HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Byte till vintagespelare!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/10/04 :  17:30:39  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag fick tag på en minst 40 år gammal Sony PS2250 med PUA-114 tonarm. Efter lite pyssel (byte tonarmskablage, justering/lagning och uppsmörjning av tonarm) så testade jag den med en OM20 som låg och skräpade. Det lät bra!
Jag beslutade att flytta över Nagoka MP500 från den ordinarie pro-ject spelaren.
Det låter minst lika bra... en skvätt mer bas i med sony-setupen, och det behöver mitt system.
Det här får bli en keeper... pro-jecten får åka ner i lådan så länge.
En uppgradering vore ett lättare pickupskal, så att tonarmsresonansen höjs lite. Nu ligger den vid 7-8 hz typ.

...sen fick man dessutom en snyggare spelare på köpet!


Armen har VTA justering med med en ring... nästan on-the-fly!


Ett framtida projekt vore ett plintbygge, tror sonyverket kan tjäna på det. Sony-armen fungerar bra, men då blir det nog en uppgradering där med.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/10/04 17:43:56

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/10/04 :  17:51:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jädrigt fräck skivspelare även om jag har mest Thorens så är Sony's modeller väldigt snygga, kan berätta att jag gjorde en ny plint till storebror TTS 3000 åt en kamrat som givetvis blev nöjd, plinten gjordes av björkplywood som sedan fick ekfanér på utsidan. Jag hörde TTS i originallådan när man sedan hade fått in verket i den massiva plinten så märkte man hur mycket mindre resonanserna från plinten var, det finns hur mycket info om dessa skivspelare där ute så bara på och bygg en ny plint.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/10/04 :  18:42:17  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Hur märktes skillnaden mellan original och plyfaplinten? Exempelvis basen?
Jag märker att orginalplinten reagerar lätt på beröring i alla fall.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/10/04 :  21:44:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu är det så att förklara och tycka är subjektivt men den massiva plywood plinten är bättre på att förmedla musiken med skärpa man sitter helt enkelt på spänn och väntar på vad artisten/erna skall göra härnäst Ulf (min kamrat) och jag har en snarlik ljudfilosofi där det skall vara balans, attack, detaljer lite framåt skall det vara inte sitta och sova.

Nu vet jag inte varför alla är så fixerade vid att det skall vara bas för mig känns det som om det är det är gäng ungdomar som eftersträvar bas bullrigt rullande går djup utan att vara artikulerad, den bas jag själv är ute efter är precis som du ställer dig bredvid en trummis och känner hur det låter utan förstärkning den fysiska känslan det behöver inte vara en spark i magen när baskaggen hamrar på men känslan. Sedan är jag ute efter balans i systemet utan att något sticker ut kan låta tråkigt men det behöver det inte vara bara man gör rätt.

Hur vill du att din bas skall låta?

Originalplinten på TTS 3000 är tunn som en flyttlåda är din likadan, då har du en hel del att vinna. Jo Ulf satte på tjocka sorbothanefötter med gott resultat eller som Ulf sa "sämre blev det ju inte".

Jag skall försöka fixa bilder i veckan så att du får en uppfattning hur det ser ut.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/10/04 :  22:13:27  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Hehe... jag är absolut inte ute efter discodunk :-D Utan balanserad djup bas.
Mitt system är dock en aningens tillbakadraget i basregistret därav frågan. Allt som genererar attack och driv, utan reduktion av den befintliga basen är väkommet.

Ser tacksamt fram mot bilder!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/10/04 22:14:22
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/10/04 :  22:33:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Stilig spelare anli! Kul med kvalitetsspelare, oavsett årgång! :)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/10/04 :  23:27:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
nåja djupbas är väl inget som är vardagsmat när det gäller skivspelare pga inspelningstekniken men några plattor finns det där det går djupt.

Jag får kalla kårar när man säger att man vill ha mer bas då jag tänker på discodunk och liknande det jag kan säga att du får allt mycket bättre men här har materialet en del i ekvationen björkplywood är det val som gäller vid användandet av trä annars är det skiffer som gäller om det skall vara optimalt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/10/05 :  04:23:34  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ett eventuellt plintbygge kommer att innebära många våndor. Förrutom materialvalet och exteriör, så har vi ju storleken. Det styrs ju av armlängden, och det är ett stort kapitel i sig.
Grubblet över detta får mig att sitta uppe nu mitt i natten :)
12" har alltid varit en dröm men kan rimma illa med moving magnet. Eller två armar, där en har monopickup.... eller bara en med skalbyte. Skall plinten vara flexibel för enkelt armbyte (9-12").
Eller lugna ner fantasierna och sikta på en måttlig plint och använda orginalarm (9,5") eller modern 9".

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/10/05 :  08:13:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Godmorgon!

Ser att du har svårt att sova så kan det bli när man får in massa nya infallsvinklar.

Om man ser på originalplinten så ser att längden verkar passa en 12:a men inte djupet, kanske utgå från det.


Jag brukar ordinera en 10-10.5 som jag anser vara bästa kompromiss annars är det tangentialarm som gäller. Just nu snickrar jag på en TD124 som skall få en Jelco 10.5 men det är väldigt lite plats kvar men det gick precis att den går fritt.

Mer att fundera på och fler sömnlösa nätter.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/11/05 :  21:59:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Här är de bilder som jag har utlovat på Ulf's Sony TTS 3000 som jag byggde en solid plint till.







Anders





Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/05 :  22:02:40  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Trevliga bilder! Ja typ något liknande hade jag tänkt mig. Kanske smart att ha en tonarmsplatta.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/11/05 :  23:46:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja, Ulf tycker också att det är en bra idé så jag gjorde 2-3 st när jag ändå var igång och snickrade till honom skruven jag använder är gipsskruv då den är bättre att använda då man kanske ändrar till olika tonarmar, gängorna på skruven sitter på längre avstånd från varandra vilket minimerar att man drar sönder träet när man drar och ur dem.

Tonarmsplattan är en gammal idé som jag har har väntat på att använda nu fick jag ju chansen vilket visade sig att det var en god tanke tänk bara på att fasa kanten på plattan där den ligger mot plinten i 90graders vinkel, det syns på den översta bilden.

Anders

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/06 :  09:09:44  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
I mitt huvud (har inte börjat skissa på riktigt) så är planen följande:
- Plinten kommer att bli större än nuvarande, troligen bara bredare... upptil 12"?
- om det skall vara tonarmsplatta, så kommer denatt sitta i passande rektangulär placering för att klara 9 - 11" (12"?) Jelcos 10.5" är hetast just nu.
- övre delen på plinten kommer att ha någon form av avfasning så att ett specialltillverkat lock kan vila säkert.
- Björkplyfa, översta lagret hål för verk och tonarmsplatta känns enkelt. Men hur avfasningen för lock ska fixas, ett extra lager fanér ovanpå? Eller kan man tänka sig en annan lösning... men det måste vara snyggt.
- Restande plyfalager har samma hål för verk och ett ett runt mindre för tonarmskablage.
- Alla kablar kommer ut i botten plattan. Ställbara fötter? Vilka?
- Fler frågeställningar... fanér? Var köpa det? Limma själv eller inte?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/11/06 09:11:44
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/11/06 :  21:21:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jelcos 10.5" är hetast just nu


Bara köp. jag håller på med en TD124 till en kamrat han har köpt en Jelco 10.5 på min inrådan efter att jag måtte utrymmet vid tonarmsfästet jag minns att det var åtta mm tillgodo. kolla med vinylbutiken jag tror att de är billigast med Jelco 10.5.

Vist kan du fanéra hemma sök på vaccumvenering via Google så lär du också snart vara igång du kan även fråga mej eller fuling som också sysslar med sådant för lite tips.

Om man är normalt händig och inte hänger upp sig på smådetaljer och planerar samt testar olika moment innan man gör slutresultatet så kan man bygga det mesta. Nu har jag möbelhantverket bokstavligt i blodet och i händerna då fixar man det mesta men planering är alltid A och O för lyckat resultat.

Ulf valde sorbothane fötter till sin skivspelare spikes eller träkoner finns det en uppsjö av som säljs där ute kolla ebay.

Här är ett par bilder från min Eval(d) som jag har ändrat på den var vit innan men sedan ändrade jag till en fanérad ovandel.


under tallriken ser det ut så här



Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/07 :  15:35:35  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Det var en cool konstruktion, är det någon form av släde för pickuparmen?
Inspirerande bilder, jag får ta och läsa på om fanéring.
En, sak bara... har man vanligt trälim för att limma ihop björkplyfan?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/11/07 :  22:07:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kul att du blir inspirerad!

Min plint är delad i tre platåer (delar) med tonarmen på den understa för att tonarmen skall nå upp har jag "lånat" SME längdjustering och satt tonarmen på ett torn så att den hamnar rätt. Bilden visar hur allt sitter ihop.



På bilden ser man även hur jag har limmat ihop två 20mm plywoodskivor för att få rätt tjocklek även en list runtom för den tål hårdare behandling än rent fanér men det ser även snyggare ut.

Lim frågade du jag använder uteslutande vanligt vitlim även känt som trälim köp så bra kvalitet du kan Cascos är väl det bästa du hittar i vanliga butiker och det använder jag.

Ibland ser man andra byggare som tar i för kung och fosterland när det gäller olika typer av lim när de skall limma trä många gånger har jag undrat vad de sysslar med . Trälim är utmärkt att använda då det är utvecklat att limma just trä andra typer av lim har andra egenskaper och kan i sämsta fall göra det värre.

Tänk på att trälim härdar under tryck inte av exponering av luften vi har runt oss den bara torkar ut. Cascos trälim har en öppentid på ca 10min innan den sitter där för evigt. Det gör att man slipper att vänta x antal timmar innan men kan göra nästa grej.

När jag vakummfanérar så låter jag föremålet var under press i påsen ca 30min sedan tar jag ut föremålet som sedan får torka över natten. Tänk bara på att inte låta fanéret sticka ut mer än 1 mm på varje sida på föremålets kant det är för att undvika att fanéret viker sig vid kanten det blir en bubbla som i värsta fall följer kanten eller får man göra om.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000