HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-klubben + AudioQuest = Sant!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/07/02 :  08:47:33  Show Profile Send Vox a Private Message
Hifiklubben överger kablar från Van den Hul och har tagit över agenturen för AudioQuest.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2015/07/02 :  09:12:19  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hmm

Var køper vi då VdH någonstans?

Import?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/07/02 :  10:30:52  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Då borde väl priserna gå ner på AQ...? HIFI Klubben skryter ju ofta om att de har kapat bort ett försäljningsled i sin marknadsföring.

Helt övertygad är jag dock inte om den saken; Minns tillbaka på perioden när HIFI Klubben tog över Arcam (en kort period) med höjda priser och kraftigt begränsat sortiment som följd...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/02 :  10:44:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jupp, märkte det genom att jag fick bra rabatt på en VdH optisk kabel till min Bluesound häromdagen.
Ang Hifi-klubben/Arcam vet jag inte hur de tänkte! Det var ju ett samarbete som var dödsdömt redan från början med Cambridge och NAD som kannibaliserade på marknaden redan. Samma prisklasser och inriktning?

Jaja, vi får väl se hur det utvecklar sig...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/07/02 :  13:14:17  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Känns som de ville "döda" märket (ARCAM)...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/07/02 :  14:18:48  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Hmm

Var køper vi då VdH någonstans?

Import?

Enligt samtal med min lokala Hifi-klubbsbutik så har de meddelat VdH att de får se sig om efter annan generalagent. Så vi får avvakta och se om det dyker upp någon annan försäljningskanal.

Om/när det kommer en ny försäljningskanal av VdH-kablarna tror jag att priserna kommer att öka. När "klubben" tog över försäljningen sjönk priserna kraftigt vilket lustigt nog gjorde att även intresset för kablarna sjönk.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/07/02 :  14:32:22  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Gissar att AQ tröttnat på Ljudtema som är en "jobbig" generalagent enligt en del ÅF...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2015/07/02 :  15:10:56  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Då blir det kanske hær istællet: http://www.custom-cable.co.uk/hifi-cables/

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2015/07/02 :  19:22:57  Show Profile Send FBK a Private Message
När det gäller klubben och nya märken så brukar priserna sjunka rejält när de träder in under klubben-taket för att sedan öka lite för varje modellbyte och sedan när märket lämnar klubben och får vanlig återförsäljare så brukar priserna vara ungefär på samma nivå som vid lämnandet. Så har det varit sedan jag halkade in på denna hobby för 25år sedan.
Ps. Nad,Denon,Dali och Cerwin-Vega har sålts där så länge jag kan minnas.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2015/07/02 :  19:47:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Lite exempel, gillar det sista.

Subwooferkabel:
Audioquest Irish Red 2m/615kr Nya priset 2m/738kr
Audioquest Wolf 2m/4695kr Nya priset 2m/6498kr

Signalkabel:
Audioquest Red River RCA 1.0m 795kr Nya priset 1.0m 998kr
Audioquest Fire RCA 1.0. 17.990KR Nya priset 1.0m 27.998

Det blev visst dyrare denna gång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/07/02 19:47:45
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2015/07/02 :  20:37:48  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Hej
Ja men den svenska kronan har ju sjunkit som en sten emot dollarn när jag var i USA förra året kostade en dollar ca 7.25 ungefär och nu nästan 8.75 eller däromkring
Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/07/02 :  22:20:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:

Känns som de ville "döda" märket (ARCAM)...

Det hela var lite märkligt. Butikerna struntade i hela Arcams sortiment utom de billigaste allt-i-ett apparaterna.
Eftersom det handlar om franchising, så antar jag att butiksägarna inte var med på noterna, kanske på grund av att priserna sattes för snålt eller nåt, vad vet jag.
Förvånansvärt att Arcam inte sade upp avtalet snabbast möjligt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2015/07/02 :  23:16:39  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hej
Ja men den svenska kronan har ju sjunkit som en sten emot dollarn när jag var i USA förra året kostade en dollar ca 7.25 ungefär och nu nästan 8.75 eller däromkring
Mvh

Hjälper föga, skiljer 3,62kr... små siffror, nu har man hoppat över ett led i kedjan "generalagenten" och det ändå blir dyrare, trist av klubben emot kunderna.
Jag har alltid tyckt att AudioQuest produkter låtit vettigt, men ska jag köpa dyra kablar så lutar det åt Transparent, annars funkar Knoppen Cable.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/07/03 :  01:57:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
J***a ockrare jag handlar inte av Klubben mera!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/07/03 :  07:38:43  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Lite exempel, gillar det sista.

Subwooferkabel:
Audioquest Irish Red 2m/615kr Nya priset 2m/738kr
Audioquest Wolf 2m/4695kr Nya priset 2m/6498kr

Signalkabel:
Audioquest Red River RCA 1.0m 795kr Nya priset 1.0m 998kr
Audioquest Fire RCA 1.0. 17.990KR Nya priset 1.0m 27.998

Det blev visst dyrare denna gång.


Var har du hittat priserna?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/07/03 :  07:52:58  Show Profile Send Leif B a Private Message
Signalkablar hittar jag här..
https://www.hifiklubben.se/kablar/signalkabel/?SelectedBrands=AudioQuest&sortOrder=priceLow
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2015/07/03 :  09:11:22  Show Profile Send thli a Private Message
Nästa alla kablar blir REJÄLT mycket dyrare :(

https://www.hifiklubben.se/brands/audioquest/

//Thomas
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2015/07/03 :  09:17:44  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hahahahah

Ja - den billiga Forest HDMI som jag har 3 par av ær næstan 100% dyrare på Hifiklubben æn nær jag løpte dem før ett år sedan.

Tror de at detta funkar på en så øppen, och informerad, marknad?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/07/03 :  09:52:32  Show Profile Send MatsE a Private Message

Tidigare priser finns på Prisjakt om man googlar på kabelns namn.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/07/03 :  10:13:56  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Marknaden kommer INTE att acceptera de nya priserna... vilken flopp detta blir!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2015/07/03 :  12:57:02  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Var har du hittat priserna?


quote:
Tidigare priser finns på Prisjakt om man googlar på kabelns namn.

AudioQuest såldes av många butiker och anses vara ett inarbetat (de flesta känner till det)och bra märke så jag tror inte att det var något smart drag att *höja priserna när man hoppar över ett led*, kommer bara leda till minskad försäljning. Gissar att märket kommer byta återförsäljare om 1-2år.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/07/03 :  13:47:54  Show Profile Send MatsE a Private Message

Sedan vet vi kanske inte om Audioquest själva höjt priserna.
När hifi-klubben tog över Rega så kom ett rykte om att spelarna blivit sämre. Det kanske blir tvärtom nu med kablarna. Oj vad bra de blivit, riktiga Vertere-killers! ;) vi kanske skall vänta och jämföra hur priserna ändrats utomlands till hösten på Audioquests sortiment.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/03 :  15:01:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Dollarn slår rätt hårt, mycket av det material jag köper, köper jag direkt från leverantörer och tillverkare i USA. Om jag handlar för XXXX$ får jag idag ca 20% mindre material för samma peng. Detta slår ju tyvärr på priserna på mina produkter här hemma. Men så ser det ju ut om man inte vill ligga på ett stort lager, men det kostar ju också. Råvarupriserna stiger ju även de. Det kan ju vara så att man ser till att ha marginal för att slippa ändra pris allt för ofta?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/07/03 15:16:28
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/03 :  15:15:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
Men att hifiklubben som marknadsför sig som direkt till kund-kedja höjer priserna är obegripligt! Att AQ väljer att höja med tanke på det jag skrev i föregående inlägg är väl i sig inte konstigt. Men att hifiklubben slopar hem ett helt led i egen ficka när de marknadsför sig som ett led mindre. Men kan det vara så att AQ inte tillåter att kablarnas utpris varierar för mycket i världen?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/07/03 :  18:22:26  Show Profile Send MatsE a Private Message

Jag kollade för skoj skull Analogue Seductions (UK) priser på AudioQuest. Orkade bara med 1 sort, Red River RCA-RCA 1 meter.

http://www.analogueseduction.net/audioquest-interconnects/audioquest-red-river-analogue-interconnects.html

De tar 1.381 kronor jämfört med Hi-Fi klubbens 998 kronor. Vi får betala för vår svaga svenska krona. Tidigare när jag köpte min Rega RP6 och pickup Benz Micro Ace Low tjänade jag rätt mkt att handla hos Analogue Seductions.

Nåväl de som är intresserade av AudioQuests kablar skall nog passa på att köpa hos tidigare handlare till de gamla priserna. Riktigt prisvärt.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000