HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Två roliga LP-släpp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/07 :  16:48:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har nu bokat två efterlängtade LP-släpp på CDON!
Roger Waters - Amused to Death 2LP
Genesis - Ltd Edt Box 1983-1998 6LP
Ser fram emot dessa!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/05/07 :  17:17:05  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Amused to death lär ju ingen ha väntat på. :-)

Ska kolla upp med detsamma!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2015/05/07 :  19:50:44  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Skönt att Waters LP:n står här redan
Original dessutom
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/05/07 :  20:11:40  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tycker mig se en ledig plats i skivhyllan för Amused to Death. Har ju bara tagit 2år för den att leta sig till skivbutikerna. Så billig den är, men den som väntar på något gott...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/07 :  20:27:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:

Skönt att Waters LP:n står här redan
Original dessutom


Bah! Gör oss avundsjuka bara!
Tänk nu om detta är ett sånt där "måste-köp"? En klockren produkt där möda lagts på allt från vinylkvalitet till produktion och tryck... (jag har väl inga förväntningar? )

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/25 :  10:54:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Någon som hunnit lyssna till Amused nu då? (Jag är ute med husbilen)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/07/25 :  12:21:15  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Just ja, den släpptes igår. Herregud vilket ockerpris. 500:- Suck!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2015/07/25 :  15:02:14  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Billigare än originalet iaf...
Dags att handla tror jag minsann
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2015/07/25 :  22:19:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
(Jag är ute med husbilen)

Letar du efter soliga platser mellan regnen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/07/25 22:19:34
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/07/26 :  09:33:25  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Herregud vilket ockerpris. 500:- Suck!

Jag gav 230:- för mitt "original" 1992 (Columbia - 468761 0).
I dagens penningvärde motsvarar det nog 500:-.
Det blir inte många ören/speltimme om man ser det över tiden.

Så min inställning är att 500:- för ett mästerverk är på gränsen till gratis.

Jag har inte tillräckligt mycket speltid på nyutgåvan ännu för att våga göra något djupare uttalande, men den är definitivt värd sitt pris.

Jag återkommer.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/07/26 :  10:27:38  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Jag har också beställt ett ex.
Läste om den på ett forum att den inte är söndermixad utan den är väldigt lik originalet.
Så det vart en beställning från Cdon
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/26 :  20:18:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Gott Tomas.PEO!

Jag förmodar att min skiva anländer i morrn då jag är tebaka på hemmaplan..

@FBK
quote:
Letar du efter soliga platser mellan regnen

Jo, men vi gav upp...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/07/27 :  18:14:15  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
2 arbetsdagar från Rosersberg till Falun med Post Nord utan att den kommit fram. Nästan SJklass. Skall vi skylla på de slöa, oansvariga stackars sommarjobbarna?

/Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/27 :  18:44:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tänkte nåt åt samma håll, men du kan få komma ner och höra HD versionen om du vill! Trodde du o K fortfarande låg i landsflykt?
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/28 :  13:20:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nu har den landat! På skivspelaren alltså, vinylversionen av Amused To Death...
Förväntningarna var mycket höga! Men, utgåvan möter dem!
Jag är mycket nöjd, trots det relativt höga priset!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/07/28 :  15:01:27  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

quote:
Trodde du o K fortfarande låg i landsflykt?

Nej. Vi flydde det annalkande kaosvädret i helgen.

Ibland ler lyckan emot en. Semester, hifiväder och postleverans! Inte billig men en given plats i hyllan har den och jag tycker absolut den är värd pengen.

/Johan
Go to Top of Page

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2015/07/30 :  16:30:25  Show Profile Send knallis a Private Message  Reply
Kul att höra att det finns bra ex. av skivan. Jag ska skicka tillbaka min för att den skrapar "brano se mytje" som vi säger i norrland. Särskilt på spår 1 sida A där det inte får skrapa eftersom det är ett väldigt tyst stycke. I övrigt är den bra !!!

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/10 :  19:15:03  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply

Jag lovade ju att återkomma och nu har jag hunnit med några fler spelningar med den nya utgåvan av Amused to Death och här kommer mina första reflektioner.



Det är faktiskt ganska stor skillnad från originalplattan när man jämför, men den är ändå ett klart värdigt alternativ till att betala över 2000:- för ett begagnat originalalbum.
(det finns ett "factory sealed" exemplar av originalet på discogs för ¤990.00 för den som är sugen)

Den nya utgåvan har en märkbart varmare klang, det har blivit lite mer tyngd i det nedre registret och man har "lugnat ner" mellanregistret något.

Ljudbilden är som tidigare väldigt stor och med en svårslagen detaljering.
Man har desvärre möblerat om lite i placeringen av diverse ljud och röster och det gör mig något förvirrad.

Tyvärr har man också plockat bort (eller tonat ner) en del tidigare detaljer, men det har samtidigt tillkommit en del nytt "bling" som kompensation.

Det är nog en smaksak vilket man gillar bäst.

Jag föredrar originalet alla dagar i veckan, men jag är också medveten om att det är extremt svårt att aceptera en ersättare till något som man lyssnat på 100-tals gånger tidigare.

Skivan är definitivt lika fantastisk och fängslande som innan och man har för ovanlighets skull inte lyckats döda en remaster. Presskvaliten på nyproduktionen är av absolut högsta klass och för er som inte redan har köpt den så är det inget att tveka på.
500:- är ett fynd, enligt mig.
Tycker man det är för dyrt för ett extremt välgjort dubbelalbum, så får man väl hålla sig till Spotify.

Jag kommer att fortsätta spela nyutgåvan ett tag till för att försöka vänja mig vid nymodigheterna, men jag misstänker att det gamla originalet kommer att få snurra många fler varv i framtiden.

Det hade varit kul att få höra vad ni andra som har båda utgåvorna tycker.
Jag blev positivt överraskad av den här, det är väldigt sällan som en remaster lyckas entusiasmera mig på det här viset. De brukar oftast bara spelas 1-2 gånger och sedan åker originalet fram ändå när det gäller, oavsett skick.
Undantag finns givetvis.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/08/10 :  20:51:28  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Beställde mig ett exemplar även då jag tyckte 499:- var i överkant! ;-)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/08/10 :  21:07:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack Tomas.PEO för dina intryck!
Jag har aldrig hört original-vinylen så där kan jag inte göra några jämförelser, men däremot tycker jag nog att de små, men tydliga, förändringarna i mixen ger ett mervärde vid lyssning. Även jag har spelat originalet ett otal gånger men kan inte riktigt säga att jag föredrar den ena eller andra.
Instämmer även med intrycken av den massiva basen på nya vinylen (och givet även HD-versionen) men tycker inte alls att man skruvat bort sig utan upplever basen som mycket fast och tydlig samtidigt som de allra djupaste tonerna har en pondus som flera ggr fått mig att tänka " Åskar det ute?" och snegla ut mot en klarblå himmel!
Vad jag undrar är dock om ljudet skiljer sig märkbart mellan min Sony MasterSound Guld-CD och en "vanlig" CD utgåva? Tycker QSound effekterna/rösterna är tydligare på orignalmixen, en effekt av ett mera tillbakadraget mellanreg i den nyare?

@DavidS, bra köp, du kan behöva lite musikskolning... Har hört att man får hårväxt i öronen av allt för mycket americana!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2015/08/10 21:08:59
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2015/08/11 :  20:20:16  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Tomas.PEO: justerade du VTA mellan spelningarna?
Har just lyssnat på nypressen. Helt OK och värd sina 500 kr.
Nu ligger den riktiga på tallriken och det enda jag kan säga är: Hittar ni den för 2000kr så köp
Original vinylen är precis så bra som det skrivs

Skall testa att höja VTA och spela den nya om en stund!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000