HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/04/19 :  23:29:31  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Naim-handlare förespråkar ju att man använder Naim högtalarkabel till sin Naim förstärkare. Jag kör själv med en helt fantastisk Oehlbach

http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=5974

Ska man byta till Naim eller vad tror ni?

Till saken hör att jag har en Cambridge/Focal-rigg som idag saknar kablage. Den kan jag ev. använda Oehlbachen till...

Har även fem meter Rega FSC Quattro liggandes. Den kanske passar till Naim tänker jag, ser rätt lik ut... och engelsk är den. :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/04/20 :  09:59:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
är det inte så att Naim kablarna har lite mer induktans än vad som är vanligt för att begränsa bandbredden så att förstärkarna inte börjar självsvänga?

Annars kan jag inte någon som helst nytta eller ljudskillnad med att byta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/04/20 :  10:08:01  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Så om man aldrig haft problem med självsvängning så behöver man inte byta?

Är kravet på hög induktans svaret på varför Naim inte vill att man har kortare kablar än 3,5 meter?

Jag köper hellre ett par Oehlbach Twinmix till än ett par Naim NACA5. Dels är de mer exklusiva (känns som man får en finare kabel), och dels kostar de bara hälften...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2015/04/20 :  11:05:21  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det känns lite underligt att enligt länken ovan så menar de att skin-effekt är samma som induktans (vilket det inte är). Det gör att jag blir lite misstänksam mot resten av texten också. Jag personligen skulle nog inte byta om det jag hade låter bra och det inte har upptäckts några problem.

Med Skin-effekten menar man att strömmen i en ledare trängs ut på dess yta och inte använder materialet i mitten av ledaren. Den faktiskt användbara ledararean blir då mindre. Det är ett radiofrekvensfenomen som förklarar varför antennmatningsledare kan med fördel utföras som kopparrör. Fenomenet FINNS självklart även vid audiofrekvenser, men är svagt.

Induktans är en egenskap som man får av att göra en spole av en ledare. Egenskapen finns I PRINCIP även i en rak ledare, men inverkan vid audiofrekvenser är inte stor... Induktans i en kabel för växelström är inte önskvärt, eftersom det leder till högre impedans i högre frekvensområden.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/04/22 :  06:23:38  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för bra svar! Känns inte som jag behöver köpa just Naims kablar... Kollade med Lefflers också, och det var FÖRR som deras förstärkare krävde en högre induktans. Idag kan man köra med olika märken, varav Lfflrs rekommenderar bl.a. Chords sortiment om man inte vill ha Naim-kablar.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2015/05/05 :  10:57:06  Show Profile Send Morello a Private Message
Jo, i själva verket behövde de äldre (kanske har man åtgärdat konstruktionsfelen idag) stärkarna från sagda firma lågkapacitiva kablar för att inte självsvänga.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000