HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kalla vs Varma apparater.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/07/28 :  18:48:43  Show Profile Send Wader a Private Message
Visst vet jag att apparaterna behöver stå på ett tag för att ge sitt bästa men jag blir lika tagen varenda gång. Kom hem idag efter 14 dagar på jobbet. Apparaterna står kalla ensamma och övergiva. Slår på lite ström och allt vaknar till liv, startar skivspelaren och lägger på en skiva. Det blir Oscar Peterson-Royal Wedding Suite. Ljudbilden är smal, väldigt lite djup och det låter sprött som kristall. Lite som Silje Nergaard. Ett par timmar senare infinner sig ett otroligt lugn, svärta och djup. Jag vet av erfarenhet att det dröjer ytterligare ett dygn innan anläggningen ger full valuta, för så lång tid tar det hemma hos mig. Antingen är det jag som lyssnar in mig eller så tar det helt enkelt så lång tid. Nu spelas Barbra Streisand och det är så nackhåren reser sig. I sammanhanget har jag en mycket blygsam low-fi anläggning men så mycket glädje den skänker.

Dancing in the shadows of my memories.

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/07/28 :  19:48:18  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nej det är inte öronen som vänjer sig... Det är likadant hemma hos mig.
Apparaterna måste få värma upp sig ordentligt innan allt lägger sig tillrätta.
En vecka kanske är extremt länge men någon eller några timmar tycker jag det räcker för att kunna lyssna njutningsfullt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/07/28 :  19:56:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Samma erfarenhet, har varit ute med husbilen i ett par veckor och kom hem på söndagkvällen. Slog på apparaterna redan vid hemkomst och tillbringade ett par-tre timmar med städning och pyssel och vid första spelningen så upplevde jag musikglädjen men jag satt inte och småflinade så som jag gör idag efter två dygns uppvärmning/konditionering?!?!?
Visst handlar det om att vänja in sig (igen) i någon mån, men jag är helt säker på att jag skulle kunna avgöra vad som låter bäst i ett blindtest!
(Eftersom det är ogörbart känner jag mig säker att ingen avkräver mig bevis!)

Vore intressant att höra någon teknisk förklaring till varför ljudet förändras med "uppvärmning"?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/07/28 :  20:57:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Upplevt samma sak men inte för alla apparater, vissa är mer så än andra. Några högtalare tycker jag visar samma fenomen!?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/29 :  10:05:57  Show Profile Send Adagio a Private Message
Absolut ett faktum. Framför allt med rör, gärna en halvtimmes "framkörning" vet jag att jag ska "kvalitetslyssna" senare på kvällen sätter jag på stereon en halvtimme innan för att få valuta från första ton.
Visst låter det OK från standby men då hör man ju inte den gradvisa förbättringen man tycker bara "Djäklar vad trevligt det låter" efter ett tag. Om man däremot sätter på stereon, äter middag, dricker en espresso och sedan sätter sig ner till en uppvärmd stereo, då är det ren magi från första början.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2015/07/29 :  10:22:21  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Visst låter de flesta apparater bättre efter en tids uppvärmning. Men rörprylar låter mycket, mycket bättre när "allt har lagt sig", oftast efter någon timme...

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/07/29 :  11:34:31  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag upplever ingen förbättring vad det gäller uppvärmd elektronik. Att folk med rörprylar gör det däremot förstår jag.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/07/30 :  11:54:50  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Hos mig är det väldigt stor skillnad på kalla och varma prylar.

Det som påverkas mest är RIAA-steget, så det står alltid på.
Enligt tillverkaren behövs minst 24 timmars uppvärmning innan man använder det, och det stämmer.

DAC:en låter iofs inte bra ens när den är varm, men den är totalt odräglig när den är kall. Så den står också alltid på.

Mitt för- och slutsteg har ett "standby-läge" där den viktigaste elektroniken hålls varm.
Man har med detta reducerat effektförbrukningen från 410W (i tomgång) till 120W i standby.
Vid övergång från standby till normal drift tar det ungefär en timme innan de presterar sitt max.
Är de däremot helt avstängda och har rumstemperatur tar det ungefär ett dygn innan de är riktigt på banan igen, men det låter rätt OK efter 5-6 timmar.

Vet jag att det inte blir mer spelat på några dagar brukar jag förpassa dem till standby, annars är de alltid igång. Det kostar under 10:-/dygn att ha det spelklart och det värmer ju samtidigt upp bostaden.
Elementen behöver aldrig jobba.

CD-spelaren låter hemskt när den är kall, men som tur är så finns det ett motsvarande standbyläge även på denna apparat som håller den varm. Den låter rätt OK direkt efter övergång från standby till drift och efter en timme har den också nått max prestanda.

Jag tror de flesta förstärkare behöver upp i sin arbetstemperatur innan alla arbetspunkter har hittat rätt värde och de låter vettigt. Det tar sin lilla tid om det är mycket massa som ska värmas upp. För mitt slutsteg är det 50 kg som ska värmas upp 10-15 grader från standby, eller 30 grader från kallt.

Tittar man i databladen för lite exklusivare OP-förstärkare så rekommenderar tillverkaren minst 2 timmars drift innan man justerar offset.
De flesta noggranna mätinstrument jag handskas med på jobbet kräver minst en timmes drift innan kalibrering, så jag tycker inte det är så konstigt att vår typ av precisionselektronik också behöver värmas upp för att prestera sitt yttersta.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000