HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Grus fyllt av blues
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/04/22 :  22:40:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Antingen har gubben blivit senil eller så fick han bara för sig att svära lite i triodkyrkan.
Vet inte riktigt vad som händer men en dykning i skrotförrådet ledde till ett infall att bygga någon slags hyllning till 70-talets primitiva transistorförstärkare.
Var visserligen bara spädbarn på 70-talet men jag började med den här hobbyn innan internet tog fart och i början fick man alltså nöja sig med att lusläsa gamla böcker på biblioteket.

Bjuder på en suddig bild, fortsättning följer:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/04/23 :  09:04:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
VA?!

Fuling förnedrar sig med grus-alster?



Snygga kretskort!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2015/04/23 :  12:03:22  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Det skall ytterst motvilligt erkännas att en väldesignad enkel transistorförstärkare har ett visst berättigande, även om detta är något som man normalt inte pratat högt om ;)




En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/04/23 :  20:31:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det här gick ju bra...nästan. Kompressorn på jobbet klappade ihop i början av skiftet så det var bara att åka hem och fortsätta löda. Första provsprängningen med +-15V och 27 ohm i serie med matningskablarna gick galant. Ca. 0,1V offset på utgångarna, snabbt avhjälpt med en trimpot och ett par motstånd som sneddrar ingångssteget lite.
Nästa test utan skyddsmotstånd hade nog också gått bra OM jag hade dragit rätt kabel till rätt ställe.
När ett par switchade nätdelar som ska kunna ge ca. 10A vägrar starta pga överström är det lätt att misstänka att någonting är fel, till exempel att man kopplat minusmatningen till utgången...

Makalöst klantigt men jag verkar ändå ha kommit lindrigt undan, allt utom utgångstrissorna verkar ha klarat sig och det har ändå funnits en tanke på att byta ut dem mot någon kraftigare sort än de lite blodfattiga TIP31/32C som fanns hemma. Bra ursäkt att ta hem lite bättre komponenter till ett annat pågående (transistorfritt) bygge också:)


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/04/24 :  08:00:24  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Något i stil med denna? http://sound.westhost.com/project12a.htm

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/04/24 :  09:19:42  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Linsley-hood ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/04/24 :  23:06:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag provlyssnade nåt med Robert skivspelare och småländska högtalare och förstärkare på Norra Stationsgatan i Stockholm för 30 år sedan. Det var grus i förstärkarna och det lät sjukt bra. En komplett anläggning kostade en månadslön så jag gav upp hela projektet. Kanske kan vara värt att kolla vad smålänningarna höll på med?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/04/25 :  00:37:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ingen Linsley-Hood, däremot ganska likt kopplingen i länken fast inte fullt så gammeldags. Har inte brytt mig om att tita upp något schema men det är en helt alldaglig koppling med diffsteg på ingången med CCS i "svansen", en vanlig BC550C som spänningsförstärkare och sen ett compoundutgångssteg med BC550/560 och TIP31/32. Sistnämnda råkade jag dock som sagt elda upp så det fick bli TIP41/42C som ersättare då de har lite mer `cojones´

Var inne ett tag på att bygga någonting lite mer exotiskt inspirerat av herrar som Pass och Hiraga men det får bli senare när jag har värmt upp med en krets direkt ur skolboken.

Har för övrigt varit och hämtat hem många tiotals kilo skrotad halvledarelektronik monterad i fina plåtmoduler, om inte mina ögon bedragit mig helt så innehöll ett par av modulerna stora kylare fullproppade med gamla japanska effekt-fetar. Ska bli spännande att se om en del av prylarna kan få en ny tillvaro som musikförmedlare istället för som gnistgeneratorer.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/04/25 :  18:17:09  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag har också varit ut en sväng i grusträsket men har konstaterat att det är en återvändsgränd (igen) men F5 lät bra och F6 korten väntar på energi. Jag fick hem mitt nya Shindo slutsteg och då var det slutdiskuterat, grus ut, basta. Man kan få det att låta mycket bra men inte magiskt. Tyvärr kan man säga då F5 lät hyfsat men aldrig ens i närheten, billigt iaf.
Spendera inte för mycket tid i träsket bara :)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/04/25 :  20:58:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag har också varit ut en sväng i grusträsket men har konstaterat att det är en återvändsgränd (igen)


Testa med fetar som har triodkurva. Att grus med pentodkurva låter sämre än glöd med triodkurva är ju ganska självklart, men om du får tag på grus med triodkurva så kan du dels få en expanderande distortion som till viss del kan kompensera för alla andra komponenters komprimerande distortionskaraktär, och du kan dessutom jobba med load-line enligt Nelson Pass artikel "the sweet spot" http://www.firstwatt.com/pdf/art_sweet_spot.pdf.

En triod med triodkurva och en transistor med triodkurva är väldigt väldigt lika utom just fördelningen ström och spänning.

Att jmf F5 med trioder är ju som att jämföra en Ferrari med trekantiga däck med en Porsche med runda däck och kategoriskt säga att Ferrari suger... F5 låter läskigt bra för att vara vanligt grus, men den verkliga magin uteblir pga pentodkaraktären hos fetarna. Hittar du komplementära fetar med triodkurva så kommer du märka skillnad.. Det är inte så mycket konstruktionen eller komponenterna som avgör ljudkvaliten, utan det viktiga är distortionskaraktären. Inte heller är det väldans viktigt om det är andra eller tredje ordningens överton som utgör distortionen, utan återigen hur övertonsvågformen ser ut.
Återkopplade pentodsteg låter lika mycket grus som äkta grus, men triodkurve-grus låter triod, även om det saknas en mysig glöd att titta på.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/04/25 :  21:51:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Återkopplade pentodsteg låter lika mycket grus som äkta grus, men triodkurve-grus låter triod, även om det saknas en mysig glöd att titta på.

vänta bara... jag och min biltema lödkolv kommer med största sannolikhet kunna återskapa även glöden, måhända i formen av ett nyss vackert genombrunnet amatörslutsteg men likväl... glöd :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/04/26 :  03:46:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En hemlis: Jag är inte så brydd i hur det låter, så länge det är kul att bygga:D Ok, det där var en sanning med modifikation men i det här fallet handlar det helt klart om en impuls att det skulle vara roligt att bygga någonting helt anspråkslöst av komponenter som låg och skräpade.
Håller för övrigt på med ett triodbygge nerlusat av anoddrosslar och liknande samtidigt så känn ingen oro för att jag skulle ha gått över till fel sida.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/04/26 :  09:33:36  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ju mer grejor man provar ju mer inser jag hur lite man vet och att sanningar inte är sanningar... så kanske linjära FETar kan prestera.
Min nya Japan har bara Pentoder, EF804S och EL34 och är återkopplad men låter som inget annat som varit här. Och det är en massa skrot.
Håller med om att det kan bero på distortionen men det finns ju grejor med ultralåg distorstion som låter så tråkigt att klockorna stanar. Men jag förstår Fulings bygge, skoj att testa, rätt vad det är så spelar det fint ! Har själv provat digitalsteg. Anledningen att jag frågade om en Lindsley Hood var att jag byggde en sådan i skolan samma år som Stenmark åkte utför. Spelade på den med ovala Philips i en spånlåda. De senare B&O var snyggare men lät det roligare ?
Har för mig att de hade trissor med AC nummer ? har hört att de gamla germaniumtrissorna kan låta bra men det kan vara en vanlig Internethype

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/04/26 :  10:51:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Introduction
Audiophiles seem to revel in minor controversies #8211; vinyl vs CD's, tubes versus solid state,
capacitor, wires, magic dots... and negative feedback.
At one extreme, the position is that #8220;feedback makes amplifiers perfect#8221;. At the other
extreme, #8220;feedback is a menacing succubus that sucks the life out of the music, leaving a
dried husk, devoid of soul#8221;.
The former viewpoint usually belongs to so-called #8220;objectivists#8221; who have a fine appreciation
for electronic theory and measurements. Their opposites would be the #8220;subjectivists#8221; who
emphasize the listening experience and often own tube amplifiers. Accusations are
occasionally made that objectivists can't hear, and conversely that subjectivists hear things
that aren't there. This being the entertainment industry, I hope everyone is having a good
time.


http://www.firstwatt.com/pdf/art_dist_fdbk.pdf

Det är ett kul bygge Fuling!

Helt i min smak. "Hmmmmm.... Här sitter man med en näve komponenter. Vad skall detta bli montro?!?!?"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2015/04/26 :  11:03:39  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Gamla germaniumtrissor påstås låta bra ?? Har länge tänkt provbygga nå med bara germanium, men aldrig kommit mig för. Jag fick hem en massa gamla trissor häromveckan så iden kom upp igen :)


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/04/26 :  14:48:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sammanfattningsvis så tror jag det är viktigt att få leka lite ibland, göra slut på skrot och prova udda komponenter och kopplingar (eller som i det här fallet, prova lite överdrivet normala grejor som omväxling).
När det gäller förstärkare så är det ganska svårt att misslyckas helt också, om kopplingen över huvud taget fungerar så brukar resultatet bli i alla fall lyssningsbart. Värre med högtalare, där är det ingen konst att misslyckas kapitalt även med bra grejor.

Gällande det där skrotet jag släpade hem häromdan så var det inte så mycket jätteintressanta grejor rent komponentmässigt, däremot en del fina kopplingsdetaljer och mekanik.
Fick loss åtta ganska stora (och duktigt sönderborrade) kylare och ett stålchassi som kanske kan bli nåt strömslukande tokbygge ihop med lite mosfetar och stora trafos som ligger och skräpar på hyllorna, men det får bli ett senare projekt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2015/04/26 15:02:27
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2015/04/27 :  10:18:57  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Klart det skall vara roligt, är väl ändå det som är det primära :)
Misstänker att du tänkt köra med ganska måttlig bias i detta tokbygge med tanke på komponentval ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/04/27 :  11:53:19  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Kul att leka, o lärorikt att utgå från en enkel topologi, för att sedan göra lösningar som kringgår problemen i grundtopologin. Saker skall göras så enkelt som möjligt, men inte göras enklare ;)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/04/27 :  14:53:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lord: Faktiskt inte, har grävt fram ett par ganska saftiga kylare och tänkte prova med i alla fall 300mA tomgångsström, eventuellt mer om det går utan att det skenar iväg.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/04/29 :  22:28:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Enligt godssökningen har mina trissor tydligen legat på den lokala Icabutiken hela dagen men det har ingen brytt sig om att berätta för mig... Roade mig med att löda ihop en nätdel istället, +- 17,5V med nästan 30 000uF kondingbank och några lågohmiga motstånd för att få lite extra filtrering. Bör räcka till kanske 15W ut i 8 ohm.

Nästa planerade skrotbygge bör hamna i ungefär samma effektklass men med betydligt tyngre hårdvara och ca. 10ggr så hög tomgångsström

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2015/04/29 22:29:34
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/05/01 :  14:36:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Dåså, då spelar bygget. Spelar helt ok dessutom, bortsett från en rejäl duns vid uppstart och en morrande nättrafo. Dunsen kanske går att få bort genom att kolla över konstantströmkällorna i kopplingen, morrandet är inget unikt för just den här trafon utan verkar snarare vara ett symptom på DC i elnätet.

Kretsen verkar i alla fall helt stabil med 260mA tomgångsström och ingenting blir obehagligt varmt, ska prova att gå upp till 300mA också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2015/05/01 14:40:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000