HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Chris Squire bortgången
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/28 :  20:26:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

För dem som inte vet så var har basist i Yes, under en period av över 45 år (1969-2015)
En av de mest färgstarka basister jag lagt märke till. Alltid en knorr och ett intressant basspel som förstärker och höjer upplevelsen av musiken.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article21039915.ab

Jag hyllar en av mina favoritbasister genom att spela Yes i kväll!
Jag börjar med Drama!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2015/06/28 :  21:34:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
RIP. Han föll tyvärr över kanten (ref "close to the edge"). YES blir aldrig riktig YES igen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/06/28 :  22:41:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj. nu blev jag överraskad .

Chris gjorde så mycket bra musik och hans basspel gillade jag skarpt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/06/28 :  22:52:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
RIP. Har inte lyssnat på Yes sedan ungdomen, minns knappt det. Har ni några skivor som ni rekommenderar ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/06/29 :  08:23:30  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Har ni några skivor som ni rekommenderar ?


Av det jag hört tycker jag "Yessongs" är mkt bra.

J. Ullberg
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/06/29 :  12:53:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gubbarna börjar bli gamla. Tittar ibland på u-tubklipp från idag med mina favoriter och människorna är inte unga och fräscha längre.

Jag tycker Yes är en svår grupp. Deras musik platsar i min skivhylla men det krävs rätt stämning och rätt koncentration för att kunna avnjuta gruppens musik.
Jag gillar på tal om skivförslag deras allra första platta som kanske bara heter Yes (starship Tropper bla finns med där) och så Close To The Egde/Fragile.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/06/29 :  13:33:28  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Mycket sorgligt, Chris ,tillsammans med Lemmy (i Hawkwind då), var mina idolbasister och skaffade en Rickenbacker 4001 bara för det.
Just nu har några av de tidiga yes-albumen + Chris soloalbum snurrat på skivtallriken.
The yes Album- Fragile - Close To The Edge är de jag känner för mest.
Men nu åker nog Tormato på, den har jag glömt bort hur den lät.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/06/29 :  19:02:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Slutet för Yes?
Efter att Jon Anderson lämnat gruppen så var det Chris som drev på.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000