HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Braun PS500 projekt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/20 :  22:21:27  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag har fått Braun på hjärnan...
Kunde då förstås inte låta bli att köpa detta renoveringsobjekt:



Ingen tonarmskabel eller pickskalskabel. Rem tveksam. Allt detta är dock beställt, och jag kommer att montera en Stanton 681, så får vi se.
Mellanhjulet når ej 78:varvs valsen på motoraxeln, men det är lätt att justera.
Det skall bli spännande att se vad denna 12,6 kg tunga pjäs kan prestera efter reparation och rundsmörjning.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/12/20 :  22:36:31  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Din ps500 kommer att bli så bra !

Håll oss uppdaterade !
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/21 :  08:54:20  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
En försiktig start nu på morgonen. Lite uppsmörning av diverse lagar och allmän titt. Konstruktionen hos PS500 är både enklare och samtidigt mer förfinad än hos den äldre PS400.

Jag gillar den den mekaniska finsjusteringen av hastigheten, man höjer eller sänker den koniska "remaxelhjulet" som ligger an mot mellanhjulet och drivmotorn. På PS400 är det en magnet som istället flyttar radiellt på en bromskiva.



Man flyttar "remaxelhjulet" med att denna sinnrika konstruktion. Vridknappen på ovansidan snurrar via vajer en skruvaxel (roströd):



En av de tre rejäla fjädringsmeknismerna:



I väntan på tonarmskablage så kan jag oroa mig för hur lödningen kommer att gå:



Så här ser tonarmens lagring ut i horisontalrörelsen. Vertikalrörelsen har också kullager (små!) Edit: man kan även här se spaken som frikopplar autostoppen!



Värt att notera att motvikten är gummiupphängd. Lateralvikterna får jag ställa in när allt annat är klart.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/12/21 14:26:33
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/12/21 :  14:41:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Häftig spelare! Och tack för bilderna, alltid roligt att läsa om sånt hära!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/21 :  20:39:17  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Efter en hel del trassel, så är nu tonarmen klar (så när som på pickupskalskablaget).
Kabel var väl hyfsat lätt att få i, men den lite murkna kontakten med fjädrande stift tog ett tag innan den satt som den skulle och hade rätt funktion. Vertikalrörelsen känns finfin, och det är "lagom" glappfritt. Det skall bli ett nöje att få montera skönheten.





Men innan det måste jag fortsätta med mellanhjulsjusteringarna. Svårt att få hjulet att hopp till 78-varvs läget på axeln. Skall forska vidare med det.



Motorn sitter nu ordentligt fast (dock ej på bilden nedan) , en hel del piller att få fast mutter och brickor men lyckades samtidigt få in lite olja till lagringen.




Längtar till i morgon :-)

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/22 :  15:34:24  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Sista uppdateringen innan Julafton, man måste suga på karamellen lite

Gåtan med den icke fungerade hastighetsväljaren är nu löst, hittade denna bifogade påse med en braun original reservdel:

V

Vid närmare kontroll var det en fiskelina som satt där i stället (syns på sista bilden i inlägget ovan), så det var ju bara att byta samt justera in alla fjädrar. Voilá! Nu kan man drivhjulet hitta alla hastigheter.

När chassiet väl var ihopskruvat, tonarm samt kablage på plats så var det dags för inställning av tonarm. Där tog det stopp... fick inte tonarmslyften att fungera. Va f-an! Efter lite surfande och googleöversättning från tyska så gick det upp ett ljus. Tallriken måste snurra för att armen skall sjunka Borde jag ju har fattat, trots separat lyftspak så fungerar strömbrytaren som på PS400.

Så där, äntligen på med protactorn och en snabb setup:



Men vid provspelning uppdagades det brum på en kanal, som dessutom var svag. Det är bara att backa och gå igenom kablaget igen, suck.
Glädjande nog så verkar den spåra HiFI News plattan alldeles galant :-D

I'll be back!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/12/22 15:53:36
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/23 :  10:12:53  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Nu är den på plats med sina nya kompisar



Jag måste säga att det är extremt trevligt att slippa växla nålar!



Efter omlödning så fick jag till tonarmskablaget... nästan, en kanal jordar om man skruvar in pickuphållaren helt, man får ha en tunn bricka i mellan så länge. Lite isolerande lack får bli den beständiga lösningen senare. Ingen stor grej.
Som jag sa skrev innan, så spårar den bra på 1,5 gr enligt Hifi News plattan. Antiskatingen är kraftfull och 0,5 på skalan räckte.
Resonansfrekvensen ligger på ca 8-9 hz

Men en tråkigare grej återstår. Det surrar svagt i högtalarna när skivspelarmotorn startar. Det låter som en elektrisk störning. Bra, då har man lite pyssel kvar till nästa år...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/12/23 :  13:09:45  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Surret kan komma från glimlampan, du kan behöva avstöra den , alt. koppla ur den .
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/23 :  14:40:35  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Hittade felet... jag hade glömt att montera tillbaka avskärmingslådan där förstärkarkablarna löds i hop med tonarmskablaget. Klantigt!!
Nu jäklar min låda, satan vad bra den funkar. kassaskåpsbygge! Nästan så jag måste koppla in den i min "modernare" Leben/Shanling anläggning en trappa upp!
Stantonpickupens nål kan vara sliten, nu känns det värt att uppgradera.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/12/24 :  06:06:45  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Så jäkla coolt.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/24 :  08:33:26  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Det där med resonansfrekvens... enligt teorin så skulle det hamna på 7 hz (Stanton 681 7 gr, tonarm eff 14.5).
När jag testar det praktiskt med HIFI News plattan så ligger det på 8 hz, lite bättre då men där mot så kraftigt svajning att nålen hoppar ur spåret.
Inget jag märker när man spelar vanliga skivor som tur är. Men vad kan det bero på, är nålen för "mjuk"? Kan inte hitta några glapp i tonarmen, jag har testat en del rappliga armar tidigare utan detta resultat?
Inget att hänga upp sig på kanske, men lite märkligt.

Spårar gör kombinationen i alla fall alldeles utmärkt, både ytter och innerspår. Kunde i princip köra 1 gram, men föredrar lite marginal och la mig på 1,5. Antiskating blev bäst inställd på noll, men det verkar finnas en liten kraft även i det läget.

Jag ägnade den tidiga Julaftonsmorgonen att se över nålutbudet till Stanton 681 EEE. Uj så många åsikter det är om detta på nätet. Suck.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2015/12/24 :  12:23:21  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Ojojoj ... så läckert Respekt!

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2015/12/24 :  19:22:28  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Coolt!

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/25 :  18:22:04  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag försökte att montera en Audio technica AT95E, men den passar inte i skalet. Det fick bli en Ortofon OM20.
Den gav samma resonansfrekvens som Stanton 681 EEE II-S, dvs 7-8 hz. Men nålen stannade kvar i spåret denna gång.
Ortfonen får sitta kvar så länge Braun-spelaren, och Stanton får hamna i min gamla Unamco med lättviktsarm.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2016/01/08 :  11:51:05  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Wow snyggt. Farsan har en sådan spelare exakt! Det är en fin spelare helt klart. Ang pickup så körde han med Shure V15 och sedan med M97. I alla fall den med den lilla borsten fram. Då var det stabilt värre ;-)
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/01/08 :  14:43:24  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ja, jag borde ha provat med borsten på inser jag!

Efter att brukat skivspelaren ett tag så inser jag att något måste göras åt motorljudet. Det rumblar rätt friskt, trots att det är rem efter mellanhjulet.
Plocka ner skivspelaren igen och åtgärda motorns lagring/upphångning ordentligt denna gång.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/01/08 :  15:37:32  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Radiodelen ær galet sexig - en slækting har en sånn stående som pynt

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000