HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varit psykakuten, och nu skall jag göra någon glad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/08 :  20:47:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nu ska jag in på psykakuten på danderydssjukhus, Ny upplevelse och efter alla kraftiga nedgradringar inom psykakuten så är förväntan låg, men kanske bättre än självmord som har cirkulerat ett tag nu. Har varit för mycket sen jag gick in i sk.väggen pga jobbet och kraven bara ökar runt omkring en att bli frisk och återkomma i arbete så vi får se vad som händer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/08/30 01:52:23

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/08/08 :  20:52:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hoppas det löser sig.
Musik är bra terapi.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/08/08 :  21:36:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag lider med dig, jag hoppar in ersätter (tills de är tillbaka) och stöttar kollegor som gått in i väggen. Det är inte lätt att återkomma till ett liv som man har haft framför allt är det oftast en radikal förändring som behövs för att man skall må bättre.

Hoppas att alla ställer upp för dig och leder dig in på nya vägar och ett bra tillvaro.

Det där med självmord tycker jag du skall låta bli med! Tänk på hur mycket som du missar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2015/08/09 :  03:24:08  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jamen du! Du är inte ensam! Bättre du besöker mig och mina nedgraderingar och får lite andra perspektiv på tillvaron! Så innan du tar för stora kliv, stanna till hos mig och prata lite...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/08/09 :  07:34:05  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Per, du är välkommen här också, ta hand om dig.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/08/09 :  12:57:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
FBK, hoppas du hittar en bra väg framåt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/08/09 :  13:38:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Utbrändhet är otäckt och jag tror inte de som inte upplevt detta riktigt förstår hur man mår.
min erfarenhet är att man blir aldrig riktigt som före, och den enda lösningen är att göra förändringar i sitt liv.
Sänka kraven på sig själv och prioritera andra saker än tidigare.
Jag hade en bra chef när jag stötte in i väggen, vilken omedelbart tog ifrån mig allt vad jobbet hette. En kort tid efter min "återhämtning" så bytte jag ändå jobb, för jag visste att omgivningen fortfarande skulle se den högpresterande i mig. Något som jag då inte var. Jag ville vända blad få acceptans för att jag inte längre strävade efter att trolla med knäna och fixa allt.

Jag skulle ge dig rådet att aldrig tveka inför att söka hjälp och stöd. Danderyd är kanske ett ställe, men även nära och kära, samt personer som också varit i detta träsk.
Jag hade extremt svårt att prata om mina problem. Men inser nu att man kommer inte ur den onda spiralen om man ändå inte gör detta.

Utbrändhet är inget skamfyllt och det drabbar var och varannan. En arbetsgivare som tror att detta "läker" har nog inte riktigt förstått var problemet ligger.
Man läker inte i den meningen att man kan återvända och vara bättre rustad än tidigare, utan man har snarare en lägre utbrändhetströskel än före detta inträffade.
Det krävs mao förändringar i verksamheten och inte ett förväntat "tillfrisknande" hos den anställde.

Stå på dig FBK, värdera dig själv och backa ur nr en arbetsgivare ställer för stora krav.
Ljuset kommer tillbaka och du kommer att må bra igen!


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4437 Posts

Posted - 2015/08/09 :  13:52:05  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Kloka ord har redan sagts,och jag tror vi är många som
stöttar dig i din resa.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2015/08/09 :  14:45:42  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Att ta sig tid och få förståelse från ens nära och kära är nog den bästa medicinen för återhämtning. Att man sedan behöver professionell hjälp för att förstå det tycker jag låter helt rätt.

Så ta den tid du behöver och hoppas att du så snart som möjligt känner att du är på rätt väg igen!

/byZan

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2015/08/09 :  17:33:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Att ta sig tid och få förståelse från ens nära och kära är nog den bästa medicinen för återhämtning

+1, egen erfarenhet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/09 :  19:05:23  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Stort tack för alla värmande ord. Nu är jag hemma igen och ska försöka få skutan framåt även om jag står under en enorm press på mig framöver.
I korta ordalag så gick jag in i väggen November -14, kroppen slutade att fungera men en djup depression på köpet och vården går oftast inte snabbt i sådan här fall. Hade ren tur på vårdcentralen att få träffa en läkare som höll på att utbilda sig till psykiater och insåg problemen så jag fick remis till psykatrin Prima där de var stränga med kraven med att jag måste lyssna på kroppen och lugna ner mig, sedan efterca:4 månader så blev nästa steg utbildning hos PBM inne i stockholm där man får lära sig massor om hur kroppen fungerar vid stress osv. och gå på kb-samtal, Tyvärr så mitt i semstern när allt stänger så hände något med mina ben, upp till magtrakten, någon slags sovande,stickande känsla som gör ont vid ansträgning,(troligtvis nerver i ryggen) och det kom lagom till att jag hade börjat motionera på allvar. Ännu en motgång som fick mig att falla mentalt och men jag får svar snabbt och fick en magnetrötgen höromdagen på längdryggen så förhoppningvis snart får vi svar vad som kan vara fel. Utbildning börjar igen på PBM 17 augusti och tanken är att jag ska böja med arbetsträning i början av September..... Bara att hoppas att läkare, arbetsgivaren och försäkringskassan kan ha lite tålamod nu och senare lägger det hela någon månad senare så man kan få ordning på värken så jag får en chans att komma tillbaka på allvar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/12 :  07:48:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nu blir det två dygn i Oxelösunds Skärgård, som de flesta skulle se framemot, men jag gör det med blandade känslor (familjekonflikt)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2015/08/12 :  12:45:00  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
När livet upplevs vara "kanske" bättre än självmord måste det kännas jätte, jätte jobbigt. Hoppas du får hjälp och att omständigheterna omkring dig ordnas. Krya på dig!

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/08/12 :  21:04:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det är tunga och tuffa saker du går genom just nu. Jag påstår att gå i väggen är lika omöjligt att förstå för nån som inte gått i väggen, som känslan av att ha barn är omöjligt att beskriva för nån som inte har barn.

Själv gick jag i väggen ca 2004 men hade tur. Det var en papp-vägg, så att säga. Det va Engelholm Audio, Hififorum (ägare och admin), jobb och privatliv som till slut blev en omöjlig ekvation att balansera.

Ett par lärdomar tar jag med mig och en är att; om det tagit 3 år att bli sönderstressad, så tar det 3 år att bli frisk. Värt att tänka på, så att man får rätt proportioner på tillfrisknandet. Självklart kan man börja funka vettigt långt innan de 3 åren i exemplet, men jag påstår att där finns en poäng i det tankesättet.

Idag kör jag faktiskt presentationer med inspel och tankenötter kring utbrändhet och självklart fokar jag på hur man kan förhindra det både för sig själv och för andra.

Även om livet suger, så är alternativet sämre - plus att alternativet saknar ångervecka.
Lev, för fan!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/16 :  21:47:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kloka ord!Om det inte vore nog så fick jag ett nytt sammanbrott på Torsdag på vägen hem ifrån Oxelösund, somnade sent....Så hur detta ska fixas till en chikfix har jag svårt att se. Och det som är svårast med detta är att få omgivningen att förstå, det är liksom så hemska saker man går igenom så det är nästan omöjligt att förklara. I morgon är det PBM utbildning och även kontakt med Prima per tele för tidbeställning snarats möjligt så man får se vad experterna säger, man känner sig inte morsk direkt utan tokstressad.

Ps. I efterhand så är jag glad att sambon hade bilen förra helgen, annars vet i fanken vad som hänt för man var helt annat än klar i tanken och hade massa minnes luckor.
Vi hörs!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/19 :  15:30:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nu har jag en vecka framför mig med möten, Psykologer och Läkare. Så efter det så vet man förhoppningsvis hur upplägget blir under hösten och det kommer nog kännas bättre när vet hus strukturen blir upplagd.
Kunde jag så skulle jag bara stänga dörren till det som hänt och åka och jobba i morgon, men livet är visst inte så enkelt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/08/20 :  06:38:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Var öppen och ärlig med hur du verkligen mår och vilka tankar du har.
Alla vill att du skall må bra, och därför är det lätt att försöka tillmötesgå dessa önskningar genom att hålla tillbaka negativa saker.
Det är bara du som vet hur du mår, och det är främst du som måste säga stopp om förväntningarna är för höga.
Stå på dig!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2015/08/22 :  00:31:57  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Sköt om dig!
Hoppas att livet återvänder snabbt. Du får vila ut och det får ta den tid det tar.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/23 :  23:33:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
På torsdag träffar jag psykologen och sadan arbetsgivaren..
Vill ha tillkaka mitt gamla liv med tillfälliga nedgångar som oftast gick att hantera

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/08/24 :  06:55:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hoppas du kommer genom veckan på ett gott sätt för dig själv.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/08/24 :  08:19:05  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tänk på att det finns ett liv där du trivs som väntar på dig när du är igenom den här skiten.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/24 :  09:33:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hififorum.nu finns. Man har haft ljudintresset i 25år och varit medlem här i drygt 12år får sitta här och läsa lite, få en och annan ny kontakt och det är också positivt, så tack Pac för att du ännu orkar driva det!

Ps. Och stort tack för allt stöd jag får, det värmer mycket!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/30 :  00:08:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
I morgon ska jag göra något som verkligen gör mig glad.
Sambons äldsta son har i många år hållit på med droger,varit uteliggare,uynyttjat sin omgivning osv. som många som missbrukare brukar göra. Bor nu i en enkel husvagn (hur många skulle vilja göra det i dagens samhälle?) drogar inte längre och skaffat ett enkelt diskjobb på en resturang. Fyller år nästa helg och önskat bidrag i födelsepresent för att kunna köpa sig en enkel moppe,så det blir lite enklare att förflytta sig när man bor på landet och inte har ekonomi till varken bil och körkorten och kollektivtrafiken är så där. Så nu har vi samlat inom släkten så han bara inte får bidrag till sådan där äldre rejäl moppe som han vill ha som om alla tonåringar runt 80-90-talet känner till. Så i morgon ska jag åka köpa en beg Yamaha DT50 åt honom, så det blir himla kula kul att se hans min nästa söndag....Tänker komma strax efter resten av gästerna körande för att överraska lite extra. Ibland så känns det verkligen mycket mer i hjärtat att ge än att få något och han förtjänar verkligen den här presenten.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/08/30 00:28:19
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/08/30 :  11:03:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tummen upp FBK!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/08/30 :  11:24:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det låter hur perfekt som helst FBK!

Ett tips är att ta med känslan av grabbens glädje när han får sin Yamaha för nästa gång det känns eländigt, ta fram den och må så mycket bättre.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000