HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Braun CSV 250/1 1969, PS400 samt CE250 tuner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/11 :  19:45:44  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
I en tidigare tråd uppmärksammades annonseringen av en Braun 250/1... och jag kunde förstås inte låta bli att ropa hem den från Tradera

Nu är den hemma:



I mint condition skulle jag vilja säga... extriört i alla fall.



Rejält bygge. Säkert 10 kg.

Inkopplad lät den förvånansvärt kraftfull! Väldigt mycket bas, men det kunde man ju reglera samt höja diskanten lite. Provade med cd och skivspelare.
Jag skulle säga att den låter varmt och trevligt. Fantastiskt att en 45 år gammal förstärkare kan spela så pass bra. Lite lustigt dock att basen blir mer balanserad vid högre volym? En sorts loudnesseffekt som minskar vid pådrag
Det känns inte som att det brinner i knutarna att renovera den (kondingar etc), men det kan ju vara en framtida projekt.
Tillsvidare kommer den att placeras vid min skivspelarmeckbänk, och det är ju en fantastisk reservförstärkare! Lite synd då den är så vacker att se på, jag borde kanske skall ordna en "Braun-hörna"!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/11/27 16:35:22

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/11/11 :  20:03:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Designen är i alla fall hur renodlad och snygg som helst!
Ljudmässigt kanske den är mer tidstypisk än välljudande då?

Verkar vara i riktigt bra skick!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/11 :  20:23:08  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Sitter och lyssnar igenom ett gäng skivor (gamla/nya), och har en Nagoaka MP500 pickup in i Brauns grammofonsteget och den driver ett par stora Aurum Cantus V8F.
Det som saknas är väl lite transparens... men jäklar vad gött och musikaliskt det låter trots allt. Basen står kl 9 och diskanten kl 3. Den har ju dessutom separat tonreglering höger/vänster!
Jag är mycket nöjd med köpet.

Jag tror denna förstärkare blir ypperlig för att spela mina äldre plattor (mono LP samt 78:or), funderar att på att ordna en hörna för detta nere i källaren där jag har hemmabion. En läcker väljudande Braunanläggning intill sittfåtöljerna för att spisa äldre plattor känns väldigt lockande.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/11 :  20:37:41  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Hehe... nu hittade jag urkopplingen av loudnessfunktionen (tack vare facebook tips). Man drar ut knappen så blir det utan så att säga. Och tydligen har loudness när den är inkopplad 4 steg. Avancerat!
Det här blir bättre och bättre!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/12 :  09:39:58  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Har meckat lite... lite 7-78 på pottarna och brytare. Makalöst gediget bygge, den måste ha kostat multum en gång i tiden!
Fick tips att mäta DC offset på högtalarutgången med last, och det visade sig vara 0,8 mV. Inte noll, men kanske ok?
Glödlampsbyte sen är den klar tills vidare.

Edit: kopplade upp min ordinarie anläggning... ja, visst är det rätt stor skillnad trots allt
Men men det är ingen rättvis jämförelse

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/11/12 22:12:25
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/11/12 :  22:54:27  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Fantastiskt snyggt bygge!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/13 :  01:44:18  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Nu har jag passat på att modda tillbaka din-sladden till min PS400, så att den blir enklare att koppla in CSV250/1. Och snyggare framför allt. PS400 fick även en översyn, så nu spelar även den ok med en ortofon OM10 (extra 78:vars nål vid behov. Gick upp till 2,5 gram för att få bra spårning (ingen antiskating och aningens trög arm).
Fantastiskt komplicerad mekanik i automatiken :-D

Ett fint par är det tycker jag:



Ett par matchande Braun högtalare med rundade hörn vore mumma! Eller ett par mindre OA på golvet skulle också funka. har någon radiodelen så hojta till

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/11/13 :  08:22:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Snyggt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/11/13 :  08:33:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Vilken upplever du som bäst dämpare, avbitaren eller skruvmejseln

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/11/13 :  09:45:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det där med loudness, jag berör ämnet i min medlemstråd gällande frekvensgången på bio.
Fletcher och Munson visade på 30:talet hur stor skillnad våra öron har gällande frekvens och nivå.


Ganska smart på ett sätt kanske inte så användarvänligt i ditt fall.
Var det inte Yamaha som hade en självreglerande lodnessfunktion en gång i tiden?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/11/13 09:47:33
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/11/13 :  12:30:47  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
PS400 armens lagring fixar du lätt. Ta isär, gör rent den vertikala stolpen
och olja in med ATF-olja. Nållagren i horisontalled kanske du inte lyckas skruva
upp, det gör inte så muycket, spraya 5-56 in i dem och torka rent.

Avstängningsautomatiken kan också behöva lite rengöring och ATF olja ( ingen
d-a symaskinsolja !!)

Sedan skall den spåra 0.5g

Har något pickupskal liggande om det behövs.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/11/13 :  12:40:33  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Under avsnitten "värdelöst vetande" kan följande noteras :

Brauns unika och korrekta loudness inställning, som den är gjord i de flesta
förstärkare, dock inte i csv250, audio300 och några till, fungerar så här:

Dra ner bägge balanskontrollerna till noll. Dra upp volymen till max.
Dra sedan upp balanskontrollerna till den högsta ljudnivå du önskar, justera
vänster/höger till centrerad ljudbild. Låt sedan balansreglagen vara och reglera
volymen med, just det, volymkontrollen.

Men detta sätt att ställa in kommer loudness-funktionen att vara korekt map
den ljudvolym du använder och öronens känslighet. Vidare kommer volymen
att befinna sig någonstans nära mitten, vilket gör att oliniariteter i
kolbanorna inte blir så tydliga, ljudbilden stannar i centrum.


Balanskontrollen är en 2-gangad med separata reglage för vänster och höger kanal.
Ratten påverkar vänster, vingen höger kanal. Samma för tonkontrollerna.

Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/13 :  13:32:23  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Tack för input peterh, då ger jag mig på Ps400 igen!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2015/11/14 :  15:30:49  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Kult!

Finns flera radiodelar på e-bay, bl.a => http://www.ebay.co.uk/itm/Braun-CE500K-/252085835368?hash=item3ab17c9668:g:5xQAAOSw9r1V7-7d

Avt race
Avt loqvere mellora silentio

Edited by - minoman on 2015/11/14 15:33:45
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/14 :  22:59:39  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
ajaj... nu blev mnan frestad... trots att det inte var en CE 250!!

Edit: eller inte. rätt repig...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/11/14 23:00:40
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/11/15 :  19:48:46  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
ce500 / 501 har AM också. Så fresta på du !
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/15 :  22:31:49  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Lite mer omvårdnad av tonarmen gav resultat, nu spårar den godkänt på näst svåraste trackingspåret från HIFI News testplattan. Med 2 grams nåltryck, det får duga. OM10 nålen har legat i en låda sedan 90-talet :-)

Sammantaget, så börjar det mesta falla på plats! Både med förstärke och skivspelare.
Tunern som finns på ebay frestar dock igen.

Jag funderar på optimala högtalare till kombon... i väntan på Braun-fyndet.
Ett par små golvhögtalare typ MP AB-11 (tidstypiska i alla fall) eller liknade vore bäst för den miljö som det är tänkt. Ett litet "bibliotek" med bokhyllor och en 4 fåtöljers sittgrupp. Tanken är att sitta och lyssna/småprata samtidigt som det skall vara lätt att komma åt spelaren för skivbyten. Högtalarna bör vara av minde rundstrålande golvmodell, eller väldigt små väggmonterade. Tips på tidstypiskt eller designliknande som låter ok i sammanhanget tar jag gärna mot!

Peterh: Ett extra pickupskal vore kanon för min del, då den är tänkt att spela både stereo, 50/60-tal mono och 78 varv. Det skulle ge mig fler valmöjligheter!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/11/15 22:34:27
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/21 :  23:42:31  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Nu så, nu fick mitt lounge-setup sina högtalare.
Epicure Micro Tower MT2 från -74 känns hyfsat nära tidsepoken, inga Braun men de gör sitt jobb. Fick dem för en spottstyver.





Alla element funkar och låter hyfsat faktiskt. Bra modeller för att omgärda en klubbfåtöljsgrupp. Ingen hi-end direkt, men perfekt i sammanhanget, Braunens kanalseparata bas/siskantkontroller var användbara, då jag kunde dämpa basen på den ena hörnplacerade högtalaren, Fiffigt
Både Kathleen Ferrier (mono 1962), Grateful Dead samt The King Cole Trio(78) lät finfint tillsammans med rödvin och ost

Nu saknas bara tunern... håll tummarna!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/27 :  16:32:46  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Nu jäklar är det nära. En Braun CE250 i mintskick kom i dag från Italien. 1260 bagis måste anses som helt ok! Byte av strömkontakt samt inkoppling av jordsladd till förstärkaren sen funkade allt finfint. Den lilla antennen 8en sådan däe fyrkantig historia) dög bra för att få in radiokanelerna i min källare.
Skitsnygg tuner helt enkelt! Allt är fungerande. Oljudet från skivspelaren försvann vid demontering av motorlagring och uppsmörjning.
En matchande rullbandare är dock bara att drömma om.






Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/01/28 :  21:27:46  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Insåg att jag borde göra något år elektrolyterna. Efter kollat en suddig scan av schemat samt i apparaterna, så skickade jag i väg en beställning till Mouser. Snabb leverans!
Efter några dagars pyssel med lödkolv och fläta så är nästan alla bytta i förstärkare och tuner Det var lite småkondingar i Tunern som jag inte orkade byta just nu, man måste löda bort en stor skärmlåda etc. När jag får väldigt tråkigt någon gång....

Mycket lyckat, helst bytet i nät och slutsteg som gav stor förbättring (klarare ljud, mindre bumlig bas). Nu håller grejerna säkert livet ut för mig ;-)
Här är ett gäng trötta gamlingar från förstärkeriet:



Den nya nätkondingen på 10000 uF var lite större än jag trodde, men den fick precis plats!


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/01/28 :  22:06:17  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
jag har inte glömt pickupskalen, har bara fått annat att göra, som gallsten etc. Men det kommer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000