HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Uppgradera, tacksam inputs!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2015/07/01 :  21:40:16  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej alla!

Familjelivet sätter käppar i hjulet gör finlyssning via högtalare, så nu har jag kommit fram till att en uppgradering av hörlursriggen kanske är på sin plats. Längesedan jag var i denna delen av djungeln, så jag tar tacksamt emot tips.

Nuvarande setup;
Signal (DAC, vinyl etc) --> Creek OBH-11 --> Clou kabel --> HD600.

Efter att ha googlat runt lite verkar det som att HD600 håller måttet ok. Kanske man kan behålla dom och satsa på bättre stärkare? Vad tror ni?

Ta hand om er!

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/07/02 :  22:29:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lurar gör störst skillnad.
HD600 är trevliga och lättlyssnade och mycket bekväma, men mina hänger numera och ser ledsna ut.
De kräver sin förstärkare för att blomma upp i.o.f.s.
Jag skulle beskriva lurarna som lite mörka och dämpade.
I slutändan handlar det om smak.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2015/07/02 22:32:32
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/07/02 :  22:35:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här är en som jobbat.
http://www.head-fi.org/t/634201/battle-of-the-flagships-58-headphones-compared

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2015/07/04 :  20:58:59  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Jo - jag har sett den sidan.... Jösses vad han måste ha jobbat. Men ok, förstärkare alltså. Har ngn tips på vettig sådan? MFs varianter dyker ju upp då och då på beg-marknaden. Ngt att ha?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/07/04 :  21:39:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har ett par focal spirit Classic som har få brister och inte tömmer banken. Kolla in såna.
Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/07/04 :  23:06:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Här är en som jobbat.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/07/05 :  09:59:19  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kan bara rekommendera en tripp till någon med ett gediget utbud, typ Akkelis. Jag uppgraderade från HD650 med Xcan-v8 med nätdel och för att verkligen veta att det blir bättre behöver man jämföra lurar och drivning. Jag landade i BMC Puredac och LCD-2. Det blev kanske lite dyrare än jag tänkt mig men ljudet är precis som jag vill ha det.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2015/07/05 09:59:52
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/07/05 :  10:27:03  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Ljudmakarn i Stockholm har ett brett sortiment och ett separat rum där du kan lyssna i lugn och ro, om det är närmare geografiskt för dig.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2015/07/05 :  21:46:55  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Bor i Malmö, men får väl ta en sväng här nere.

Har någon erfarenhet av någon vettig förstärkare som passar bra med HD-600? Kan hålla med om att de låter lite åt det mörkare hållet så ngt piggt och alert kanske vore på sin plats?!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/07/05 :  23:29:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Chord Hugo.
Kostar en slant förstås, men du lär höra skillnad. Har just det där pigga och lite ljusa ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2015/07/06 :  10:19:31  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Varför inte gå på svenskt när det gäller drivning?

Holographic Audio

http://www.holographicaudio.com/headphone-amp.html
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2015/07/08 :  20:48:37  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Chord Hugo låter ju finfin. Dock en del över min budget... Ngn som testat iFis prylar, tänker på iCan och den lilla nano (tror jag den heter)??

Holographic låter också spännande, och ok för plånboken. Läste nån recension om att den spelade åt det mörka hållet? Kanske inte bästa combon med mina lurar?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/07/09 :  21:55:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag plockade fram mina gamla HD600 inspirerad av den här tråden och lyssnade på dem via Hugo. Blev lite exalterad.

Det här kanske:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=142426

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2015/07/09 :  22:19:51  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tror Holographic är så neutral som det bara går.
Har inte de en testperiod? 30dagar eller så?
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2015/07/10 :  21:48:46  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Jo 30 dagar... iFi Nano tilltalar annars för den portabla möjligheten. Som ofta läser man "bra" recensioner om det mesta, men svårt att skilja ut vad som är vad, i vilket sammangang osv. Men tipsen hittills (minus Hugon = $!) är alla vettiga...

Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2015/10/26 :  10:30:13  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Nå - hur blev det då!?

Jo, efter mycket fram och tillbaka slog jag till på en Aune S16. De få recensioner som fanns var väldigt positiva, den fyllde min kravspec och fanns på bra intropris hos svensk ÅF. Dessutom 30 dagar buy & try...

Och hur blev det då? Smått fantastiskt.

Som DAC, helt sjukt bra. Spelar skjortan av min gamla Musical Fidelity M1 II. SÅ mycket mer ljudbild, 3D, upplösning, lyster osv. Basen gräver djupt, men blir absolut inte överdriven. Lyssningströtthet finns inte. Jag vill verkligen rekommendera ALLA att testa denna om man vill ha ny DAC. Verkligen. Även om man är ute efter "dyrare" alternativ...

Som hörlursförstärkare, också väldigt bra. Här har jag inte så mycket att jämföra med. Hade en CREEK OBH-11 tidigare. Men vilket lyft. Mina HD600 låter så mycket mer öppnare nu, mer lyster och driv. Det dova, lite midbasfokuserade ljudet är borta. Läste nånstans att Aune använder sig av HD600, 650 och uppåt när dom "kalibrerar" sina hörlursförstärkare så man kan anta att dom går hand i hand. Det låter så i alla fall...

Roligast av allt är nog DACen i alla fall, blev verkligen ett rejält lyft som jag inte hade räknat med.

Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2015/10/26 :  13:12:09  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Ett litet trix man kan göra med HD600 är att ta bort den lilla filtmattan som sitter i vardera öronmuff, man får vara lite försiktigare med damm o så men det ger ett ganska rejält lyft i dem övre registren.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/10/26 :  20:14:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Gamla Stax elektrostater från tidigt 70-tal
Det finns fortfarande inget som kan mäta sig med dessa

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000