HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En amatörs bekännelser
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2015/03/29 :  01:07:20  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Har inte mycket att tillföra i form av kunskap. Detta bygge är enbart baserat på vilja, andras hjälp och min nyfikenhet. Men jag tycker att byggtrådar är den största behållningen här på forumet. Lyckade som misslyckade. Och det är alldeles för lite av den varan, så det är väl bara att bjuda till. Förhoppningsvis lär någon sig av mina misstag men framförallt ger det kanske någon annan glad amatör en dunk i ryggen, som motpol till alla kritiska röster på diverse forum om hur komplicerad tillvaron är. Som kan vara nog så avskräckande.

Bakgrunden till det här projektet består av flera delar, som alltid.
Jag var sugen på ett projekt.
Jag ville prova på att leka med delningsfilter (saknar totalt kunskap)
Ville om möjligt byta vardagsrumshögtalarna
Var grym sugen på att prova en annan slags högtalare, ett annat ljud. Horn och PA-basar närmare bestämt.

Så en dag hittade jag två Pioneer PD/PH-50 horn från 70-talet på blocket för en spottstyver och alla ursäkter försvann.
Jag postade en tråd där jag bad om råd kring matchande bas.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88083
Fick en massa råd av hjälpsamma forumister, vilka efter lite tjurerier från min sida resulterade i en 12#8221; från Fane i en portad låda. (extra stort tack till Ingvar Ahlberg) Vilket var ganska nära det jag hade tänkt mig från början.

Det var drygt två år sedan.
Ingen överraskning där, mina projekt räknas antingen i dagar eller år. Något mellanting verkar inte finnas.

Bilder var det ja. Ursäkta den bedrövliga kvalitén. Två mobiler sedan och en dammig snickarbod.



Lådorna var ursprungligen tänkta att vara testlådor. Om de blev lyckade var tanken att klä dem, så de skulle bara täckmålas svarta. Byggde som jag byggt förut, väggar i mdf i två lager, med fack för att passa in stagen i. Enkelt att klappa ihop och blir hyggligt stabilt.



Missöde nummer ett. Skivorna kapades på den lokala bygghandeln. Tacka f-n för att man trippelkollar saker, naturligtvis var två stycken för korta. På höjden.
Fick ta av en cm på resterande bitar med anhåll och min bäst vän, fräsmaskinen.




Gick åt alla tvingar jag kunde uppbåda i bekantskapskretsen. Förvånansvärt få som har tvingar som spänner en halvmeter.

Saknar mellanmobilen så jag har tyvärr inga bra bilder på missöde nummer två. När jag skulle fräsa upp urtaget för basen så hade jag inte dragit åt mallen tillräckligt. Min noggrant uppmätta radie hade ökat med ett par millimeter. Märktes naturligtvis när båda hålen var frästa och jag provmonterade ett element som nästan föll ner i lådan.
Efter att ha skrikit och svurit ett tag såg jag svart och drabbades av fixar-djävulen. Två spillbitar kapades och frästes till rätt diameter. Sedan kapade jag dem på mitten, tråcklade in dem och limmade dem innanför baffeln.
Lite väl djup nedsänkning kanske, men tjockare baffel och lite mindre tidsfel mot hornet om man ser det från den ljusa sidan. Rundade av kanten så mycket som möjligt, här är resultatet.



Missöde nummer tre var så deprimerande att jag inte ens ville dokumentera det. Slipade och grundade lådorna i flera omgångar. Med oljebaserad färg. Åkte till färghandeln och blev övertygad, mot bättre vetande, att det går utmärkt att måla vattenbaserat på oljegrund. Färgen bara kröp ihop, som regn på en bil. Efter första strykningen var de fortfarande mer vita än svarta. Efter fem strykningar ser det hyggligt ut, men det finns fortfarande små, små vita fläckar här och där.

Missöde nummer fyra. Små islagsmuttrar är känsliga. Borde jag veta som jobbar med rostfritt och rostfria skruvförband. Naturligtvis skar en skruv fullkomligt när jag skulle montera #8221;bakluckan#8221; med anslutningarna. Provade hålla emot med polygrip. Lånade grannens stora polygrip. Hämtade avbitare, hovtång, hammare. Insåg att det började spåra ur när jag stod med vinkelslip, i arbetsrummet i färd att skära i en skruv i en MDF-låda. Sågade bort materialet runt skruven, fyllde med spackel, målade över, borrade nytt hål och låtsades som ingenting.
Använde fett på resten av skruvarna.

Så till det roliga. Delningsfilterkomponenter inhandlades lite på känn. Hornen är gamla och jag kan för mitt liv inte hitta några data på dem som är till hjälp i en delningsfilter beräkning. Det finns gott om luft under locket, vid hornet så filtren knusslades ner där.
Missöde (fadäs) nummer 5. Löd inte ihop ett delningsfilter på prov. Det är ett h-vete att få isär grejerna. Sockerbitar rekommenderas!



Sanningens stund var inne, skulle det låta också?
Om det gjorde!
Basen var ren och tydlig, röster lät stundom gudomligt, både män och kvinnor. Detaljer dök upp som jag aldrig hört förut och min fru (!) satt som trollbunden hela första låten på EST-Live in Hamburg. Utan tvekan det högsta betyg jag kunde fått!
Allt var inte topp naturligtvis. Det lät lite tunt i botten och jag var lite orolig över att ha ihjäl mina dyrgripar från 70-talet p.g.a. min inkompetens. Så jag mätte med XTX-RA och startade en ny tråd, där jag bad om hjälp. Och fick massor.
Korta versionen är att jag provade lite nya värden och lade till en baffelstegskompensation. Långa versionen finns här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92510

Efter det har jag trimmat in mina subwoofers igen. Inser att jag vill ha lite ompa ompa och har dragit upp basnivån till något som inte är snörrätt, men som gör att jag dras mellan att inte vilja sluta lyssna och att otåligt vilja hoppa till nästa favorit skiva/spår. Jag har inte haft så många sena nätter på många år.

Vardagsrummet då? Nej de blev faktiskt för bra. De har fått ta över tronen i bio/musikrummet och där gör det inget att de bara är svarta, med små vita prickar.
Är de färdiga då? Nej, men där hade jag hoppats på er hjälp igen, man har ju lite funderingar.



Jag använde en spole med kärna i baffelstegskompensationen, är det ok?
Hornet skall ha en baffel, men kan jag flytta ut/fram hornet för att tidskompensera?
Är avståndet mellan bas och horn värt att åtgärda, var praktiskt på en testlåda men...
Hur skall jag egentligen utvärdera lådans avstämning? Ser bra ut och låter bra i mina ögon/öron, men det innebär ju inte att det inte kan bli bättre.
Ställer den djupa försänkningen till det?

Jag vet inte ens vilka frågor jag skall ställa längre, efter dessa. Någon som instinktivt känner att de skulle vilja påpeka/testa något om ni befann er i min sits? Mäta något?
Annars återstår det bara att tacka för all hjälp och hatta vidare med nästa upptåg. Har numera ett antal förpassade/skrotade element som kan bli något kul, öppen baffel hade varit kul att prova. Och numera får ett par stora basar plats bakom högtalarna, eller ovanför dem. 15#8221;, 18#8221;, det kanske hade varit nå't.

NJR

NJR

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/03/29 :  09:35:26  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag tycker att dom blev riktigt snygga och smart av dig att sätta hjul på lådorna. Det som du skriver känner jag själv igen men det är bara att inte ge sig och kämpa vidare så till sist så går det. Jag misstänker att dom basarna inte går jättedjupt i basen så komplettera med ett par stora subbar är en bra lösning.

Musik är livet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/29 :  11:47:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snyggt bygge!

Jag gillar proffs12or. Kul att de hamnade i hemmabion. Det brukar kunna öka på bioupplevelsen rätt så påtagligt med lite mer strålande yta och klipp i transienter och anslag.


quote:
Åkte till färghandeln och blev övertygad, mot bättre vetande, att det går utmärkt att måla vattenbaserat på oljegrund.


Det går visst utmärkt att måla vattenburen färg på lacknafta-löst färg. Det handlar bara om tålamod. Det bör gå absolut minst en vecka mellan sista strykningen av lacknafta-löst färg och första strykningen av vattenlöst. Detta är då med mycket bra ventilation och en rimligt hög temperatur i rummet de står och torkar i.
Oftast behövs det ca 3 veckor mellan lacknaftan och den vattenlösta färgen. ALL lacknafta (lösningsmedel) måste dunsta innan man målar med vatttenlöst färg på.
Om du med "oljegrund" menar alkydfärger blandade med linolja eller rena linoljefärger då går det såklart inte med vattenlöst färg ovanpå.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2015/03/29 :  13:40:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Känner så väl igen mig i allt krångel du beskriver! Trevligt bygge.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2015/03/29 :  16:51:54  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Det finns bara en AMATÖR på detta forum och det är JAG!

Häftiga byggen förresten! /Amatören

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2015/04/23 :  22:05:26  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Tack för responsen, det värmer. Är ju knappast några skönheter.

Ingen som har några tankar kring mina frågor?

Duger det med järnspolar?
Funkar det att flytta fram hornet och montera framför baffeln?
Den djupa försänkningen, är den illa eller rentav bra?

Jag vill inte nöja mig, hoppas på att krama ur lite mer magi...

Niklas

NJR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000