HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Baby Reference försteg.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/22 :  21:50:58  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Music First Audio (http://www.mfaudio.co.uk/) är troligen inte så bekant för de flesta när det gäller ljudprodukter. Själv fick jag upp ögonen för detta märke 2006 i en engelsk hifi-tidning då de testade ett passivt försteg. Ett antal år senare köpte jag silverversionen av detta försteg och har använt det många år. För några år sedan släpptes ett nytt försteg, "Baby Reference" som fick lysande omdömen i flera hifi-tidningar. Hösten 2014 beslöt jag mig för att uppgradera till detta försteg och efter en lång väntan dök det upp några dagar innan julafton . Julen var räddad hoppades jag. Innan köp hade jag lyssnat på ett exemplar så jag hade fått en försmak av det.
Jag valde en lite ovanlig färg i hifi-sammanhang, så här blev det:



Det går att välja några olika färger (svart, silver, röd, blå) för att matcha övrig utrustning. Det finns 6 ingångar med antingen RCA eller XLR, du kan själv bestämma hur många av varje vid köp) samt 2 utgångar till slutsteg, en RCA och en XLR. På framsidan sitter ingångsväljare till vänster och volym till höger. Även volym, i detta fall dämpning, går att få enligt önskemål.
Eftersom detta försteg är passivt, förstärker det inte inkommande signal alls, så i maxläge är dämpningen 0 vilket ändå är alldeles för högt i de flesta sammanhang. Med hjälp av 2 transformatorer, en för varje kanal, dämpas signalen till önskad volym. De anpassar också impedansen mellan signalkälla och slutsteg, detta är en viktig egenskap för ljudkvalitén och skiljer sig från andra typer av passiva försteg.

Jag kommer inte fördjupa mig i det rent tekniska, det finns mycket på nätet att läsa för den intresserade. Nu över till det viktiga, ljudkvalitén!
Mitt gamla försteg från Music First lät riktigt bra, men hade några egenskaper som kanske ofta förknippas med passiva försteg:
basen var lite kraftlös och avrullad, lite mer pondus och djup hade inte skadat. Dynamik i framför allt klassisk musik var lite återhållen, när en orkester "exploderar" med full kraft saknades den totala urladdningen. Diskanten var skir och luftig men lite ljus, hela klangbalansen drog åt det ljusa hållet. Jag vet de som föredrar kopparversionen kanske just därför.
Jag hade möjlighet att jämföra detta försteg med det nyare "Baby Reference" innan jag uppgraderade och fick mitt exemplar. Så vad är skillnaden? De svagheter som jag nämnt ovan finns inte är det snabba svaret! Basen har pondus och djup men är samtidigt neutral. Klangbalansen känns naturlig med ett väldigt transparant ljud, kanske inte så konstigt då inga aktiva komponenter finns i försteget, det har därför ingen strömkabel vilket är rätt skönt att slippa. Mellanregistret är väldigt närvarande och diskanten luftig utan att kännas betonad eller hissad, det äldre försteget lät lite "glittrigt" på ett onaturligt sätt. Klassisk musik är otroligt avslöjande och ställer väldigt höga krav på alla parametrar, och det var enkelt att höra vilken härlig dynamik som Baby Reference spelar med, detta är ofta en svaghet hos passiva försteg, men inte i detta fall! Så länge resten av anläggningen klarar av en symfoniorkesters dynamiska växlingar kommer det att märkas! Jag lyssnade på Rachmaninovs 3:e pianokonsert, och i övergången från 2:a till 3:e sats finns en riktig urladdning, eller kanske ska jag säga väckarklocka, har du slumrat till lite i andra sats lär du vakna! . Jag har testat med 2 olika slutsteg och med det bättre av dom (Coda TS) tillsammans med min dac från Meitner, Signalkablar Vertere Pulse R och hembyggda högtalare hördes det verkligen vad Baby Reference går för.

Letar du efter ett försteg i världsklass, ha med detta som ett alternativ så länge du inte behöver ett försteg som av olika skäl aktivt förstärker signalen. Det kostar en slant (£6000), men jämfört med andra försteg i toppklass är det inte orimligt alls, det finns helt klart försteg som kostar mer men som låter sämre.
Låt dig inte luras av det beskedliga utseendet, kom ihåg att det är ljudkvalitén som räknas!

Edited by - Snutten on 2015/04/24 12:19:47

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/04/24 :  21:43:49  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Tack för intressant och trevlig läsning Snutten.
Verkligen ett försteg i min smak. Skulle vara kul att ställa mitt jämte och se hur skillnaden i ljudbilden är. Gör dom mononlock eller slutsteg i samma stil och storlek?

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2015/04/24 21:45:21
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/24 :  22:37:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Hej, roligt att du gillade recensionen. De gör inga slutsteg (ännu?), deras specialitet är just försteg, men jag vet att de nyligen har släppt en del prylar för vinyl.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/01/25 :  15:28:54  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Lyssnade nyligen på slutsteg från Pure Audio med Baby Reference och det låter strålande, det märks att det handlar om slutsteg med dynamik och detaljering i toppklass. Baby Reference är ärligt och ger den dynamik som slutsteget och källan mäktar med, aldrig mer. En del aktiva försteg sätter lite extra fart på transienter för att kompensera ev. brister i slutsteget kan hända?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/01/25 :  17:17:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
En del aktiva försteg sätter lite extra fart på transienter för att kompensera ev. brister i slutsteget kan hända?

Om vi pratar om kombi ifrån samma märke så har det hänt att försteget kan ha en karaktär och slutsteget en annan, men oftast så brukar båda ha samma karaktär. Och mina erfarenhet är att det finns gott om försteg som inte sätter extra fart på transienter, och det borde ta slut någon gång på *ännu mer upplöst och detaljerad återgivning* som framförallt högtalartillverkare kör med när de spottar ut nya modeller. I mina öron är de inte mer detaljerade och upplösta utan det finns en betoning i diskanten istället.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2016/01/26 :  14:17:41  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply
Jag håller med FBK om att de flesta högtalare är ljusa för att låta detaljrikt.

Har du jämfört med volymtrafo eller autotransformer?

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/01/26 :  15:07:55  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
I detta fall har det inget med högtalaren att göra, de detaljer som presenteras "bara finns där" utan några jobbiga tendenser.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/01/30 :  09:26:47  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
Lyssnade nyligen på slutsteg från Pure Audio med Baby Reference och det låter strålande, det märks att det handlar om slutsteg med dynamik och detaljering i toppklass. Baby Reference är ärligt och ger den dynamik som slutsteget och källan mäktar med, aldrig mer. En del aktiva försteg sätter lite extra fart på transienter för att kompensera ev. brister i slutsteget kan hända?



Kan bara instämma med det som skrivs ovan.
Har lyssnat på mitt Baby Referens sedan maj 2014 med olika slutsteg och det är definitivt inte försteget som sätter gränserna för vilket välljud som kommer ut av högtalarna.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000