HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PA Slutsteg, vilka är bra? + gamla trådar osv osv.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/11/11 :  19:08:09  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Goldfinger@
Berätta mer om känslan av att XLS stegen får problem med lågimpediva laster.
Intressant då jag tänkt driva några passiva subbar med den/dom.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/11/11 :  19:29:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
räven, hör med Daniel, tror han vet mer än mig om det där, om inte annat är han nära vän med människan som äger steget och kan höra sig för mer specifikt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/11/11 :  20:12:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Har jag fattat det rätt skall du driva subbasar och använda det inbyggda lågpassfiltret?
Då skulle jag inte bekymra mig så mycket såvida inte baselementen uppför sig mindre önskvärt alldeles på egen hand, mest troligt är det inga bekymmer.

Vete sjutton om jag inte själv måste se över alternativet, jag har ju två Scanspeak tior i kabinett jag behöver möjlighet att både nivåjustera och dela för att spela mot toppar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/11/12 :  07:29:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kul att du tittar utanför hifivärlden när du funderar på att köra steg, processorer etc. det finns mkt intressant att vila ögonen och öronen på där.

Själv kör jag numera med 3st LABruppen IP450, små söta (1he) och fläktlösa slutsteg med väldimensionerade nätdelar som låter helt ok, dock är de realtivt effektsvaga med det räcker mer än väl för mig, B&K använder samma steg som referens till deras mötutrustningar vilket är lite kul :)

I samma storleksklass finns ju annars lite kraftigare prylar :)



Länk :

http://www.pknc.com/3phase_eng.html


Tack för att du delar med dig av dina funderingar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/11/12 07:29:58
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/11/19 :  16:16:29  Show Profile Send Ekan a Private Message
För att återknyta till Yamaha tidigare i tråden; FBK, Digger menar förmodligen det äldre P3500 som är en järnspis på 26kg:




Jag kör utan lock och urkopplade fläktar på mina Magnepan 1.7. Visst, det blir lite varmt efter några timmar på hög volym, men aldrig mer än att man kan hålla kvar fingrarna på kylflänsarna. Har för mig att det är standardfläktar, så det går att sätta i tystare varianter.
Ett riktigt trevligt steg!

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2015/11/19 16:42:48
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2015/11/19 :  17:03:31  Show Profile Send Digger a Private Message
Helt Rätt, det var den gamla P3500 som jag menade.
Jag bytte ut fläktarna mot nya moderna Noctuafläcktar.
Ställbara i tre steg med hjälp av medföljande motstånd (jag kör på mellanvarv), jag kan lägga örat mot förstärkaren utan att höra fläktarna, bara ett tips.
Garanterat ett av de mest välljudande slutsteg som jag stött på.
Fantastiskt skick på ditt Ekan, riktigt imponerande måste jag säga.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/11/19 :  18:44:55  Show Profile Send Ekan a Private Message
Jag köpte det av första ägaren (äldre herre) som använt det vid små, städade spelningar (sporadiskt sen inköpet 1997). Annars är det inte helt ovanligt med repigt yttre (+bucklor) och en ansenlig mängd damm (+nikotinhinna) inuti när man kollar på äldre proffssteg.

Ja, det har få svagheter ljudmässigt. Det är klurigt att beskriva karaktären, det har liksom ingen...
Jag tycker mig höra ett japanskt släktskap klangmässigt. Svårt att sätta fingret på. Det spelar med större klarhet och är mer åtstramat än mitt Accuphase P-800, som å andra sidan har en vidlyftigare ljudbild och en obestämd musikalisk trevlighetsfaktor. Dynamik och PRAT är på samma nivå. Känslan av lugn och stabilitet i ljudbilden är starkare hos P-800 - absolut auktoritet kan man säga. Bakgrunden är möjligtvis något tystare också (det konstiga begreppet bakgrundssvärta). Sammafattningsvis så är Yamaha transparent och Accuphase trevligt färgat (personligen föredrar jag Accuphase, men det är uttaget ur bänken för reparation och service ).
Edit; oklar formulering, såklart håller jag P-800 som det bättre steget. P3500 kombinerar inte HiFi-parametrarna med samma organiska fyllighet. Inte så att det saknas någonting, eller att det låter tunt, bara inte lika elegant och självklart med samma (naturliga?) värme. Hemma-HiFi mot PA/studio trots allt

Som bonus är det dessutom tyst (om man bortser från originalfläktarna) - inget brus i högtalarna och ingen brummande transformator (man får krypa nära för att uppfatta ett svagt knorrande - P-800 är som kontrast fullständigt knäpptyst).

Jag kan även tipsa om P4500 som är en något nyare modell med Yamahas EEEngine. Det är en enhet lägre, 10kg lättare och drar ungefär 1/3 så mycket energi. Det har en mjukare, lätt tillbakalutad presentation som känns lite avrullad i extremfrekvenserna. Dessutom är inte dynamiken lika vass (vare sig makro eller mikro) och jag saknar lite "bett". Det här steget vann ganska mycket på byte till bättre säkringar (inte lika stor betydelse i P3500) men det behåller sin lite (för) behagliga grundkaraktär. Upplösning och transparens är, vad jag kan minnas, i stort sett på samma nivå (undantaget extremfrekvenserna). Ett riktigt bra steg, men med vissa förbehåll.

Edit; jag har kvar mitt P4500 eftersom jag funderar på DIY-basmoduler och där borde det fungera alldeles utmärkt.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2015/11/19 19:43:50
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/11/19 :  22:08:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej det var så det låg till, det var en rejäl pjäs det där.
För övrigt så har köp av slutsteg stannat av lite då jag ej har hunnit med det jag måste göra först, men jag återkommer om det när det blir av.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/11/25 :  11:51:49  Show Profile Send FBK a Private Message
Fick det här svaret av Yamaha, som inte gör mig klokare när man tittar på innehållet i de olika slutstegen, men jag är ingen expert på området heller.
Får börja i rätt ände med att bygga en ny bänk först och främst så man får plats med grejerna och subben.
quote:
P-serien har ikke hverken Class-D eller vanlig AB konstruktion, men Yamaha's helt egen EEEngine som bedst kan betegnes som en ekstrem effektiv AB konstruktion.

Med vänliga hälsningar
Yamaha Music Europe

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/11/25 :  20:02:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/165467-class-ab-meets-class-d-yamahas-eeengine-topology-where-diy-projects.html
http://www.yamahaproaudio.com/global/en/training_support/selftraining/technology/eeengine.jsp
:)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/02/24 :  08:45:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Tänkte ta beslut idag om vilken Yamaha jag ska ha http://www.thomann.de/se/yamaha_p5000s_endstufe.htm, eller http://www.thomann.de/se/yamaha_p3500s_endstufe.htm denna borde räcka när man jämför siffrorna mot behringers siffror. Och siffror kan vara siffror, verklighet någon annat.
Blev rekommenderad på ett annat forum http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu1000_endstufe.htm men den kommer inte över min tröskel, fulaste plastbit jag sett.
Kommer köras till detta element http://stereointegrity.com/product/ht18-18-subwoofer/

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000