HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny vinylspelare och riaa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/23 :  18:40:14  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Nu har jag efter långt funderande bestämt mej för att köpa en vinylspelare och jag har beställt en Thorens td 309. Pickupen som sitter på vid leverans är en Audio Technica AT 95 men den funderar jag på att byta mot något bättre inom den närmaste tiden.

Jag har ännu inte bestämt mej för vilket riaa jag ska köpa. Jag funderar lite smått på Pro-Ject Phono Box RS. Är det någon här på forumet som använder det riaa-steget och kan säga något om hur bra/dåligt det fungerar och vilken pickup som han använder tillsammans med det?
Andra förslag på lämpliga riaa-steg som fungerar både med MC- och MM-pickup är också välkomna

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/03/23 :  19:58:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Se om du hittar en Lehmann Black cube de är väldigt prisvärda även på begmarknaden dyker de upp med jämna mellanrum, de har en ljudåtergivning som är väldigt neutral utan att vara tråkig, MM/MC klarar de av också.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/03/23 :  20:38:32  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Grattis till en mycket bra skivspelare.Jag har en själv. Jag bytte Pickup ganska omgående till en Sumiko Pearl mm pickup.
Vilket gjorde att det vart nycket bättre dynamik och bas.
Jag kör med ett Graham Slee reflex M riaa till den.
Kan rekomendera den billigare Graham Slee Gram Amp 2 Special Edition.Det riaat började jag med.
Var noga med att justera fötterna så att den står helt plant.

Edited by - leffee on 2015/03/23 20:40:37
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/23 :  20:45:15  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Tack Bubbel, jag ska ta en titt på Lehmann Black cube.

Edited by - atle on 2015/03/23 20:46:22
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/23 :  21:14:37  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Tack för tippsen Leffee. Ska titta närmare på både Graham och Sumiko Pearl pickup.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/24 :  07:43:46  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är väl alltid en fråga om matchning men jag tyckte nog Black Cube var rätt tråkig.
När jag skulle välja mitt första "riktiga" RIAA stod valet mellan Project phonobox SE, Lehmann Black Cube samt Lukaschek PP-1. Det är länge sedan nu men jag tyckte Black Cube och PP-1 var klart bättre. PP-1 spelade med mer "sturm unt drang" och idag tycker jag den är en stilig kostym al'a Armani. Strikt och lite stel i jämförelse med mitt inbyggda JJ-RIAA med fyra dubbeltrioder. Som sagt en matchningsfråga. Sen beror det på vilken återgivning man är ute efter. Graham slee har jag faktiskt hört i flera sammanhang även hemma. De är riktigt trevliga. Kanske skulle jag tycka annorlunda om Lehmann idag. Allt har ju ändrats sen dess.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/24 :  07:47:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är väl alltid en fråga om matchning men jag tyckte nog Black Cube var rätt tråkig.
När jag skulle välja mitt första "riktiga" RIAA stod valet mellan Project phonobox SE, Lehmann Black Cube samt Lukaschek PP-1. Det är länge sedan nu men jag tyckte Black Cube och PP-1 var klart bättre. PP-1 spelade med mer "sturm unt drang" och idag tycker jag den är en stilig kostym al'a Armani. Strikt och lite stel i jämförelse med mitt inbyggda JJ-RIAA med fyra dubbeltrioder. Som sagt en matchningsfråga. Sen beror det på vilken återgivning man är ute efter. Graham slee har jag faktiskt hört i flera sammanhang även hemma. De är riktigt trevliga. Kanske skulle jag tycka annorlunda om Lehmann idag. Allt har ju ändrats sen dess.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/24 :  09:01:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har inte hört just Phonobox RS men tycker det är ett intressant koncept, med steglös impedansjustering alltså.
Äger dock en Black Cube sedan många år och tycker den är ganska saklig och lite väl korrekt (?) Med mina MC puppor har BC även lite låg gain vilket ger lite extra av korrektheten...

Men oavsett ditt val, grattis till beslutet och till en fin spelare!
Tror, som du själv säger, att du kommer få mer glädje med en annan puppa! (Jag tillhör inte de som tycker AT-95E är frälsaren, men har å andra sidan inte experimenterat speciellt mycket med olika kapacitiv lastning eller resistiv heller för den delen)

VH Micke

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/24 :  10:07:46  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag kan rekomendera att prata lite med Hasse på analoga väljud.
Han lånar nog gärna ut Graham eller något annat kul http://www.analogavalljud.se/startsidan.html



Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/03/24 :  21:24:21  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
@Adagio
Tack för tippsen. Hade jag bott i Norrköping så hade jag kontaktat "Analoga väljud", men jag bor i Stockholm så det får bli en handlare här uppe i stället.

@AlfaGTV
quote:
Men oavsett ditt val, grattis till beslutet och till en fin spelare!


Tack Micke! Det ska bli roligt att koppla in den och lägga på en vinylplatta. Det var många år sedan jag gjorde det sist

Det lutar åt att det blir en Pro-Ject Phonobox RS. Den är lite dyr men den har en hel del knappar och funktioner som blir roliga att testa. Funktionerna gör också att steget bör fungera ihop med dom flesta pickuper och det är nog något jag kommer att byta ganska snart. Jag har läst en del om AT95 och det är väl ingen som direkt höjer den pickupen till skyarna. Å andra sidan är den inte heller så dyr.

Edited by - atle on 2015/03/24 21:25:07
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/04/01 :  22:02:04  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Jag är väldigt nöjd med mitt riaa Heed Quasar. När jag hade min första förstärkare utan riaa Roksan Caspian så testade jag först ett Cambridge och sedan ett Project båda i 1.000 kronors klassen. Jag var missnöjd med båda två. Detta kostar betydligt mer c:a 7.000 kr men det var det värt.

Nu är jag ingen expert på riaa och har liten erfarenhet med jämföra sådana så ni får ta mitt tips för vad det är. Googla!

Många inställningsmöjligheter och extern nätdel, ingen väggbula.

Separat MM / MC ingång.

Hög / Låg utgång för nivåanpassning.
Omställbar 600/220/100microV
Omställbar 470/220/100 Ohm

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/04/03 :  03:03:08  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Tack för förslaget MatsE. Jag har sett på diverse forums att det är ganska många som gillar Heed Quasar så det kan vara något att titta närmare på.

Igår fick jag äntligen hem vinylspelaren - Thorens td 309. Väldigt roligt att koppla in den och vilken känsla det var att lägga på första plattan Det var ca 25 år sedan jag senast sänkte ner pickupen mot en vinylskiva
Tyvärr så märkte jag efter ha spelat någon skiva att ljudet var allt annat än bra. Det lät som det distade ganska påtagligt. Tills vidare använder jag ett enkelt riaa som jag lånat som kommer att bytas till något bättre och pickupen är en AT95 som jag också kommer att byta ut. Förhoppningsvis så kommer dom förbättringarna att ha en positiv effekt på ljudet. Idag när jag spelade några skivor så tyckte jag att det lät lite bättre. Jag är inte den som vanligtvis tror på inspelning av prylar, men det här är vinyl och då är det lite mer mekanik inblandad. Kanske är det så att en pickup behöver lite inspelning. Hur som helst så låter rippade cd-skivor fortfarande bättre än vinylen.

Under tiden jag väntat på att få hem vinylspelaren så har jag passat på att köpa några nya vinyler att lyssna på. I går när jag jag skulle spela en av dom, Couldn't Stand The Wether med Stevie Ray Vaughan, så hade jag svårigheter att få bort plasten runt skivan. Jag tog i lite för mycket och lyckades knyckla ihop fodralet. På min skivspelare ligger det på skivtalriken en filtmatta. När jag senare skulle vända på skivan så följde filtmattan med upp pga. statisk elektrisitet och mina fingrar hamnade under filtmattan. Då gled skivan iväg på filtmatta, åkte iväg som en frisbee och landade på locket till skivspelaren. Det resulterade i att det blev en ca 5 cm lång repa tvärs över skivan som numera gör sig påmind varje gång jag ska spela skivan. Man kan säga att det är händelserikt att spela vinyl
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/04/03 :  08:40:33  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Hej Atle
Har du justerat den så den står rakt med passet som följer med?
samt att du har ca 2mm fjädring på fötterna.
Min var lika dan när jag fick min.
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2015/04/03 :  09:35:24  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Ett riaa Wägner som Ingvar Ahlberg säljer här på forumet har ett själv helt klart bra val( batteridrivet)
Bert
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/04/03 :  10:36:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ajaj! Tråkigt, men det kan inte förnekas att utrustning och media är rätt känsligt för olika typer av påverkan, både statisk elektricitet och fysisk åverkan.

Låt puppan i alla fall få spela en 20-25timmar innan du dömer ut den! De brukar vara lite stele i "lederna" när de är helt nya och efter en stunds inkörning får de nästan alltid ett mjukare och mindre "kantigt" ljud i men erfarenhet.

Kontrollera också alla parametrar, inte minst att spelaren står i perfekt våg som leffee nämner?
Viktigaste i mina öron:
1&2. Nåltryck och HTA (att pickupens vinkel och överhäng är korrekt i enlighet med t.ex. Baerwalds nollpunkter, sett rakt ovanifrån)
3. VTA, att tonarmsröret löper parallellt med skivans yta sett vinkelrätt från sidan. Eller möjligen sluttar något mot tonarmsbasen för ett lite mildare ljud (oftast)
4&5. Azimuth och Antiskating - Azimuth är diamantens vinkel i förhållande till skivans yta sett rakt framifrån, ofta svårt att justera med annat än mellanlägg i tonarmshuvudet.
Antiskating är den motriktade kraft som skall syfta till att inte nålen skall dras åt ena sidan av friktionskrafterna. Fel Antiskating kan ge missljud i ena kanalen på svåra skivor.
Fortfarande är fundamentet till skivspelaren en av de största påverkansfaktorerna, så att den står i lod och står stabilt på ett icke-resonant underlag är nog viktigast av allt.
Låt höra hur det förlöper!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/04/06 :  18:38:22  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
quote:
Hej Atle
Har du justerat den så den står rakt med passet som följer med?
samt att du har ca 2mm fjädring på fötterna.
Min var lika dan när jag fick min.
Go to Top of Page

När jag fick spelaren hand jag ingen sexkantsnyckel som passade. När jag kontrollerade med ett vattenpass så såg jag att den stod lite snett. Nu har jag skaffat en nyckel som passar och justerat den så att den står vågrätt. Det resulterade i att fötterna inte sticker ut 2 mm som det står i manualen att dom ska göra. Jag har läste någonstans att det det måttet skulle vara viktigt för att det påverkar fötternas förmåga att absorbera vibrationer. Frågan är vad som är viktigast - att den står lodrätt eller att fötterna sticker ut 2 mm. Har du något uppfattning om det?
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/04/06 :  18:44:05  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
quote:
Ett riaa Wägner som Ingvar Ahlberg säljer här på forumet har ett själv helt klart bra val( batteridrivet) Bert

Tack för förslaget Bert och tack alla ni andra som kommit med förlag. Jag har bestämt mej för att gå vidare med en Pro-Ject Phono Box RS. Lite i dyrast laget (8 tkr) men den har många inställningsmöjligheter som ska bli kul att testa.
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/04/06 :  19:18:26  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
quote:
Ajaj! Tråkigt, men det kan inte förnekas att utrustning och media är rätt känsligt för olika typer av påverkan, både statisk elektricitet och fysisk åverkan.

Låt puppan i alla fall få spela en 20-25timmar innan du dömer ut den! De brukar vara lite stele i "lederna" när de är helt nya och efter en stunds inkörning får de nästan alltid ett mjukare och mindre "kantigt" ljud i men erfarenhet.

Kontrollera också alla parametrar, inte minst att spelaren står i perfekt våg som leffee nämner?
Viktigaste i mina öron:
1&2. Nåltryck och HTA (att pickupens vinkel och överhäng är korrekt i enlighet med t.ex. Baerwalds nollpunkter, sett rakt ovanifrån)
3. VTA, att tonarmsröret löper parallellt med skivans yta sett vinkelrätt från sidan. Eller möjligen sluttar något mot tonarmsbasen för ett lite mildare ljud (oftast)
4&5. Azimuth och Antiskating - Azimuth är diamantens vinkel i förhållande till skivans yta sett rakt framifrån, ofta svårt att justera med annat än mellanlägg i tonarmshuvudet.
Antiskating är den motriktade kraft som skall syfta till att inte nålen skall dras åt ena sidan av friktionskrafterna. Fel Antiskating kan ge missljud i ena kanalen på svåra skivor.
Fortfarande är fundamentet till skivspelaren en av de största påverkansfaktorerna, så att den står i lod och står stabilt på ett icke-resonant underlag är nog viktigast av allt.
Låt höra hur det förlöper!
Vh Micke


Bra beskrivning av dom viktiga måtten. Det följde med skivspelaren ett enkelt redskap för att ställa in bl.a. överhäng och jag jag har köpt Ortofons vattenpass samt en ganska bra nålvåg. Med hjälp av dessa verktyg har jag så gott jag kan justerat in skivspelaren. Överhäng behövde jag inte ändra på och VTA och Azimuth ser bra ut vad jag kan se med hjälp av ögonmåtet. Antiskating har jag inte vågat mej på ännu. Den här vinylspelaren har magnetisk antiskating och jag behöver ta mej tid att sätta mej in i hur det fungerar innan jag ger mej på den.

Jag har också fixat ett annat riaa och det gjorde skillnad. Det första riaa't jag använde var Regas enklaste variant - Fono Mini A2D. Det jag använder nu är något steg upp - Rega Fono MM.
Med det nya riaa't så tycker jag att framför allt basen blev bättre. Det finns fortfarande lite kvar att hämta in i de övre registren jämfört med rippade musikfiler, men det närmar sig Framförallt så är det det där jobbiga ljudet som jag uppfattade som dist inte kvar (eller så har mina öron vant sig )
Som jag skrev i inlägget här ovan så har jag bestämt mej för att köpa Pro-Ject Phono Box RS. Det är några veckor leveranstid men när jag får riaa't så kommer jag att skriva några rader om det.
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2015/04/09 :  13:35:19  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
+1
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/07/17 :  00:16:41  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Efter många turer så blev det till sist ett Musical Fidelity M1 vina (Riaa). Det fungerar mycket bra. Inget brum eller andra konstigheter och det låter som det har en ganska rak frekvensgång. Jag har också bytt pickup till en Ortofon Quintet Bronze så nu låter det faktiskt riktigt bra. Sedan jag köpte vinylspelaren har jag köpt på mej en bunt med vinylskivor. Vissa låter precis som cd-versionen av samma album men några har ett betydligt bättre ljud än cd-versionen. Tex. en skiva med Tori Amos, Little Earthquakes är fantastiskt kul att lyssna på. Cd-verionen har jag lyssnat på någon gång i bland men den låter direkt tråkig i jämförelse med vinyl-versionen. Nu blir det till att i lugn takt utöka vinylsamlingen. Just nu har jag bara ca 50 skivor. Vinyl kommer nog inte bli det format som jag använder i huvudsak men det är kul att ha ett gäng riktigt bra vinylskivor att lyssna på när jag kan avsätta tid till att "kvalitetslyssna".
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2015/07/17 :  09:40:38  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Roligt att läsa dina steg på resan!
Skulle vara kul med lite bilder på spelare, pu och riaa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000