HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kohzmo Acoustic ett försteg från Polen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/04 :  16:43:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
På ett sätt är det ju tur att den är smäck, då kan man ju välja en annan omkopplare efter egen smak. Plats finnes, och resten ser ju fint ut.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/05/07 :  22:15:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nu är den färdigbyggd och skickas från tillverkare i morgon!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/05/18 :  20:52:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Blir ingen fortsättning på denna tråd då försteget inte funkade med mina slutsteg.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/05/18 :  21:21:21  Show Profile Send Vox a Private Message
Tråkigt!
Vad var det som inte funkade?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/05/18 :  21:29:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vet inte riktigt men det blev inte bra.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/19 :  07:00:24  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vill du utveckla? Jag gissar att ljudet blev lite tunt och odynamiskt. Vackert, och sprött men utan kött o blod? Har jag rätt?
Tråkigt att det inte föll i god jord, det såg ju lovande ut, men man behöver nästan alltid någon form av buffert, varför inte med lite rör......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/05/19 :  18:50:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ungefär så..
Men jakten på en trevlig "tv-anläggning" fortsätter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/05/19 :  21:41:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Riktigt tråkigt att det inte blev som du önskat.
quote:

Vill du utveckla? Jag gissar att ljudet blev lite tunt och odynamiskt. Vackert, och sprött men utan kött o blod? Har jag rätt

Så där har jag upplevt många rör-riggar på mässor genom åren och aldrig förstått vad det är för tjusning med rör när det låter tunt,odynamiskt och utan kött och blod. Men numera har jag även hört det motsatta, men inte så ofta att rör-nyfikenheten har ökat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/05/20 :  15:32:18  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Egentligen borde det inte finnas något i den där burken som har denna effekt på ljudet. Jag kollade specarna och fann att den stegade volymkontrollen var shuntkoppplad, det förklarar nog saken! Bra ljud blir det nog vid full eller nästan fullt pådrag, men det kan vara lite besvärligt att lyssna då! En "vanlig" pott är nog att föredra.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/20 :  22:02:25  Show Profile Send Adagio a Private Message
FBK> precis raka motsatsen vad jag upplevt med rör vs sandlåda. Mässor tycker jag inte man kan bedöma ljud på. De är mest på kul och att få komma i närkontakt med nya spännande saker för min del.
Man ska aldrig generalisera men rör har alltid haft mer textur, kött o blod samt förmågan att skapa en illusion av verkliga musiker samt instrument o röster. I direkt jämförelse med sandlådor vid samma tillfälle av minst lika hög klass har de förvisso mer kontroll men de låter som återskapad musik. Lite som att stå i Audion och lyssna på livespelning vs stå i kontrollrummet och lyssna på livemusik via monitorer.
Det är iaf så jag upplever det.
Åter igen trist med försteget. Det behövs som sagt i regel en drivning.
Försteget är inte bara en mojäng som styr ingång och volym, det är hjärtat och själen i en anläggning. Slutsteget är bara musklerna. Försteget är känslorna och till viss del viljan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/05/21 :  09:23:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tyvärr måste jag ge FBK delvis rätt. Enligt min erfarenhet har ett flertal, jag vill nog säga majoriteten av rörförstärkarna på marknaden uppvisande den ljudkaraktär FBK upplever .Med andra ord platt,lamt och lulligt. Nu är det inte rörens fel, utan tycker jag får anses bero på "skit framför ritbordet". Det mest tokiga är att det inte enbart gäller billiga rörförstärkare, utan även svindyra och vitt sålda rörförstärkare kan låta platt som pannkakor. Dessa förstärkare mäter nog underbart bra, men vad hjälper det när de inte kan återge musik på ett korrekt sätt? Nåja, att nå verklighetens klangvärd är en ren utopi, men det gäller att komma så nära som tänkas kan.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2015/05/21 11:01:55
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/21 :  16:53:45  Show Profile Send Adagio a Private Message
Då har väl jag haft turen att lyssna på "rätt" grejer då
Jag tycker att transistorer oftare låter platt som pappfigurer.
Men jag har ju inte hört allt, inte ens en bråkdel.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/05/21 :  18:51:49  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Grusförstärkare gillar jag inte heller, definitivt inte Klass-D tekniken. Det tycker jag låter som pappfigurer.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/05/21 :  20:49:12  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag vet inte men spelar det någon större roll var rören sitter i ledet??
En dac med rör, ett försteg med rör eller i slutsteget.. ??
Kör just nu med rör i dacen.. Transistor i försteget och klass D i monostegen.
Låter fantastiskt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/05/21 :  22:44:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Av rörstärkare har jag föredragit de som inte har ett typiskt rörljud istället för modeller som har det.
Tycker inte rör når den transparensnivå som en bra transistor kan göra.
En och annan Audio research har jag dock fått känslan att jag inte ogillat iaf, även om de ofta suttit i okända system där jag haft dålig koll på ingående komponenters påverkan.

Intressant dock att jag vet att Erik ogillar AR,s rörprylar, ett tydligt exempel på olika syner på musikförmedling rörkonstruktörer emellan.

Återgivning som somliga beskriver som musikalisk kan vara det rent motsatta hos andra, har varit med om detta flertalet gånger, det gör det något komplicerat att förstå varandra.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/05/21 :  23:04:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Är det själva rören som är grejen??
Tillför dom något?
Jag menar inte på nåt sätt att vara sarkastisk men undrar?

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2015/05/21 23:18:57
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/21 :  23:19:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
På pappret mäter en typisk transistorförstärkare bättre än en rör dito. Men när man lyssnar är det inte säkert att man föredrar det som mäter snyggt. Vad detta beror på vet jag inte, troligen för att det vi mäter inte riktigt speglar väljud och andra viktiga egenskaper. Generellt har rörkonstruktionerna högre distorsion.
Själv gillar jag rörhäckar utan motkoppling, tyvärr behöver jag ganska mycket kräm till mina magnepan 3.7 så oftast kör jag min Cary V12i i PP. Dock kan jag hemfalla åt magin i triodläget ibland då åtnjuter jag ändå 50 KlassA watt och det räcker rätt långt.
Jag har rör i hela kedjan sammanlagt 24 st svettigt!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/05/21 :  23:53:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hade ett par otl-monoblock från Atma-sphere,varma grejer....

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/05/22 :  07:38:58  Show Profile Send Leif B a Private Message
För tillfället har jag lite helt olika prylar att skifta emellan här hemma och visst är det intressant att se vad som passar bäst ihop.
Matchningen är nog viktigare än var pryl för sig.
Högtalarna styr väl mest vilket slutsteg som är lämpligast.
Lättdrivna högtalare gör det betydligt lättare.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/05/22 :  11:23:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Den här tråden handlade väl om en passiv enhet som trots sin absoluta enkelhet något ljushuvud i Polen lyckades sabba. Men då distorsion kommit på tal fortsätter jag lite OT. När man mäter distorsion görs det statiskt med en mätsignal, vanligtvis en sinusformad testton. Om distorsionen (THD) då uppgår till några få procentenheter är det mycket troligt att det mänskliga örat inte kan uppfatta det. Man kan även misstänka att betydligt högre THD finns redan på inspelningen. För att inte tala om den THD högtalare och rum genererar! För att återgå till mätningar med sinuston så är den väsentligt avvikande från det DYNAMISKA musikinnehåll vi sänder genom förstärkaren. Musiksignalen består av ett komplext system av amplitudvariationer och frekvensändringar. DET ÄR UNDER DETTA FÖRLOPP VI SKALL MÄTA I FÖSTÄRKAREN! Men det görs inte av någon såvitt jag vet. Vid Klass-AB2 kopplade förstärkare har vi även att ta hänsyn till transienta upparbetsströmmar vilka kan ge ett myller av THT. Jag tycker inte de flesta mätvärden som presenteras är relevanta i förhållande till ljudkvaliten. Detta anser jag gäller både transistor som rörförstärkare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/05/22 :  12:07:38  Show Profile Send Leif B a Private Message
Finns det egentligen några speciellt relevanta mätvärden som kan mätas på ljudkvaliteten?
Jag är skeptisk. Rör låter bäst tycker jag.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/05/22 :  13:02:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Rör låter bäst det anser jag också! För att minimera distorsionen i en rörförstärkare bör man välja så linjära och branta rör som möjligt anser jag. Man bör även lägga upp kurvor (det mesta finns på internet idag) bla med hjälp av kurvorna bestäms dem maximala arbetspunkten med hänsyn till de parametrar vi avser att jobba med. Med Klass-A drift är det relativt okomplicerat, men med KlassAB2 vilket de flesta förstärkare arbetar med är det betydligt mer komplicerat inte minst med den höga motkoppling som måste tillföras för att förstärkaren överuttaget skall fungera. Nackdelen med Klass-A är den relativt låga verkningsgraden, men det är väl bara att välja en högtalare med hyfsat hög verkningsgrad!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/01 :  09:07:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag blev lite inspirerad delvis av denna tråd. Så jag beställde en volymkontroll från Khozmo.
Läs här:
http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93627
Fantastisk gedigen volymkontroll och ljudet? Ska väl inte avslöja allt för mycket av framtiden i tråden men jag kan väl säga att det var en av de mest positiva upplevelser jag upplevt, helt i klass med ett apparatbyte. Men med bara positiva förändringar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000