HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Epicure Microtower - loungehögtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/01/03 :  16:10:21  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
I källaren finns en liten sällskapshörna där vi gärna tar en coctail med gäster, eller bara myser till musik. Jag har ett par gamla Epicure MT2 (2 diskant och två bredbandsbasar) som ljudkällor. Ett traderaköp för några hundra.



De sprider ljudet bra kring stolarna för den typ av lounge-lyssning det rör sig om. Vi spelar både stereo, mono och stenkakor. Fungerar finfint när man sitter med en gammal operautgåva och läser liberettot samtidigt.
Dock finns det potental till förbättring anar jag, men jag vet ej hur de här lät som nya när det begav sig.
Enligt det enkla kopplingsschemat så finns det två kondingar:
http://www.humanspeakers.com/e/epi-mt2.htm

Kan det vara värt besväret att pilllra ur högtalarna och re-cappa? Eller är konstruktionen begränsande i sig?



Ljudet nu är väl ok, men lite odefinierat överlag... helst basen. Anläggningen för övrigt har mer potential.
Men vill gärna ha dem kvar, ljudet kommer i rätt höjd för fåtöljerna och spridningen är ok. Sen är de rätt snygga också

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/01/03 :  19:02:32  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag plockade bort ett av de ganska sköra skydden och skruvade ur en av basarna. Inga komponenter till delningsfilter vid elementen. Så jag måste på något sätt lista ut hur man får loss botten på lådan.
Men basen såg oförskämt fräsch ut i alla fall:


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/03/04 :  12:43:47  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Det var lite mer pyssligt än förväntat att få loss "kretskortet", dvs en masonitbit med en spole och 2 kondensatorer. Man fick knacka bort botten, flytta på dämpmaterialet och försöka nå in och spetta loss kortet. Sedan försiktigt ta bort ett av de sköra dammskydden och skruva loss en högtalare. Låter kanske inte så märkvärdigt, men trångt och bökigt. Myriaden av sladdar med kontakter lossnade lätt (nästa ingrepp blir att löda fast dem... men frugan stryper mig om jag förstör dammskydden).



Det visade sig bara vara en elektrolytkonding men jag bytte båda när jag ändå tagit hem filmkondingarna speciellt för detta. En märklig sak var att det två diskanterna låg i motfas till basarna... men antar att det är tänkt så. Lät det vara.



Utbyteskondingarna var dyrare än högtalarna pris på 400 kr, vad det värt det?
Jo det tycker jag, det blev nättre mellanregister... diskanterna släpper igenom mer.

Så nu gillar jag dessa högtalare ännu mer, hyfsat djup bas och den rundstrålande principen har klart sina användningsområden. Med nyrenoverad Braun Csv250 så skapas det välljud, inte hi-end utan schysst vintage hifi. Passar ypperligt till äldre jazzutgåvor med en Manhattan i näven.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/03/04 12:52:11
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/04 :  16:33:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Väldigt trivsamt Anli! Ser härligt välkomnande ut och en whiskypinne försämrar säkert inte stämningen heller!n

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/03/04 :  17:39:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj, vilka fina väggprydnader. Spelar du i band??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/03/04 :  21:55:17  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Bara i garagebandet... då blir det någon form av country med ståbas,

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/03/04 :  21:58:53  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag har ett album med 10 st Kathleen Ferrier stenkakor på ingående... då skall jag och frugan avnjuta dessa med en magnumflaska champagne... det bestämde vi i ikväll efter när vi satt i fåtöljerna med fredagsmartinin.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000