HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 23 tum på 2 meters avstånd?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/12/31 :  11:53:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Funderar på att införskaffa en 23 tums skärm till mitt bio/hifi rum.
Frågan är om det duger med 23 tum på 2 meters avstånd om jag har lite lägre upplösning?

Någon kanske till o med sitter på en 22-24 tums skärm och vill prova?

Tanken är jag ska kunna starta film, spotifya osv på skärmen utan att behöva anstränga ögonen allt för mycket, det ska vara en fröjd att sitta i sweetspot!

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2016/01/16 14:17:31

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/12/31 :  15:52:38  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vad ska du använda för källa? En vanlig windows dator? Jag skulle nog ha valt en större skärm. 32" TV med 1080 upplösning är nog rimligt, kanske tom köra 720 upplösning.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/01/01 :  10:27:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Macmini. 32" är uteslutet, på tok för stort.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2016/01/16 14:17:53
Go to Top of Page

Hankki
Starting Member

39 Posts

Posted - 2016/01/01 :  13:51:40  Show Profile Send Hankki a Private Message  Reply
Jag har 24" skärm till datorn och testade med en fullHD film och visst går det men jag sitter hellre bara 1m ifrån.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/01/01 :  15:31:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hankki: tack för input!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2016/01/01 :  19:44:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Funderar på att införskaffa en 23 tums skärm till mitt bio/hifi rum.
Frågan är om det duger med 23 tum på 2 meters avstånd om jag har lite lägre upplösning?

Varför inte använda bioduken?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/01/16 :  14:17:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Så här i efterhand så ser jag att jag varit väldigt otydlig, hur tänkte jag?

Anledningen är att jag inte vill behöva dra igång projektorn bara för att kunna lyssna på musik.

Här kommer en skiss:


Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2016/01/16 14:18:20
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2016/01/16 :  15:44:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok.
För min del så tycker jag att det är perfekt använda duken för att välja musik och titta på låttexterna eller kanske surfa på artisten i fråga. Det går ju inte att behålla sweetspot om man måste vrida på huvudet samtidigt som enligt din skiss.
Kanske en huv ditt projektorn istället?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/02/05 :  07:22:14  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag har min duk ca 2m bred och ca 2,5m till soffan. Jag upplever att det går bra en stund men skall man sitta ett tag och läsa får jag ont i ögonen/huvudet. Du kan inte ha tex en platta istället som du använder som fjärr/info?
Jag har 24" dataskärm. på 2 meter ser jag inte mycket på den:D

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/02/05 :  08:10:44  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Fjärrstyra från mobiltelefon eller platta helt klart ett bra alternativ som jag själv nyttjar.
Jag har en liten 17 tums skärm bredvid min gamla pc som får agera nödskärm om/när något strular...
Men så länge jag inte ids starta min susande projektor för film eller tv så styr jag med min mobil alt platta både foobar och fjärrvolym på dac/försteg.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/02/05 :  11:58:31  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hmm dessa i-landsproblem....

Fjärrstyra från mobil är otänkbart, möjligen från en padda.

Saken är den är jag delar aktivt och håller på att krångla med
olika inställningar hela tiden och det känns meckigt på en padda.
En padda till enbart musiklysning fungerar säkert fint.

Kanske får bygga in en skärm i soffbordet

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/02/05 :  13:53:57  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
när jag behöver meckla/krångla/testa diverse inställningar på min pc som agerar mediamaskin så remotar jag (med Microsoft fjärrskrivbord) från min bärbara dator i knät. Mycket smidigt. Speciellt när man leker med diverse ljudplugin/eq osv eftersom man kan sitta i sweatspot å höra omgående :-)

Padda å mobil agerar endast som fjärrkontroll för diverse program så som Foobar, Spotify å Kodi osv...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/02/05 :  13:54:56  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Dock gillar jag din idé med skärm i soffbordet! Tveksamt om jag kan sälja in den idén hemma dock...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000