HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Mitt lyssningsrum!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2015/11/29 :  10:52:44  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Mors,

Nu har jag skruvat och måttat in högtalarna i mitt lyssningsrum och mitt i glädjeyran tog jag en bild som jag tänkte dela med mig av (tyvärr ganska suddig..)

Akustikfix i rummet består av 6 st egenbyggda dämppaneler där 2 är placerade i främre hörnen och en på varje sidovägg. Efter mycket intensivt labbande med högtalarpositionering så har jag nu hittat nåt som fungerar bra...toknöjd över hur bra resultatet blev. Det här är första gången jag känner att jag är riktigt nöjd med alla delar (och speciellt utmärkande är guru junior, riaat och pickup spelar oförskämt bra musik ihop!)

System #1:
Försteg: Apogee Duet
Slutsteg: Electrocompaniet AW120DMB
Högtalare: B&W Signature Diamond
Källa: Dator kopplad till Apogee Duet

System #2:
Förstärkare: Edison 60
Riaa-steg: iFi phono
Skivspelare: Hanss T-10
Puppa: Ortofon Blue 2M
Högtalare: Guru Junior

Min hund kan skymtas i "sweetspot" där han gärna ligger och medlyssnar..


Edited by - repeterande on 2015/11/29 20:34:37

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/11/29 :  11:36:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj, Oj fina grejor du har

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/11/29 :  15:51:00  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Det ser verkligen inbjudande ut att lyssna på musik där. Förstår att vovven trivs. Läckra B&W högtalare!

Jag gillar själv att lyssna på högtalare med få element och är på jakt efter något nytt.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2015/11/29 :  19:47:16  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Gokväll,

Ja det är en skön känsla just nu att efter så lång tid haft ganska mediokra lyssningsupplevelser i de förra lägenheterna, jag vågade inte riktigt hoppas på att jag skulle hitta en kompromiss som fungerar.
De första 30 högtalarplaceringarna gav ett vänsterdominerande ljud som jag inte blev av med vid startpunkten 55 cm ut från sidoväggarna samt justerat avstånd till bakvägg och experimentering med toe-in.

När idéerna började tryta så flyttade jag ut högtalarna till 60cm från sidoväggarna, utan större förväntningar så rätade ljudbilden upp sig med mer tyngd i tonerna och en bättre 3d-känsla från b&w-högtalarna.
Nu har jag svårt att urskilja vilka högtalare som ljudet kommer från och dessutom spelar det riktigt rent, upplever att det som utmärker B&W är en ärlig kvalitet, fin 3d-soundstage och _otroligt_ snygga ljud där presentationen i alla register känns sammantagen. Har lyssnat fram och tillbaks mellan Guru/B&W och även kastbytt förstärkeriet.

Jämförelsen gjordes med nedan 3 låtar...men min generella uppfattning är att b&w har mycket större soundstage/djup medan Guru låter mer "live" och i mitt
tycke mycket naturligare återgivning på stränginstrument, framför allt i anslaget när de drivs av Duett/Apogee kombon. Jag har inget tränat öra och inte så mycket erfarenhet men tänkte ändå dela med mig av några intryck...

Sophie Zelmani - Bright Eyes.....
Både Guru/b&w levererar så att öronen nästan smälter, oavgjort! Sophie Zelmanis inspelade sång förmedlar en stark känsla av närhet, det kittlar när det är som bäst

Sophie O'Connell - All I Have To Do Is Dream....
oj oj, vilken atmosfär, fördel till b&w för det stora ljudet

Eric Bibb - The Cape (Live Troubadour),
fördel till b&w, finfin inspelning..jag saknar egentligen ingenting, gitarrtonerna är fylliga och kristallklara, Eric's röst är behaglig och närvaron känns i luften när publiken applåderar vid låtens slut.

Kommer inte ihåg senast det var såhär kul att lyssna på musik, även om jag kanske är överdrivet positiv just nu till _hur_ bra det är så vet jag åtminstone att jag inte haft den här känslan förut,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000