HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Totem stativhögtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/08/31 :  12:14:22  Show Profile Send Wader a Private Message
Efter att ha lyssnat en hel del på HFLS högtalarna som jag köpte tidigare så har jag utvecklat ett visst intresse för stativhögtalare rent generellt. Kollar runt lite och förr eller senare snubblar man in på totemhögtalare. Är det någon som har koll på modellerna, när dom kom, vad man ska kika efter?

Dancing in the shadows of my memories.

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/08/31 :  12:57:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Model one är deras klassiker som kan köpas för vettiga pengar beggade, prisvärda. Mani 2 är den större modellen som går djupt i basen men kräver riktigt rejäla slutsteg för att blomma ut, gärna monoblock på några hundra watt styck.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/08/31 :  16:04:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mani2 är riktigt bra, kolla stereophiles mätningar, men som snutten säger kräver dom kraft. Ett dp 6.4 eller a1 och man är hemma

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/08/31 :  17:17:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Guru Qm10 II tycker jag har bra prestanda och är inte så farligt dyr.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/08/31 :  18:58:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har haft model one några gånger, tycker att den och mite är dom modeller som är ok.
Har aldrig uppskattat mani-2 eller dom större högtalarna från totem.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2015/08/31 18:59:10
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/08/31 :  19:05:01  Show Profile Send Wader a Private Message
Jag lyssnade på ett par högtalare på hifiart för något år sedan då jag var på jakt efter en skivspelare. Kommer dock inte ihåg vilken modell. I alla fall verkar det vara hyfsade priser på beg marknaden. Vad är det som du inte gillar med totem mani 2 räven?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/08/31 :  20:22:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Otydliga och "bumliga" i basen.
Vass diskant.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/08/31 :  20:51:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Räven: troligen för klen förstärkare.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/08/31 :  21:36:00  Show Profile Send Wader a Private Message
Jag har ett EC 250, kanske det räcker.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/08/31 :  22:18:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Den borde funka bra, värt att prova.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/09/01 :  19:06:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Taget ur Stereophile:

quote:
But note the very sharp peaks in the port's response at 305Hz, 550Hz, 640Hz, 1440Hz, and 2140Hz. These are due to pipe resonances and could be heard as a distinct whistle overlaying the port's output on pink noise. Fortunately, the Mani-2's port faces away from the listener, significantly reducing the effect these problems might have on the speaker's perceived sound quality.



Detta fenomen var tydligt när jag m.fl lyssnade.
Det kan finnas förbättringar att göra på den akustiska sidan.
Elektriskt sett ser den inte ut att behöva mängder med effekt men dess låga känslighet gör att det behövs en del om man vill nå lite ljudtryck, frågan är hur mycket den kan ta emot?
Det är otacksamt med högtalare som är beskaffade så att de elektriskt behöver "mycket" men akustiskt tål "lite", det ser dock inte så ut i mätningarna, iaf inte att den skulle vara särskilt krävande för drivningen.
Därför tvivlar jag lite lätt på att basens beteende på de Mani 2 som räven lyssnade på berodde på otillräcklig effekt, tycker en Nad M3 skall räcka gott för den högtalaren.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2015/09/01 19:12:24
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/09/01 :  20:36:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Isobarik i basen med dubbla element och liten lådvolym kräver en kraftig förstärkare, sen att diskanten var "vass" enligt räven kan ha flera orsaker...
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2015/09/23 :  13:10:32  Show Profile Send NewMount a Private Message
Far min har ett par Totem Mani 2 och de låter mycket bra. Fantastisk tight bas kommer ur de små högtalarna (håller inte med Räven). Tror det har med de två "motkopplade" baselementen att göra. De drivs av ett monstruöst (2x250W, sjukt strömstarkt) gammalt slutsteg ADCOM GFA-585 (som han "ärvt" av mig) som kopplar ett fast grepp och levererar en lugn ljudbild. ADCOM-steget är dessutom lite mjukt i toppen så det låter inte alls vasst. Fina högtalare. Jag rekommenderar stor förstärkare med mjuk karaktär på diskanten.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2015/09/23 22:53:37
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/23 :  21:11:12  Show Profile Send Adagio a Private Message
Japp, totem ÄLSKAR effekt. De slukar effekt, när det finns i överflöd låter de förbannat bra. Men som sagt rätt drivning är jätteviktigt för att de ska komma till sin rätt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/09/23 :  21:49:52  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag rankar nog Mani 2 som den bästa stativhögtalaren strax framför Dynaudio Contour 1.3 SE. Båda högtalarna är kräsna på drivning och jag var med vid tillfället som några hänvisar till här angående Mani 2, men jag blev inte lika besviken som andra då utan jag gillar dem och förstått att de behöver lite extra för att blomma ut fullt och det klarade inte Nad M3 perfekt. Inget som är konstigt i min värld där en del högtalare förvandlas ifrån okej till riktigt bra, bara de får rätt drivning.
Bild ifrån tillfället.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2015/09/23 :  22:01:21  Show Profile Send new order a Private Message
Jag tror nog att Totem Model1 eller Mani2 tillsammans med ett kärnkraftverk till slutsteg som drivverk är det närmaste stativarparadiset man kan komma.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/09/23 :  22:22:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hmmm?
Låter som jag fått en "skev" uppfattning om dessa högtalare.
Skulle vara riktigt roligt att lyssna till dom igen, är det nån i stockholmstrakten som vill dema sina eller köra en shootout mot lite andra stativare med BRA kringutrustning?
Ställer gärna upp med lokal och blandad utrustning.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000