HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som har hört Yamaha A-S2000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2015/04/24 :  18:11:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej, jag funderar på att köpa en begagnad Yamaha A-S2000. Den säljs för 5500kr. Den ser ut att vara en välbyggd pjäs men fram för allt är den väldigt snygg och passar min önskan om vintagelook.

Nu undrar jag vad ni har för åsikt om denna stärkare? Jag vet att jag måste lyssna själv men tänkte att det kan vara klokt att få andras åsikt och göra en syntes av de och min egen. Dessutom är det en bit att åka.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2015/05/12 14:51:55

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/04/24 :  19:57:00  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Oj vilket fynd! Den låter rent, stort och detaljerat. Dock inget för hårdrock, den låter lite odynamiskt jämfört med Naim, Hegel mm.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2015/04/24 :  20:17:56  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har aldrig hört varken Naim eller Hegel. Odynamiskt, menar du att det blir livlöst och omusikaliskt då? Dynamik känns som en viktig faktor. Hårdrock lyssnar jag väldigt lite på men 70-talsrock ala Led Zeppelin, Doors och The who. Jazz och Singer songwriter, reggae och ibland lite hip hop.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/04/25 :  09:31:09  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Exakt, det blir lite palttare oh tråkigare. Haft andra dyra Yamaha-stärkare men man tröttnar på dem i längden.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2015/04/25 :  13:49:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Aha, nu är den köpt i alla fall. Det var svårt att lyssna hos säljaren och jag kan bara konstatera att den verkar fungera som den ska. En konstig sak var att ljudet bryts kort bör man når noll-läge på tonkontrollerna. Man hör hur ett litet relä slår av eller på. Spännande konstruktion.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2015/04/26 :  12:01:27  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu har jag lyssnat några timmar och växlat mellan min Harman Kardon 730 twin power (1977). Yamahan spelar stort och rent i hela registret, renare än HK. Det är lättare att identifiera och placera olika ljud, både i bredd och djupled. Emellanåt upplever jag att instrument låter mer som de ska och emellanåt tycker jag att klangen är bättre i HK. Renheten är dock hela tiden till Yamahans fördel och det med ganska stor marginal. Nu till det som jag föredrar hos HK. HK spelar med ett tydligare bett eller morrande i till exempel basgångar med elbas. Det jag upplever ör att anslaget är tyngre på något sätt. Musiken blir mer fysisk. Detta trots att Yamahan spelar djupare bas. Det hörs relativt tydligt. En teori är att Yamahan är lite väluppfostrad som Audivector benämner som mindre dynamisk. Jag tycker dock att den är rejält dynamisk men det kanske handlar om semantik. Vad menar man egentligen med ett ord. En annan sak som förefaller vara till HK fördel är hur snabbt tonerna stoppas. Utklingningen. Jag upplever att HK låter trumskinnet vibrera eller klinga färdigt innan den stoppar det. Jag misstänker den relativt höga siffran i dämpfaktor hos Yamahan men det är bara en helt ovetenskaplig och säkert lättomkullkastelig teori. Ljudet blir liksom lite hårt av detta. En annan teori är att HK inte klarar av att kontrollera konen och därför blir det någon form av dist som låter bra ;) lyssnar nu på Ben Harper på vinyl på Yamahan och det låter trots allt så vackert att man nästan grinar, så Yamahan har ändå fått min uppmärksamhet.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2015/04/26 14:34:04
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2015/04/26 :  12:49:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu har jag även lyssnat på Never mind, Nirvanas gamla skiva. Den lät inte bra på 730 och inte nu heller. Otroligt tunt ljud. Frågan är om den inspelningen/pressningen är lyssningsbara på någon anläggning. Trist för det är bra musik. Ska tests att lyssna på den från Spotify sedan. Ska också testa gamla Led zeppelin och mer rock/hårdrock.

Nu har jag lyssnat på Led Zeppelin nypressarna från förra året. Shit vad bra det låter. Här får 730 tyvärr ställa sig i väntrummet ett tag. Till 730's försvar skall det tilläggas att den inte fått nya kondingar eller andra komponenter sedan den tillverkades.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2015/04/26 15:11:28
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/04/27 :  02:39:47  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Låter som du är nöjd i det stora hela? Grattis i så fall!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000