HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vilken tonarm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NilsOscar
Starting Member

9 Posts

Posted - 2015/07/26 :  19:59:28  Show Profile Send NilsOscar a Private Message  Reply
Hej Alla!

Jag tycker man får köpa en ny skivspelare efter att kört med samma i 30 år.

Jag har alltid kört med MM-pickuper. Nu vill jag testa MC. Jag försöker komma fram till vilken tonarm som passar bäst med MC, men jag det verkar komplicerat. Mer massa passar tydligen bättre till MC, men det verkar även finnas armar som enligt tillverkaren passar till båda typer. Det har tydligen med resonans i tonarmen att göra. Om jag har fattat rätt har MC lägre massa än MM, och därför skall massan i tonarmen vara anpassad till detta. Det verkar finnas ett idealvärde men åsikter verka gå isär och jag har problem med att räkna ut det där idealvärdet.

Min fråga; vilken tonarm skall jag köpa? Budget för tonarm; c:a 15.000. Budget för pickup; c:a 6.000.

Jag utgår från att man får en bra nål för 6.000. Karaktären skiljer sig säkert mellan olika märken, men de låter sannolikt bra vilken man än väljer.

Vad jag förstår spelar skivspelaren ingen stor roll för vilken typ av nål man använder.

Någon som lyckats med en bra kombination? Finns det en tonarm som passar till båda typer vore det toppen.

Tack i förväg.

Edited by - NilsOscar on 2015/07/26 20:02:18

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/26 :  20:39:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Angenäma problem NilsOscar (trevligt öl förresten!)

Du säger inte vad tonarmen skall landa på för spelare, det kan vara intressant.

Sen tror jag inte att du behöver välja en specifik tonarm för just MC-pickuper, de flesta pickuper och tonarmar idag ligger åt ngn form av medel när det gäller massa, komplians och vikttålighet.

Jag tror att en Rega RB-808 skulle kunna vara en god match till det mesta du skulle vilja häkta på längst ut?
Alla gillar ju inte Rega-soundet men jag tycker det ändå de gör det mesta rätt och med lite trevligare internkablage och bättre toleranser i lagren blir det riktigt bra. Åtminstone för mina öron!

Tycker också att pickupen ofta sätter större prägel på totalresultatet än tonarmen, om den senare inverkar måttligt inte har några tydliga brister.

Vh Micke
Edit: Oklart skrivet..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2015/07/26 23:08:04
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/26 :  22:55:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En verklig "hit" är Zu 103-LR! Bör ligga inom prisramen. Jelko gör prisvärda armar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/26 :  23:38:50  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag tycker nog att det är svårt att säga att PUn är den viktigaste delen. Alla delar är tyvärr lika viktiga. En medioker PU på en fantastisk arm gör ett mycket bättre job än på en medioker arm. Äsch......
Jag tror att du har rätt fördelning på slantarna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

NilsOscar
Starting Member

9 Posts

Posted - 2015/07/27 :  20:17:46  Show Profile Send NilsOscar a Private Message  Reply
Tack för svaren. Jag hade redan spanat på både på Rega 808-armen och de från Jelko. Då verkar jag vara inne på rätt spår. Jag gillar båda alternativen.

Det lutar åt en klassisk skivspelare med flytande upphängning, liknande den jag har i dag (Harman Kardon T60). Ett krav är att det skall vara lätt att ändra mellan 33 och 45 varv.

Någon återförsäljare av Zu 103-LR nålen hittar jag inte. Varken I Sverige eller i övriga världen. Jag antar att det är en modifierad Denon. Ser fin ut. (Hittar deras hemsida.) Den borde hålla sig inom budgeten. Annars lutar det åt en Benz Micro.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/07/27 :  20:44:58  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
En SME 309 kostar ca 15000:- om man köper av rätt butik.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/07/27 :  21:00:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det har också en del personliga referenser i ekvationen att lägga till dvs utseendet men om man hoppar över det så finns det en hel del kul att titta på innanköp.

Nu är jag inte den som använder MC längre men en del tips på vägen kan man dela med sig.

Angående:
quote:
Om jag har fattat rätt har MC lägre massa än MM, och därför skall massan i tonarmen vara anpassad till detta. Det verkar finnas ett idealvärde men åsikter verka gå isär och jag har problem med att räkna ut det där idealvärdet.


Så gäller det att ha en anpassad frekvens mellan tonarm och pickup den skall vara mellan 6-14Hz ofta får man höra att det skall vara 10Hz men jag upplever att det är ett enkelt sätt att generalisera vad som är bra.

Ta min tonarm (Stax AU9N)jag gjorde allt för att hamna vid 10Hz men upptäckte av misstag att det är 7Hz som gäller, absolut bäst är om tillverkaren har en rekommendation annars får man prova. Det finns lathundar att använda på nätet hur man räknar ut rätt frekvens.

quote:
Min fråga; vilken tonarm skall jag köpa? Budget för tonarm; c:a 15.000. Budget för pickup; c:a 6.000.


Köp en begagnad tonarm av senare modell det är där man kan göra fynd, läs på om olika så är man beredd när rätt dyker upp köp ny pickup som passar det är säkert fler som har provat fram vilken som passar.

quote:
Jag utgår från att man får en bra nål för 6.000. Karaktären skiljer sig säkert mellan olika märken, men de låter sannolikt bra vilken man än väljer.


Både ja och nej här har den personliga referensen en hel del att säga till om, men det är inte själva nålen som avgör den slutgiltiga kvaliteten oftast har konstruktionen en del i ekvationen hur det låter.

quote:
Om jag har fattat rätt har MC lägre massa än MM


Ja det är rätt till en del men upphängningen av nålröret gör att den är styvare vilket kräver tyngre arm så att uppför sig som det är tänkt, både för och nackdelar med det.

Om du frågar mig så sticker jag ut hakan och och hävdar att den lägre massan på nålröret och en tyngre arm förtar fördelarna över en motsvarande MM uppsättning, inga fördelar där bara försäljningsargument .

Jag ger bara tips för det är oftast väldigt personligt vad man gillar så jag ger inga direkta svar på vilken pickup eller arm som gäller.

Jag har själv gjort racet om vad som låter bäst MC/MM och återkom till MM nu är det säkert en vän av ordningen som tycker att MC är den enda rätta vägen att gå för audiofil återgivning, men är det så?

Så länge man har en skivspelare som är av bra kvalitet ny eller äldre så har det inte så stor roll vilken man använder.

Lycka till med att hitta din väg till en ny arm och pickup.

Nyfiken på vad har du för skivspelare och pickup som du har använt i 30 år.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/28 :  09:31:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bubbel, hur yttrade sig din erfarenhet:
quote:
gjorde allt för att hamna vid 10Hz men upptäckte av misstag att det är 7Hz som gäller

Jag tror att jag skulle ha svårt att identifiera ngn skillnad utom möjligen vid uppspelning av ngn testskiva. Tror faktiskt jag inte äger ngn skiva i så dåligt skick att den exiterar egensvängningen oavsett hur usel kombination jag häktat på tonarm/puppa...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

NilsOscar
Starting Member

9 Posts

Posted - 2015/07/28 :  20:42:12  Show Profile Send NilsOscar a Private Message  Reply
Pengarna från första sommarjobbet räckte till en Hitachi bergsprängare på 2x25 watt med löstagbara högtalare. Det värsta som fanns på den tiden i bergsprängarväg. Jag kommer ihåg att man kunde dra på maxvolym utan att förstärkaren kroknade. Året efter köpte jag en Harman Kardon T60 för alla mina pengar och pluggade in den i phonoingången - som fanns i bergsprängaren. Det är min skivpelare i dag. Jag har gått från Ortofon OM30 till Audio Technica AT120, då ersättningsnålarna till Ortofonen blivit förskräckligt dyra.

Edited by - NilsOscar on 2015/07/28 20:43:18
Go to Top of Page

NilsOscar
Starting Member

9 Posts

Posted - 2015/08/10 :  15:09:49  Show Profile Send NilsOscar a Private Message  Reply
Tack för tipsen, men ny skivspelare får vänta ett tag till. Jag spenderade precis en stor del av skivspelarbudgeten på en skivtvätt.

När det väl blir dags för en ny skivspelare ligger Rega, Jelko eller en bättre begagnad SME 309-arm i farozonen.

Tack särskilt till Bubbel för din utförliga redovisning. Dock fattar jag inte riktigt hur man kommer fram till 7Hz. Att överhuvud taget hitta massan för en Regaarm är inte så lätt.

Och hur man kommer över en Zu 103-LR nål har jag inte heller fått kläm på. Någon som har en länk till en säljare som skickar till Sverige?

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/10 :  15:28:44  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det blir att beställa från USAt, ganska enkelt och bra service. Annars kan du höra med audioconsept, de har ju i alla fall sålt deras högtalare. (Som jag hade möjlighet att lyssna på förra helgen)
Det är en grymt musikalisk PU, jag kommer iaf köpa en sen, som komplement till min Benz LP. (Spelade skjortan av min kompis Ortofon winfeld i en duell hos honom.)
Visst det var olika spelare och tonarmar men samma RIAA, med olika rätt lastade SUT och ingångar på RIAAt. Men Winfeld satt ändå på en VPI scoutmaster med VPIs finaste arm och motorstyrning mm. Zu satt på en gammal nyrenoverad Direktdriven Thorens.
Denna har jag i alla fall varit rejält sugen på. Det stod mellan den o min Kuzma stogi ref.
http://www.audiomods.co.uk
Nu uppenbarade sig en begagnad Kuzma så då var ju inte valet svårt, när man har en kuzma-spelare.
Tycker dock denna verkar otroligt intressant.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

NilsOscar
Starting Member

9 Posts

Posted - 2015/08/11 :  11:34:21  Show Profile Send NilsOscar a Private Message  Reply
Hur fick du tag på din nål? Jag har kollat på Zu Audios hemsida. Man verkar inte kunna lägga någon beställning där. Det är inte aktuellt just nu, men det kanske blir om ett par månader.

Produkten har kanske utgått.

Edited by - NilsOscar on 2015/08/11 11:35:10
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2015/08/22 :  16:45:08  Show Profile Send PK a Private Message  Reply
Hej Nils oscar.
Jag tycker absolut att du ska titta på audiomods armarna för 6-700 pund får du en arm som är bättre än alla rega armar som görs.
Har en själv.
Kolla även vad Rudi på Hifi.no säger om SYX R50 bloom tillsammans med Jelco 750.
Han är en av den som testat mest pickuper och spelare överhuvudtaget i Norden.
En kombo som bara fungerar samt en pickup som han naser vara det bästa köpet till upp emot dubbla priset.
Här har du länk.
http://www.audiophile.no/item/1718-zyx-r50

PK
Go to Top of Page

NilsOscar
Starting Member

9 Posts

Posted - 2015/08/27 :  13:00:33  Show Profile Send NilsOscar a Private Message  Reply
Tack för förslaget. Audiomodsarmen verkar ha en bra VTA-justering till skillnad från Regaarmarna. En klar fördel.

Nu pajjade tvättmaskinen också. Den som tvättar kläder, inte den som tvättar vinyl, så ny skivspelare får vänta ytterligare någon månad.

Den där Zu 103-LR-nålen beställer man från Tyskland eller från tillverkaren i USA - om man bor i Sverige - har jag tagit reda på. (Borde kanske bett om en prislista när vi ändå hade en mejlkonverastion igång.) De har ingen återförsäljare i Sverige just nu. Enligt hemsidan har de en i Finland, men den var inte aktuell. De var mycket trevliga och hjälpsamma i alla fall.

Edited by - NilsOscar on 2015/08/27 13:15:29
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/29 :  08:29:53  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
PK> har du lagt ut några bilder/reportage på armen? Annars måste du det! Vill se o läsa mer om den. så vältweakd som det någonsin går att få en regaarm.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/08/29 :  21:28:40  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
min rekomnedation är att du tittar på en tangentialarm tex den på http://www.continuo.se/ och en ZYX50 (5000kr)eller en ZYX100 (10 000)
ZYX köper man tex på Akkelis audio till samma summa som på e-bay.
Tonarmen görs av "snickarn" o det gör ju inget att han är en trevlig typ för den skull. :-)

Fördelen med tangentialarm är många. de mindre kända är att man använder två mindre rör istället för ett stort och därmed flyttar upp självsängningen utanför det hörbara området.

Du kan ju även titta på skaktestet i videon på hans setup :-)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2015/08/31 :  20:45:24  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Är det inte bättre att uppgradera bergsprängaren först?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/01 :  07:14:34  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Cantusarmen är genialt enkel och den funkar! Det låter faktiskt bra om den, den ser verkligen ut som DIY och den känns racklig men den spelar ändå musik. Jag vet inte hur väl den hanterar tyngre mc PU dock, sen är det lite handhavande med skivbyte som kan vara lite knepigt i början. Men som allt är det en vanegrej. En tangentialarm har sina brister och förtjänster, det går inte att säga vilken armkonstruktion som är bäst utifrån princip. Regaarmen är också en funkis men där jag hört den har den inte varit så rolig. Därför tror jag att audiomods arm är djäkligt bra. Där regans pålitlighet förfinats och tunats. Att sedan få VTA on the fly är ju snitsigt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/09/01 :  08:37:50  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Jag vet inte hur väl den hanterar tyngre mc PU dock

Inga problem med tyngre MC PU i cantusarmen. Min puppa väger drygt 15 gram och den spelar underbar musik.

quote:
En tangentialarm har sina brister

Vad är det för brister du syftar på?



Edit: Vikten ändrad till drygt 15 gram

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2015/09/10 07:31:36
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2015/09/01 :  14:37:57  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
quote:
Zombie Posted - 2015/08/31 : 20:45:24 Är det inte bättre att uppgradera bergsprängaren först?



HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/01 :  17:28:30  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nja. En tangentialarm har av naturliga skäl inte samma toleran i lagerpunkten. Den har inte heller förmågan att hantera och kompensera sidkrafterna och eftersom lagret inte är helt friktionsfritt dras PUn lite lite snett i spåret. Det är säkert helt eliminerat i tex Häggmarks arm eller i Kuzmas Airline, men då kostar det en rejäl slant.
Som sagt alla konstruktioner har sina fördelar o nackdelar. Och man får vad man betalar för. En sak är säker att alla delar är lila viktiga.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000