HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Currawong
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/09/16 :  21:32:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Socklarna jag beställde från finska Ural-Tone har kommit. Det var ju bra ... Och passar som foten i vanten på kortet. Det är också bra ....


Men ... den förbankade ringen som ska dra fast rören passar ju ändå inte för hålen på kortet. Tar med mig socklarna till jobbet imrogon och ser om det går att slipa bort lite keramik så ringen på. på rätt sätt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/09/17 :  22:03:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska bara meddela att jag hade missat numreringen när jag provade socklarna. Det innebär att monteringsringen faktiskt funkar och håller sockeln på plats. Jag har nu skruvat dit alla socklar och ska löda dem på plats.

Något jag noterar när jag ser diverse rörförstärkarbyggsatser är att det ofta används vanliga PCB_monterade socklar UTAN någon sorts mekanisk montering. Det kan bli rejäl belastning på lödpunkterna när man meckar med rören. Australiensarna är noga med saker ska hålla.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/09/18 :  06:56:04  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Bra jobbat Magnus, ös på!

DIY och rör.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/09/18 :  09:43:42  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
En undring : om man nu tar ut 10w/kanal, varför använder man 6L6 rör ?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/18 :  10:32:40  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
En undring : om man nu tar ut 10w/kanal, varför använder man 6L6 rör ?


Hoppas det är svar på din fråga, jag läste någonstans att rören belastas så snällt att dom kommer att hålla i evighet.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/09/19 :  11:04:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hela bygget är ett snikbygge. Man använder billiga komponenter och där kanske 6L6 kvalar in som "billiga". Vilka andra rör skulle man använt som var bättre anpassade till 10W? EL84, 6V6?? Tror 6L6 kanske var ett smart val ändå.

Nu börjar jag nästan bli klar, vilket är ett konstigt sätt att uttrycka sig på. Man är antingen KLAR eller INTE KLAR. Är man nästan klar är man inte klar.

Jag fick ju stora djärnsläppet när jag inte fick till oktalsocklarna och "retainrarna", men nu är allt på plats ... nästan. Jag har bara kvar att leta upp isolerbrickor och slikt till regulatorn och trissan på sina (hemmagjorda) kylflänsar. OCH lådan, inte minst men där är jag nära nu.





Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/19 :  19:55:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du får inte ge upp nu när du är så nära Soundbrigade! Alla oavslutade projekt skriker från garderoben att det är fullt där nu :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/09/20 :  09:15:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Såklart jag inte gör. Nu väntar jag på en påse smågodis från Electrokit så jag kan montera klart kylflänsarna. Strax löder fast kabeln som går under kortet och får komma ihåg att "hitta" fler cable ties på jobbet. De ska ju vara ganska smala.
Det är ju kul att Marangisto också gav sig på detta kuliga projekt.



Jag har inte svarat på inviten från Junaköpung men en tanke vore att åka dit med Currawonegn.

Edited by - soundbrigade on 2015/09/20 09:17:18
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/09/22 :  17:18:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
D-J-Ä-V-L-A-R!!!! Fick pryttlar från Electrokit idag med det jag troode skulle vara nylonskruvar i M3-dimension var M4!!!! Det är bara att leta efter de där plastflänsarna jag sett någonstans för ett halvår sedan ....
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/09/23 :  22:13:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu börjar det kännas en gnutta hetsigt. Vill ju ha klart Currawongen till DIY-träffen i Jönköping men det kräver ju att den ÄR KLAR och FUNGERAR ....

Jag har en nylonskruv på G så jag kan montera transistorn på sin kylfläns.
Tre träbitar är fixade och hoplimmade/skruvade. Frontbiten ska fräsas upp (i helgen).
När jag kommit så långt blir det foton.
Sedan, som nämnts ska jag försöka koppla in och få fjärrstyrda poten att fungera. Det blir dessutom tre ingångar med reläer (små fina ryska reläer ). Hade gärna plockat på en docka för iPod .... fick igång min gamla iPod förresten men det är lite jobbigt att synka den då jag har en halv Smeggabajt musik i iTunes aoch bara en bråkdel får plats. Lilla Podden skulle ju kunna få plats någonstans ....
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/10/01 :  22:43:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sådär, nu börjar chassit bli klart.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/10/30 :  19:34:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Inga bilder men en kort rapport. Fick med en order PTFE-sladdar en stiftlist och en röd/grön LED. Stiftlisten har avklippt och ditlödd på kortet för strappningar och lysdioden likaså.
Jag vet inte om jag beställde delar till fixen med automatisk omkoppling mellan högtalare och hörlurar, annars är det i princip det sista som ska på plats.
En alubit har fått diverse hål för ingångs- och högtalarkontakter samt IEC-donet.
Alla träbitar är i princip klara; lite hål krävs för aluminiumplåten till bakstycket.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/12/12 :  17:46:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det går inte så fort här hemma ...
Men projektet står inte helt still utan rör sig lite grann ändå. Dessutom är det annat som också rör sig om än ganska långsamt, ety jag blev med fyra plåtlådor från Italien. Alla är tingade redan. Ja, det var tingade när de beställdes då jag har fyra projekt - förstärkare av olika slag, färdiglödda kretskort som bara skrek om att få "buras in". Det är två hörlursförstärkare kisel) och två förförstärkare (rör).

Men tillbaka till Curryfången. Lådan har blivit betsad eller laserad. Jag skaffade ju någon burk med "filosofblått" blask. Den ska nu bara lackas, oljas eller vaxas. Vax är ju behändigt - luktfritt men kräver att man polerar upp ytan. Fast sådant jobb kräver ju oljan också.

Har liksom tappat en del vad gäller fronten och fjärren. Skulle jag ha flera ingångar eller skiter jag i det? Svaret har gett sig självt; jag har ju borrat/filat upp en aluplåt som ska sitta på bakstycket. Jag fick också köra upp hål i trächassits bakstycke för alla kontakterna som sticker ut i plåten också.

Vidare fick jag fylla på med lite komponenter till något annat pågående och passade på att plocka hem (kondensatorn) till Currawongens modifiering. Så jag har precis lött dit motståndet, dioden och kondingen som skulle se till att reläerna som kopplar mellan högtalare och hörlurar fungerar bättre.

Kvar är då bara yttersta ytbehandlingen, fjärrkontrolleriet och att testa det hela.


Det var ju något jag skulle ha nämnt också .... ????? .... Bilder!!!! Jag har ju några få men föga upphetsande bilder. Har just inte upptäckt någon metod att direktuppladda bilder till HF, varför jag kör sådant via min sajt. Sen, alltså ...

Edited by - soundbrigade on 2015/12/12 17:53:31
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/14 :  22:22:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lacakde lådan och har nu limmat och skruvat fast framstycket. Nu får jag inte bort kretskortet utan våld. Noterade också att jag av en lycklig men obegriplig orsak lyckats vända skruvplintarna åt rätt håll bak på kortet. Det betyder jag jag faktiskt kan få in kablarna i plintarna ...
Bilder kommer lite senare men först har jag att fundera på hur trafon ska fästas, men jag lägger nog en ribba tvärs över nederdelen av lådan och bultar trafon i den. Notera att jag beställde en specialare (toroid) i stället för de två som Silicon Chip använder. Nätströmbrytare kräver lite mekanik och ... nu upprepar jag mig igen.

Bilder to follow later.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2016/01/16 :  07:03:37  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Bra Magnus, snart färdigt! Keep it going!

DIY och rör.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/01/17 :  19:49:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bildtajm!

Bakstycket har fått tre hål.


Där ska högtalarkontakter, ingångskontakter och nätbrunn rymmas. (Nån är väldigt förtjust i att skissa i Illustrator ...)


Plåten med kontakter på plats. Tyvärr är plåten lite minkig (knapp 1mm alu) men jag fick just inte tag i något annat i hastigheten.


Nättrafon bultas i en plyfabit som ska gå tvärs över lådan från vänster till höger. Där ska jag också fästa ett fäste för nätströmbrytare. Lite dumt är att AC-spänningarna upp till korset ansluts helt nära linjeingångarna.


Ungefär så här ska det se ut när det är klart, fast med rattar och en lösning för motorpoten.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/03/05 :  16:34:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur går det här då?
Jag försöker löda loss poten för att kunna förlänga axeln så jag får på en ratt.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/05 :  18:16:58  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Strular det?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/03/06 :  01:09:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Egentligen inte. Men axeln är lite för kort för att fästa en ratt i den. Nu ska ju poten styras/drivas av en motor men ändå .... Vill skarva på en axel som är någon cm längre. I värsta fall får jag göra någo arrengemang utanför lådan där jag nitar på en förlängning på den axel som finns.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/04/03 :  20:13:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
BILD:




Rattarna är inte speciellt vackra men funkar och var billiga. Dessutom kanske de låter bra med, och kan kompensera ljudet från mina femkronors högtalarkablar.

Edited by - soundbrigade on 2016/04/03 20:14:11
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2016/06/21 :  03:21:13  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Använd krympslang att skarva axlarna med, bara ett tips

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/21 :  19:59:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Köpte axelkopplingar från Reichelt. Annars kan jag tycka att sådan där blå pys-och-fnysslang är bra.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/25 :  14:31:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skrev i griniga tråden:
Felsöker min Currawong. Har ÄNTLIGEN lött dit sista sladdarna och börjat testa men ... inget ljud passerar igenom. HV finns, Vfil finns.
Nu upptäcker jag att säkringen på HV har gått .... Noterar att de fyra trissor som styr en tvåfärgad LED är omkastade (av mig). De sitter i en H-brygga med PNP och NPN. Omkastade alla fyra alltså - hur gick det till?
Vi börjar där ...


... och jag som HATAR felsökning.

Allt är "klart", men inget fungerar. Och så här är det när någon ska göra något ultrasmart med elektroniks omkoppling till höger och vänster,halvledarreglerad högspänning ...
Jag får ju finbesök på måndag och skulle gärna ha igång currydjävlen. Vi börjar väl då, då.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/08/31 :  12:42:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skräms lite när jag tittar på den här tråden - det var ju två år sedan jag började med den här maskinen.
Idag, lätt uttråkad efter snart en månad som pensionist, känner jag för att löda tillbaka de 3-4 trissor jag lödde fel från början och som jag för ett år sedan lödde loss och sedan inte lödde tillbaka rätt.
Samtidigt, när jag ser hur JAG monterade allt och jämför med hur någon annan här inne byggde sin Currawong, kan jag lite grann tycka att jag gjorde lite fel. Jag satte ju alla komponenter på ovansidan, där de var utmärkta att sitta. Det hade kanske varit bättre för montaget att placera dem på undersidan, men nu är det loppet kört.

Jag jämför med ett kort jag precis bestyckat där komponentplaceringen är tryckt på undersidan medan socklarna sitter på ovansidan. SMART!
Det där ska förresten bli en avställningsplats för mina ryska 6V6 och 6SL7; en Dynaco-klon.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/08/31 :  12:43:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
(Pilarna visar komponentplacingar som var felaktiga - feltryckta på kortet).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000