HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PRO-JECT 7 AMP
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/08/18 :  12:28:39  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har en förstärkare från pro-ject som jag behöver lite hjälp med. Den funkar inte just nu men jag vill verkligen ha igång den. Har kollat i den och fann att en resistor hade gett upp.


Enkel och fin inuti.




Här ser ni resistorn som behöver bytas. Behöver jag kolla upp komponenterna som ligger sammankopplade med resistorn också för att utesluta att det är annat som kanske orsakade att resistorn brann upp?

Musik är livet

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/08/18 :  12:52:10  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Det borde finnas någon anledning till att motståndet blev varmt och gick sönder.
Det ser väl ut som att elektrolytkondensatorn ligger i serie med motståndet. Kontrollera så att det inte är kortslutning i den...
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/08/18 :  19:41:17  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Det vill jag också tro. Hade behövt en LCR meter nu. måste skaffa en egen så man kan kontrollmäta själv.

Musik är livet
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/08/19 :  12:41:21  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Du behöver ju ingen LCR meter för att mäta om det är kortslutning i kondensatorn. Det räcker gott med en multimeter för en hundring eller två.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/08/19 :  14:29:13  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Ok. Tänkte kolla upp så dom håller sina värden men det kanske då inte behövs om dom inte visar kortslutning.
Är det någon som vet vart man kan få tag på kretschema till förstärkaren. har kollat runt lite men kan inte hitta den. Kan som sagt inte se på resistorn vad för värde den ska ha.

Musik är livet
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/08/22 :  09:24:19  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hur går det med felsökandet?
För att det ska vara kondensatorns fel att resistorn gick av på mitten, så måste det nog vara kortslutning i den. Det här med att få tag i schema är inte alltid det lättaste. Du kan inte se på den andra kanalen för att se vilket värde resistorn ska ha?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2015/08/22 :  10:45:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Säker på att motståndet har gått sönder.prova att mät det och se värdet så det inte bara blivit varmt,ja annars får du leta på andra kanalen och se,om det inte är en krets som är gemensam för båda..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2015/08/31 :  22:17:59  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Tittar man vid sidan av kondensatorn mot poten så ser det ut som den har läckt ut all sin saft, eller ser jag så fel?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000