HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ojämn brusnivå mellan 2 kanaler
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/04/18 :  08:40:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Det finns ett ökat tomgångsbrus från ena kanalen och lokaliserat till försteget, omedelbart efter jag slagit på har problemet varit frånvarande men efter lite spelande finns det där, dessutom "pulserar" bruset sekundtakts liknande, var volymkontrollen står påverkar inte fenomenet, verkar som att det läcker igenom någonstans vid ökad driftstemperatur.

Uppslag på vad det kan vara?

Jag har haft andra försteg som inte heller varit helt symmetriska mellan kanalerna men då har det varit att det funnits ett något ökat brum och förhållandevis små skillnader som man kunnat anta kommit från konstruktionen som typiskt nätdelsbrum.

Arten och storleken på nuvarande fenomen gör att jag tror att någon komponent inte mår 100%.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/04/19 :  11:33:31  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Har du grus eller rör ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/04/19 :  12:02:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Transistorsteg.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/04/19 :  18:43:21  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ganska kass på transistorer men är den lite till åren är det nära till hands att tro att någon konding gett sig och arbetspunkterna gett sig iväg. Enklast att byta hela gänget än att felsöka. Kolla också lödningarna om du kommer åt, ska helst vara blanka, inte grå.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/04/19 :  21:23:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Ja, man kanske får börja med att byta kondingarna, det är ju en investering för framtiden hur som.
Just det att fenomenet sker vid ökad driftstemp är inte det lite typiskt hur kondingar kan uppföra sig eller?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/04/20 :  07:36:45  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jo, men det kan vara en kallödning också, eller någon kontakt som inte mår bra. Jag har bytt en del kondingar i olika apparater och det har varit olika symptom, vissa CD spelare gick inte förrän de blivit "varma" och andra bara smäller...
Nu vet jag inte vad du har men jag har nog upplevt att äldre apparater mår bra av nya kondensatorer oavsett om de är dåliga eller inte, kanske med undantag av gamla Tyska studiogrejor där kvaliteten var skyhög från början. Satsa på RIFA 124 eller liknande, dyra men hörbart bättre.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/04/20 :  21:36:41  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Hårtork och kylspray är perfekt för felsökning, hårtork för att
provocera fram bruset, kylspray för att kyla en komponent i taget.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/20 :  22:24:19  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Peters förslag är lysande. kondingar ändrar värde (drastiskt) om de är dåliga och utsätts för kyla. Du kan även ta baksidan på en liten skruvmejsel ( obs ej metall :-) ) o knacka runt på kortena ( med grejerna igång) o på komponenterna så brukar det dyka upp om det är lödfel. Du ska alltså inte göra som på bilbesiktningen utan bara lite försiktigt. Om det inte var fel innan så behöver det inte bli mera fel :-)
Kylsprayen o värmen kan avslöja sådant man inte kommer åt att knacka fram eller vid en okulär besiktning. som tex kondingar som ändrar värde.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/04/21 :  22:02:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Jag fick ett tips om att se efter så att trissorna sitter fast som de skall också.

Jag börjar få en liten bild av möjliga felkällor nu iaf, får se vad jag hittar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000