HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vilka lurat är minst diskantrika/vasssa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/08/19 :  06:25:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Som rubriken säger så skulle det vara intresssnat att få höra vad i ni tycker och inte pressen där är ju alla bra, och nu pratar vi om lurar ifrån "ca":1500-3000kr
Jag lockas av vad som skrivs om PHILIPS Fidelio X2,men de får vänta då de är för dyra för dagens plånbok

Ps. Lurar som aldrig kommmer hem til mig är AKG, tunna i basen med alt för mycket fokus på de övre registren

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/08/19 :  07:37:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bland det bättre lurar som finns är fortfarande gamla 70-tals STAX elektrostat (elektret)-lurar.
Söker man extremt djup bas och extremt skir diskant så finns det moderna alternativ som är bättre. Men dessa gamla lurar har fortfarande ett makalöst naturligt och närvarande mellanregister.
De dyker emellanåt upp på Tradera/Blocket för några hundralappar eller max en tusing.
Själv har jag ett par STAX SR-X från 1970

Obs. Dessa lurar är på 30 Ohm och måste drivas via högtalarutgången på förstärkaren. Elektronikenheten som följer med dessa lurar har dock en swich så man kan växla mellan lurar och högtalare utan omkoppling.

http://www.stax.co.jp/Export/History.html

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2015/08/19 :  08:21:00  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Som ett billigt alternativ skulle jag kollat in Sony MDR1A, den har dock inte lika upplöst och mjuk/luftig diskant som Philips men i övrigt inget som stör. Helt ny ur kartong när jag lyssnade så den kan växa ännu mer. Ganska mycket bas precis som många andra likande (NAD, Sennheiser Urbanite osv)

Hifiman 300 kostar samma som Philips men är i mitt tycke lite lite bättre på allt. Blir nyfiken på Hifiman 400s som inte har kommit till Sverige än(kommande riktpris 4000:- men kostar 299USD i "deras" webshop)

Nu har jag bara lyssnat dessa med min Sony Z3 då jag vill ha en allroundlur där jag kan utnyttja mediespelarna på ett bra sätt.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/08/19 :  08:39:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Alla alternativ finn på innerfidelity.com med mätningar och allt.
Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/08/19 :  11:35:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har skaffat Fidelio X2 för några månader sedan och gillar dem. De är inte vassa på något vis och spelar otroligt rent i de övre registren. Kanske lite "tunga i gumpen" om man inte gillar bas! Personligen tycker jag att de har en tonalitet som är övertygande och realistisk.
I stort sett tycker jag att de övre registren påminner en del om Sennheiser HD-650 (som jag ägt under något år) men basen är både mycket tydligare, tajtare och mera ärlig.

Hifiman HE-300 har jag haft också men de är för mig inte i närheten av den renhet och detaljering som X2:orna spelar med.

Och vad kan man dra för slutsatser av detta då?
Jo, att smaken är så otroligt olika och lurarna upplevs uppenbarligen väldigt unikt av respektive bärare.
Kan du provlyssna ett par X2:or av någon i närheten? De SKA vara inspelade då de inte är representativa förrän efter ca 50-70 timmar.

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/08/19 :  20:34:18  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag ligger lågt och väntar på prissänkning då jag är (hyfsad) övertygad om att de kommer passa mig då jag upplever allt för diskantrikt eller för basfattigt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/08/19 :  23:02:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Sennheiser Momentum over ear

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/10/10 :  18:18:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Någon lur som man bör titta på är B&O H6 dessa har fått kritik att inte ha någon djupbas. Jag fyndade ett par sådana i somras, jag är väldigt imponerad av dessa de har en otrolig neutral återgivning men jag saknar inget alls även deras passform är bättre än man tror i första ögonblick det som kan tala mot är att de är slutna lurar men för min del gör det inget man stör ingen när man lyssnar. Det enda som var rent skräp var kabeln jag köpte en enkel variant för att höra om de var något att ha de stannar och får en liten röris som driver, det kommer att bli en silverkabel till dessa förstärkaren är klar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000