pioneer N-50 eller Gustard U-10 (USB-AES/EBU omv)

/M

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/01 :  13:24:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag ska testa lite mer för att vara säker på vad som gör vad.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/02 :  22:31:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lyssnat en del...nya firmware ger ökad precision och dynamisk villighet, mer detaljer hörs med bättre separation. Aqvox tillför lite värme i ljudet, pondus men samtidigt lugnare och renare ljud, helt enkelt mer naturligt. Det låter riktigt bra nu, vill inte pilla för mycket på grejerna...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000