HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 någon som känner i gen dessa högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2015/05/09 :  12:58:40  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Jag har två Scandinavian Sound Corporation, Modell SSC30.

Köpte dem på en lokal loppis för 60kr för ca ett år sen.. Ren chansning egentligen, men jag tyckte det såg ut som SEAS element bakom de tjocka vinylnäten, stod där och lyste med mobillampan, måte ha sett väldigt roligt ut

De låter väldigt väldigt bra, betydligt bättre än allt man köper på mediamarkt eller elgiganten i dag iaf.. väldigt detaljerade i mellanreg och rapp djup bas!
jag är nyfiken på vilka element som sitter i lådan.
tyvärr är näten fastlimmade och jag har provat att böja och bända så mycket jag vågar utan att förstöra dem...

Elementen sitter tätt i hop, Sluten låda (Står 20liter på etiketten), troligtvis ett trevägssystem med en 8" Bas 4" mid och diskanten ser jag inte utan bara hör att den finns på ett ställe om jag lägger örat till nätet.

Det finns inte en enda stavelse som jag har hitta på den vida Webben vilket är lite märkligt! så jäkla ovanliga kan de ju inte vara!?!?




Sånt här är spännande!

Edited by - NSBVZY on 2015/05/09 13:02:08

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2015/05/09 :  15:59:42  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Scandinavian Sound Corporation var en dansk firma.
Fanns i röran som var i slutet av 60-talet och fram till slutet av 70-talet med kända namn som Seas,Scan Dyna,Scan Speak,Dynaudio osv osv...
Ingen ide att försöka få klarhet i den soppan...
Ett svenskt inlägg:
http://www.radiohistoriska.se/forum/viewtopic.php?t=790
Det kan nog vara så att dina fronter sitter med spikar med avklippta huvuden.Bänd lite försiktigt,så kanske de lossnar så vi får se vad som gömmer sig bakom fasaden.
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2015/05/09 :  16:34:56  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
ja men titta! där är ju någon som nämner företaget iaf!

Då kanske min gissning att det kan vara SEAS element inte är helt fel ändå!

Om det nu är som du säger att de är tillverkade nån gång på 60-70talet är de ju helt otroligt att de fortfarande fungerar!
Man kanske ska spela försiktigt med dem så de inte går sönder..
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/12/12 :  10:33:26  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Gammal tråd men jag hittade ett par av samma fabrikat på loppis för en struntsumma och de har en SEAS dome och en 25EWF i sig, låter väldigt moderna. Påminner mycket om Dynaco A25 i det mesta.
Man funderar vad som hänt de sista 20 (eller 30) åren

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000