HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ska Phil Spector lyssnas på billiga anläggningar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2015/11/18 :  23:08:15  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Ska Phil Spector lyssnas på billiga anläggningar?
När jag lyssnar på Phil Spector på min dyrare Röranlägning med Monitor Audio högatalare samt 2 subbar så låter det livlöst och tråkigt. Fadd ljudbild och fruktansvärt komprimerat.
När jag väljer att lysna dem med samma cdspealre fast med ett par enkla aktiva Cerwin Vega högtalare låter musiken levande dynaamisk och rolig.
Det var då jag förstod att Phil Spector valde att mixa ljudbilden så alla instrumenten lät lika högt för att de skulle spelas hemma på plast skivspelare som tonåringarna hade hemma. Inte High End anläggningar. Musiken spelades in med Nauman U-47 mickar ( samma GeneralElectric rör i som min röranläggning har som ingångs rör, Nauman ersätte demmed Nuvista som var billigare). Hade Phil Spector velat haft ettt luftigt ljud med hög upplösning hade han kunna uppnåt det men det ville inte han. Så hemma hos mig verkar det som hans musik ska spelas på enkla anläggningar-

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/11/19 :  08:09:40  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Japp!
Och det är så de flesta mixar å komprimerat ljudet för. Sunkiga bilstereos & plastiga skitanläggningar så som de flesta "svenssons" använder för att förorena tystnaden med!

Vi har moment 22.
"Svenssons" kommer inte investera i seriösa ljudanläggningar eftersom den mesta musiken ändå kommer låta tunt å tråkigt i deras öron & ljudtekniker kommer mixa ljudet så att "alla ljud hörs" när man spelar upp deras arbete med vanliga ljudåtergivare... :-(

Vi andra får nöja oss med de skivor där som ljudtekniker och skivmastrare gått mot strömmen. Eller ha en extra anläggning så som du poppen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2015/11/19 :  19:26:57  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Att Phil Spectors plattor låter som dom gör beror på att han bara hade några få kanaler att lägga den enorma mängd information hans inspelningar innehåller. Om han hade haft typ 72 kanaler hade musik vart en rysare istället för det komprimerade det vart, han fick ju lägga på och lägga på i evinerlighet för att få in det han ville ha med.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2015/11/19 :  19:47:59  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag tror inte alls som Svejk att ljudet var en produkt av tekniska begränsingar. Tvärt om, Phil Spector eftersträvade just det här ljudet som har kallats "Wall of sound".
https://en.wikipedia.org/wiki/Wall_of_Sound

#Jon
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2015/11/19 :  19:59:16  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Spectors ljudvägg hade blivit ännu mäktigare med mer dynamik som det blivit med mer kanaler, älskar Spectors plattor


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2015/11/29 :  23:19:57  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Phil Spector mixade sina skivor för att de skulle låta bra i en enkel anläggning i stället för än bra, Läs boken Wrecking Crew så får du veta mer. Han eftersträvade inte ett luftig ljud med klara detaljer som Rudy Van Gelder uppnåde. Dessutom finns det klassiska inspelningar med dynamik från 60 talet också.
Atlantic inskaffade en 8 kanalare redan tidigt 60-tal jag tror det var 1962. Spector hade tillgång till Neuman U-47 mickar så utrustningen var det inget fel på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000