HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim vs Kav 400xi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2015/06/29 :  18:58:08  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Sålde min Krell för en Naim 5i pga att jag ville ha samma som cd:n.
Men till min förvåning så åker Naimen åttor runt Krellen!!!!
Hur är det möjligt allt är bättre dynamik upplösning på låg samt högre volym. Menar Naimen är ju bara en liten plutt.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/06/29 :  19:16:52  Show Profile Send Vox a Private Message
En förklaring kan vara att den totala matchningen med kablar och kringutrustning blev bättre/optimal.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2015/06/29 :  19:47:30  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ja jag bytte ut mina pro11or mot naims egna. Men redan innan vart de enorm skillnad.
Kan inte sluta lyssna och förundras :)

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/06/30 :  09:01:32  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Naim är speciella, helt klart! De har ett stort driv och en jäkla pondus...
Sålde min XS och bytte till Roksan Caspian M2, låter väldigt lika men Roksanen spelar med en vackrare klang.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2015/06/30 :  09:12:17  Show Profile Send softishman a Private Message
Det är ju detta som är så kul med hifi, smaken är så olika och när man hittat "sitt ljud" så kn mn lyssna på musik i timmar!!
Själv så sitter jag nöjd med Krell Kav-400, nordost frey/vishnu kablage, benchmark dac, Lyngdorf RoomPerfect och Sonus Faber Cremona Auditor M samt 2st Rel T5... :)

Har du kvar dina jamo concert alexander?
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2015/06/30 :  10:05:26  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Yess
Jag har kvar dom. Naimen driver dom med bravur:) konstigt att Naimen klarar dom med sådan pondus anslaget i basen är enormt stor skillnad på.
Säger de Naim all the way:)))

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/06/30 :  13:55:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det man kan säga om billiga Naim är att de är lite odetaljerade i toppen jämfört med vissa konkurrenter. Lite som NAD.
Men om man gillar det ljudet så blir man oftast helt såld...
Dyrare Naim har fler detaljer.
Roksan Caspian M2 låter, i mina öron, som dyrare Naim med både detaljrikedom och en grym pondus/timing/musikalitet!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2015/06/30 :  16:39:47  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Fattas ingen detalj i toppen mot krellen alls. Tvärtom :)
De här är den allra största uppgraderningen jag har gjort med mina Jamo


Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2015/06/30 :  18:31:21  Show Profile Send softishman a Private Message
Kul Alexander! Jamo concert är riktigt grymma!!! Vad jar du för kablage?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/06/30 :  18:45:02  Show Profile Send Figge a Private Message
Har haft Krell 400 xi som jag aldrig uppfattade som speciellt dynamiska, tom ett gammalt Mark Levinson steg var bättre för att inte tala om mitt nuvarande Codasteg. Men det är ju olika hur människor uppfattar ljud.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2015/06/30 :  21:51:20  Show Profile Send bing a Private Message
Har du jamo concert så tycker jag naim samt simaudio passar som hand i handsken

alla öron är olika
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2015/06/30 :  22:02:50  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Köpte naims egna kablar till högt. Sen prosilway mk2 mellan cd5i och 5i !

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/07/01 :  23:16:25  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kul att du är nöjd alexanderj. Men det är allmänt känt att Naim är lite "öronvänligare" än många andra märken, beroende på att de inte är lika vassa i diskanten. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är neutralt... :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/02 :  08:12:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
Är det inte så att naim har rätt typisk "engelsk" ljud.
Dvs subjektivt fokus på mellanregister och mellanbas och lite "avrullade" frekvensytterligheter med stor "stampa takten" feeling.
Jag har en bekant med en hel naimrigg, där är det tydligt att det är så. Låter jätteskönt men saknat den illusion av 3D jag är van vid. Det djup och känslan för rymd uteblir eller snarare skalas ner till förmån för den klang som naim har. Tyvärr tycker jag att även texturen tonas ner. Vad menar jag med det?
Jo att naim-riggen placerar ut de enskilda musikanterna med instrument men jag får en väldigt platt känsla/förnimmelse av instrument/solist. Dvs som 2D figurer utställda i en 3D värld. Lite som 3D-film fast tvärtom innan tekniken började komma igång.
Nu är jag väldigt bortskämd med just dessa parametrar med magnepan 3.7 och 100W Cary V12r. Jag tycker att naim är väldigt kul, lättlyssnat men det ger inte mig tillgång till musikens innersta mening. Det passar dock väldigt bra till en del populär/electro-musik.
Basen på naimriggen upplevde jag som enormt maffig utan att vara otydlig eller onyanserad, kraftfull är väl snarare ordet. I själva verket var det nog snarare mellanbas/bas som dominerade, den verkliga bas/djupbasen tyckte jag inte hördes så mycket. Detta kan vara anledningen till att känslan av rymd förminskades.
Så visst har ni rätt detaljerna finns där men inte luftigheten och rymden.
Nu jämför jag med en helt utbyggd naim rigg med de största golvarna och separata strömförsörjningar till alla delar.
Bra lät det helt klart jag påpekar bara det jag upplevde som mindre bra jämfört mot övriga referenser som jag har. Krellen (som jag också har i min ägo) upplever jag som att den har fokus jämt fördelat över hela registret, den är ett utmärkt verktyg som spelar musik rätt hyggligt men inte riktigt når fram i musikalitet och värme, den är inte kall snaraer torr och kontrollerad, den släpper inte loss riktigt. Den är som en järnnäve i silkesvantar. Jag vill ha mer kött och blod, ben och muskler under silkesvanten.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/07/02 :  10:28:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jäkligt bra skrivet Adagio!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/07/03 :  07:44:42  Show Profile Send Leif B a Private Message
Bra skrivet!
Att få allt i återgivningen är väldigt svårt.
Men idealet för var och en är väldigt olika.
Även jag älskar när man hör rymden i ljudet.. Men det verkar vara svårt att få
den i kombination med värme taktkänsla. Naim tillfredställer en viss typ av ideal.
Krell en annan..

Edited by - Leif B on 2015/07/03 07:45:16
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/03 :  10:07:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Precis! Det är ju tur att det finns en sådan mångfald. Hur tråkig hade vår hobby varit annars?
Jag är också svårt beroende av rymd och luft, likaså måste jag ha 3D och textur. Min tradeoff är magpunchen och den fysiska basen. Så är det med maggisar, men det köper jag eftersom övriga parametrar ligger i en otroligt hög nivå. Bra rör-konstruktioner lyckas också bringa in ytterligare en dimension i upplevelsen enl mig.
Smaken är olika, som tur är.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/03 :  10:10:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Naim passar kanske inte perfekt med klassisk musik, lätt att testa. När klassiskt återges "korrekt" hör man ett enormt djup och genomskinlighet samt klangen på olika instrument framgår glasklart, då har man kommit långt med sin anläggning vad gäller korrekthet.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/07/03 :  13:15:43  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:

Är det inte så att naim har rätt typisk "engelsk" ljud.
Dvs subjektivt fokus på mellanregister och mellanbas och lite "avrullade" frekvensytterligheter med stor "stampa takten" feeling

Köper jag inte, det var länge sedan som pryttlar allmänt kunde läggas in i olika fack. Något som däremot har växt fram mer och mer är tillverkare som påstår att deras senaste skapelse har mer detaljerat och öppet ljud än någonsin. Och har den det? snarare mer fokusering på de övre registren i ljudet så det skall låta som det finns mer detaljer.... Finns en stor högtalartillverkare (JMLab, numera Focal)som alltid har haft det fokuset, men numera så är det tydligt att man blir rent paff när man hör det och jag förstår inte att det säljer. Ljudet har i mina öron allt annat än kött,blod,ben,muskler och värme.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2015/07/04 :  17:16:24  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Har haft primare krell bla innan min Naim.
Naimen är den klenaste på papret men låter starkast av dom. Ingen annan av mina fin förstärkare har spelat MUSIK dom har spelat instrument så att säga ! Allt låter bra med Naimen jag kommer nog inte byta märke på den biten. Men smaken är som röva delad ;));))

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2015/07/05 :  11:30:03  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Snutten: vem lyssnar på klassisk musik da ;)

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/05 :  12:37:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lyssnar du inte på klassiskt så spelar det ju mindre roll, visst. Du verkar nöjd vilket är det som räknas.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/09 :  08:42:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är väl just den egenskapen som enl mig är hifins "heliga Graal" att uppnå den yttersta luftigheten, tomrummet men ändå förmedla värmen och fylligheten, på samma gång. Det verkar vara två ytterligheter som är svåra att para ihop. Det är i alla fall min "heliga Graal". Jag tycker verkligen att jag har kommit en bra bit på väg, både i mitt privata lyssnande på mina egna anläggningar och med mina kommersiella produkter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000