HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad sysslar Facebok med???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/08/15 :  16:02:59  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag har sedan den 25 juli (i år) fått 29 mejl från fejan. Detta är rubrikerna:

- Du har fler vänner på Facebook än du tror.#8207;
- Hej Rolf, du har 2 vänförfrågningar#8207;
- Känner du Stephanie Cooper?#8207;
- Hjälp dina vänner att känna igen dig#8207;

Den sista tycker jag slår alla rekord. Jag har ingen vän, inte ovän heller, som inte känner igen mig.

Noteras skall att jag har ett konto men inte skrivit någonting på sidan.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/08/15 :  16:25:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Facebook omdefinierar begreppet vän.
Jag vägrar detta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/08/15 :  17:51:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Facebook omdefinierar begreppet vän.

Tja, dess vänner är väl dom man tjänar pengar på.

Den där Stephanie Cooper verkar dyka upp allt som oftast. Har fått många facebokmejl om henne. Hon verkar envis och tapper.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/08/15 :  18:29:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag hade konto på fascistboken en gång i tiden men hoppade av då jag inte förstod vad man skulle med faecesboken till.

Så i somras käkade vi god mat på en fin restaurant i Ufa med Rinat med fru och dotter (som förhoppningsvis kommer cyklande till oss nästa sommar) som tyckte jag skulle skaffa ett konto MEN, sa han ...
... sätt upp tydliga blockeringar. Låt inte löskefolk skriva kommentarer eller skicka meddelanden hur som helst. Vill folk vara dina vänner, svara hur du kan ha nyttja av dem och svarar de med lummelimulle-språk, blockera dem.

Bestäm dig för vad du ska ha skitboken till och gör dina inställningar efter detta.
Om man nu har. vilket en och annan skryter om, 2000 vänner på FB, har man då träffat alla och känner alla OM de nu är ens vänner?!

Edited by - soundbrigade on 2015/08/15 18:36:20
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/08/16 :  20:15:23  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har aldrig begripit varför folk lämnar ut sig på detta vis. Allt hamnar i stora databaser som kontrolleras och används av spionorganisationer från flera länder men mest av det stora landet i väster.
Finns man inte om man inte har ett konto som alla kan läsa och kommentera
Hade ett elände att radera mitt konto som jag dumt nog öppnade. Det låg djupt nere i grottorna men till slut försvann det från ytan men det finns säkert kvar för att kollas av "antiterroriststyrkor"

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/08/19 :  09:12:39  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jag förstår verkligen inte alla er som ratar, kallar det massa namn och dumförklarar Facebook. Skit i att gå med. Att informationen används till spioneri, vill dom så får dom gärna kolla mig hur mycket dem vill!
Jag har haft väldigt mycket glädje av mitt konto, kontakt med gamla vänner, evenemang som jag annars inte vetat om, del i grupper efter ens intresse, företagsnyheter etc. Listan kan göras lång.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/08/19 :  09:17:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag håller med U1. Man måste inte vara med.
Är man orolig över att bli spårad (det handlar faktiskt om spårning snarare än övervakning) så skall man heller inte ha ett google-konto och ingen smartphone. Både Andriod och IOS har spårningsfunktioner.
Man bör även se över vilken webbläsare man använder och hur man ställt in denna. Det är inte en slump att man konstigt nog får reklam för saker man tidigare varit och sökt efter.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/08/19 :  10:31:21  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
dumförklarar Facebook

Det är väl snarare så att Facebok dumförklarar mig med 29 nonsensmejl på cirka tre veckor.
quote:
Man måste inte vara med.

Nej det måste man inte, men om man nu enbart har registrerat sig (för att jag dumt nog trodde att det var nödvändigt för att komma in på diverse företags sidor)utan att vara aktiv innebär det ju inte att mitt mejlkonto skall bombarderas med skitmejl.

Det droppar fortfarande in minst ett mejl per dag. Så nu ska jag se hur man tar sig ur skiten.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/08/19 :  10:35:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag får inga mail. Du kan ställa in detta under någon inställning.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/08/19 :  11:02:32  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
"1984"

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/08/19 :  11:08:45  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Hej Rolf!

Vi har mottagit en begäran om att ta bort ditt konto permanent. Ditt konto har inaktiverats från vår sida och kommer att raderas permanent inom 14 dagar.

Vänliga hälsningar,
Facebook teamet


Så var det gjort. Återstår att se om det funkar.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/08/19 :  15:22:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag hade konto på fascistboken en gång i tiden men hoppade av då jag inte förstod vad man skulle med faecesboken till.

Så i somras käkade vi god mat på en fin restaurant i Ufa med Rinat med fru och dotter (som förhoppningsvis kommer cyklande till oss nästa sommar) som tyckte jag skulle skaffa ett konto MEN, sa han ...
... sätt upp tydliga blockeringar. Låt inte löskefolk skriva kommentarer eller skicka meddelanden hur som helst. Vill folk vara dina vänner, svara hur du kan ha nyttja av dem och svarar de med lummelimulle-språk, blockera dem.

Bestäm dig för vad du ska ha skitboken till och gör dina inställningar efter detta.
Om man nu har. vilket en och annan skryter om, 2000 vänner på FB, har man då träffat alla och känner alla OM de nu är ens vänner?!

Jag tycker fascistboken är hemsk, kommer aldrig skaffa det.Ordet vän eller vänner betyder nästan INGENTING längre, det är bara bladder.Jag har en otroligt liten vänskapskrets, men hellre det än folks om "kallar" sig vän/vänner och som inte är det när man håller på att krisa ihop totalt. Har tex fått några Pm ifrån folk här (några har jag aldrig träffat)som har velat stödja/muntra upp mig när jag öppet talade om på forumet att jag vara nära att ta livet av mig höromveckan och jag kommer svara er även om det dröjer lite då jag har en intensiv vecka framför mig med mycket möten (och tankar/känslor)som kommer avgöra hur närmaste halvåret blir med min reab.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/09/02 :  14:32:30  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Halleluja!
Facebookmejlen har slutat bombardera inkorgen efter avregistreringen.
Det funkade. Tack Facebook.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/09/04 :  07:20:41  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Bra jobbat Rolf-san. Tycker att den där vännen (IRL) var begåvad som sa.. "bestäm dig för vad du vill ha det till" Från början hade jag det mycket till som instruktör i olika klasser på gym. Skrev om vad som var på gång. Nästa klassrelease, musiktips mm. Vi var en begränsad skala o en grupp med medlemmar på gymmet o instruktörer. (Klubb för inre beundran. Ja nästan som hififorum :-) :-) )
När jag slutade som instruktör så var det bara att gå ur den gruppen.
Sen har jag använt den till att smidigt skicka iväg något till nån kusin. Det dyker upp lite bilder på nyfödda barn. Semesterbilder o lite sånt. Så jag har fått det till en vettig nivå av info nu. Men visst är det en spännande samhällsanalys hur folk använder det med statusar som " nyduschad" "fredagsmys" osv :-)
Linked in är en något mera seriös sajt för att samordna kontakter som kollegor eller bekanta affärsmässigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000