HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Bytes
 EMT svarv
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/12/25 :  18:54:07  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej!
Hittat en gammal tysk EMT-klenod som har stått länge i ett förråd.
Ingen aning om skicket men allt gummi lär väl vara helt söndervittrat osv.
Så har ingen aning om den fungerar men någon kanske har tid, ork och kunskap att restaurera denna maskin.
Japaner och tyskar verkar galna i dessa maskiner...

Har även riaa-steget, en EMT 139, mono.

Så min fråga är om någon ute i stugorna är intresserad av denna?

Ge ett bud eller byt mot något kul i rör-världen. Både DIY-grejer så som järn, både nät och utgångs, intressanta rör, och färdiga prylar.

Här är några bilder

Hoppas någon vill väcka liv i denna intressanta svarv.





Ny med rör

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/26 :  07:16:07  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Brutal tysk design!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/12/26 :  14:54:49  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Modellen heter 930 och är den äldre och mindre varianten. Den stora heter 927.
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/12/27 :  21:15:23  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Nu är spelaren på väg mot nya äventyr o förhoppningsvis får ett nytt liv.

Ny med rör
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2015/12/28 :  13:39:23  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Intressant projekt.
Hoppas att köparen är aktiv här och är villig att rapportera om återuppväckningen av EMT-verket. Bara inte armen är så gammal att bajonetten för pickupskalet är 2-polig och kablaget är enkanaligt, men risken finns eftersom det tillhörande RIAA-steget är mono.
I så fall kan det bli rejält dyrt att uppgradera till stereo, och kanske vettigare att bevara den som mono-spelare, speciellt för någon som är ägare till många singlar, EP och mono-LP.
För mig med massor av 78-varvare är det ju tyvärr fel phono-steg, jag behöver ett som är omkopplingsbart mellan ett antal gamla korrektioner utöver RIAA.
Jag får hålla mig till en TD124 som står och väntar på prioritering

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2015/12/28 :  13:50:24  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Man blir lite häpen när man upptäcker att hörlursanslutningen i främre högra hörnet består av två OISOLERADE bananhylsor direkt i verkplattan som man vid första anblicken förutsätter är av metall.
Det är den alltså inte, utan av något slags tidigt plastmaterial, som troligen ansågs vara modernt, dyrt och exklusivt när den lanserades.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/12/29 :  15:11:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det stämmer att verket är av ett harts material det är lätt att ta fel då verket är målat med hammarlack, det är många EMT skivspelare som har gått sönder då de har tappats på låg höjd och då går verkplattan sönder runt lagret om skivtallriken sitter kvar så plocka bort skivtallriken vid all transport.

Har ingen EMT men sett skräckexempel men har två EMT favoriter 928 och 948 som gärna jag se hemma men den ekonomiska biten hindrar sådant.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/04/17 :  10:55:22  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej igen!
Av olika anledningar och rasade motorer är denna EMT 930 och EMT 139 (mono phono-steg) "up for grabs" annars åker den ut på Ebay och lämnar förmodligen landet.

Någon som är sugen på att lämna ett bud eller ett byta?

/g

Ny med rör
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2016/05/13 :  10:33:54  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Du har ett PM!

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

VCS
Starting Member

12 Posts

Posted - 2018/09/27 :  16:42:43  Show Profile Send VCS a Private Message  Reply
Vad hände med denna? Jag är på jakt efter en likadan plint/vagn som på bilden. Nån som vet?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000