HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Philips Fidelio X2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/16 :  20:34:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Erfarenhet av dessa? Jag har suktat efter ett par ganska länge och nu hade SIBA en drajv för folk med deras kort. 2395:- ink frakt blev det då och jag har en känsla av att det kan vara en trevlig lur, och lite annorlunda mot mina Denon AH-D2000..
Skriv gärna en rad om era erfarenheter av dessa, eller X1 för den delen?

Vh Micke
Edit: Stavar uselt... :/

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2015/06/16 21:29:06

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/19 :  00:02:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Verkligen ingen som lyssnat till dessa?
Mina lurar anlände redan idag, snabbt jobbat Siba!
De har spelat i några timmar bara men jag kommer definivt gilla dem, det råder ingen tvekan om.
Fantastisk tillverkningskvalitet, gedigen känsla och till och med en angenäm doft! (Lite åt nybils-hållet!) Jag har haft HD-650 och AH-D7000 men har idag bara AH-D2000 kvar och de gillar jag verkligen, de är mina referenslurar. Fidelio X2 lät ganska murket den första timmen men redan nu släpper ljudet bättre och har en trevlig luftig scen och en realistisk balans tonalt. Sjukt mikrofonisk kabel dock, så dessa sitter man helst stilla med!
De är förvisso rätt stora, men sitter väldigt bekvämt och är inte nämnvärt tunga.
De skall givetvis få chansen att spelas i många fler timmar, men som sagt, verkar lovande!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/06/19 :  16:08:53  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag hade ögonen på X1, men han inte köpa innan de försvann. Så det blir X2 när de sjunker lite i pris, tror att dessa lurar passar mig ljudmässigt med en vettig balans i de övre registren och med rejäl basåtergivning. Hur upplever du i de olika registren emot andra hörlurar som du testat ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/06/19 21:40:54
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/20 :  15:28:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag gillar dem och de har en trevlig, lite varm, återgivning med en för mig naturlig balans.
Jag tycker de påminner om AH-D7000 faktiskt, med en lite mjukare framtoning i de övre registren och renare mellanregister än Denon AH-D2000. Basen är "underhållande" och möjligen lite mera framträdande än i AH-D2000, men med mycket bättre struktur och balans än i t.ex. sennheiser HD-650.
Jag tycker absolut inte att den är överdriven, som en del recensenter vill göra gällande.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/06/27 :  23:42:28  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Så som DU beskriver dem så kommer jag att falla för dem.
Denons hörlurar överlag har väl ganska rejäl basåtergivning ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/11/20 :  21:14:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hur går det med Philips X2 lurarna. Några nya erfarenheter och vad i hörlursförstärkarväg skulle du rekommendera ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/11/21 :  09:02:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jodå FBK, de är faktiskt de lurar jag föredrar. Denon AH-D2000 får mindre huvud-tid numera och det är Fidelio som oftast åker på.
Vad gäller lurstärkare så är det nog jämnt skägg i nyttjandet mellan Lehmann klonen och min Little Dot MkIII, den senare fick nyligen standardrören ersatta av Mullard M8161 som ger den lite mera klipp och kanske lite mera rörkaraktär.
Däremot investerade jag i en Harmony Design Ear9 i grannbyn som var rolig att prova. Det är dock det inte den som föredras i trion, den är lite flat och avrullad men skulle kanske passa andra lurar bättre.

Men, om det skulle visa sig att du gillar ljudsignaturen hos Fidelio X2 så skulle du förmodligen gilla Sony MDR EX650AP, jag blev förvånad över den härligt fylliga återgivningen i dessa InEars och de har , på mig, en härlig passform och tyngd med sina mässingskroppar!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/11/24 :  19:50:42  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kan du berätta mer om Little Dot MkIII, vilka hörlursstärkare mer än Ear9 har fått på nöten ?Man blir ju nyfiken då den inte är allt för dyr och verkar prestera på en hög nivå. Och det där med nya rör och mer klipp och rörkaraktär blir jag en aning förbryllad över då jag oftast har upplevt rör som antingen lätt gosiga eller basfattiga, (intryck på mässor)vet att det finns rörstärkare som presterar utmärkt på alla parametrar,(numera)men oftast inte samtidigt förutom hos Erik Andersson och han kan ju det här med rör. Jag skulle kunna tänka mig hörlursstärkare med rör, men då måste basen vara rejäl och det får gärna vara en aning varmt i de övre registren och inte låta tunt och spretigt för då tappar jag intresset att lyssna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/11/25 :  13:16:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
För mig är Little Dot MkIII en väl fungerande lurstärkare med ett trovärdigt ljud. Den har en lite varmare ton i mellanregistret än t.ex. Lehmann-klonen, men å andra sidan kan den uppfattas som lite mera fyllig i de övre basregistren. Inte slapp dock, med vissa rör är denna egenskap tydligare än med andra. Lehmann-klonen har ett lite annat spektra och den spelar definitivt djupare i registret och basen är "snabb" och nästan fysisk. I de övre registren uppfattar jag den som mindre förlåtande med avseende på dåliga inspelningar. LD är snällare då den ger även dåliga inspelningar en lite trivsam ton och kanske även tonar ned de övre registren en smula jämfört med Lehmann.

Little Dot låter märkbart stram med sina standardrör (5464?) men blommar ut och släpper fram mera rörkaraktär med t.ex. Mullard M8161.
Har inte provat någr exklusivare varianter men det finns säker en massa roliga alternativ.

Om jag vill spela Infected Mushroom tokhögt tar jag nog helt Lehmann. Vill jag lyssna till en intim akustisk inspelning tar jag nog helst Little Dot... Bara att välja!
Harmony Design Ear9 låter inte alls illa men den är i mina öron sämre än dessa båda alternativ.

Andra alternativ som låtit trevligt men inte riktigt nått samma nivå är;
Pioneer N-70 inbyggd lurstärkare
Marantz SA-15S1 Inbyggd.
Micromega Stage 1 Inbyggd

Min gamla ZeroDAC 09 version var riktigt rolig som lurstärkare men den var lte oborstad. Ruggigt klipp i den dock, kunde skrämma slag på dig med oväntade ljudeffekter på obekanta skivor!

Finns ju många som man skulle vilja testa, Naim HeadLine t.ex...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/11/28 :  19:33:55  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Finns mycket som man skulle kunna tänka sig att prova men efter din beskrivning så kommer jag önska mig en Little Dot MkIII nästa år tillsammans med Fidelio X2. Tack för infon!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/05/10 :  21:08:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Då ska man i morgon åka och hämta sig ett par X2-lurar, fågel eller fisk ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/05/10 :  22:40:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Såg en annons på hifimagasinet tidigare, nöp du dem? Tänkte på dig FBK!
Jag tror verkligen du kommer gilla dem, använder mina dagligen och reflekterade precis häromdagen över hur trevligt de spelar!
Jag uppfattade dem som ganska varma och avrullade i början men numera tycker jag att de låter "naturligt", i den mån man kan tro. Om jag byter dem mot mina trotjänare Denon AH-D2000 idag så uppfattar jag Denon som en smula grusiga men ändå ganska energiska.
Låt höra vad du tycker när du hnnit lyssna lite?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/05/10 :  23:06:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jepp, jag nöp demSka bli intressant att få göra min första lur jämförelse hemma emot Audio Technica ATH-M50X som jag med tiden blivit mindre nöj med. Har sina bra och mindre bra sidor, hoppas på ett mer balanserat ljud i de övre registren och liknande bas prestanda i X2 som AT har.
Kanske kommer en recension i helgen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/05/12 :  22:34:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jadå, då har man skaffat ytterligare en produkt som är *löjligt prisvärd* och grymt BRA! Har jämfört lurarna idag med lite Spotify lyssning vid datorplatsen genom Gustard U12 och Lead Audio LA-100 Dac som har inbyggd hörlursförstärkare och det var inte svårt att höra skillnaderna... Som jag trodde så har X2 ett mer balanserat ljud utan den milda hängmattan och lite spritsiga diskant som Audio Technica ATH-M50X har, dvs allt låter naturligare genom Philips Fidelio X2.
Förstår verkligen nu med vad Bryngelsson på Hifi&Musik menade med att det skulle bli ett annat pris på dessa lurar om de kom ifrån någon av de stora hörlursmärkena och inte stod Philips på dem. Men jag älskar hitta de små smultronställena (produkterna) inom denna hobby som verkligen ger valuta för pengen, så det får gärna stå Philips Fidelio X2 på lurarna
Ska testa dem på lite olika hörlursuttag, ett försteg och Xindak H1 och se vad det blir för intryck.

Killen som jag köpte av hade bytt ifrån Sennheiser HD650 till dessa som han hade två par av och han körde X2 med iFi Audio Micro iDSD, vid datorn, något som jag tror är en superkombi. Men jag skulle i så fall köra med den utan Dac, dvs. iFi Audio Micro iCan SE. Men om det blir så får framtiden utlysa då den kostar en rejäl slant och det kan finnas andra alternativ också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/06/18 :  09:21:24  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
FBK, hittat något bra förstärkare till X2?

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/06/18 :  20:15:21  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har inte börjat leta, försöker få ordning på anläggning då det är en del där som prioriteras först. Tex. Blu-ray spelaren började krångla rejält häromdagen så den måste bytas snarast. Och sedan måste bänken byggas om för nya centerhögtalaren är stor (men super bra) så om det ska bli större Tv i framtiden så måste bänken bli lägre osv osv.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000