HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magnepan 1.7 I
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2016/01/13 :  09:51:57  Show Profile Send mabron a Private Message
Blivit nyfiken på denna högtalare: Magnepan 1.7I

Hoppas på lite input: positivt och negativt.

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/01/13 :  20:59:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har ett par 1,6 qr ( moddade filter ) samt ett par 3,7. Jag har lyssnat på 1,7 några ggr.
Har inte lyssnat på några I modeller.
Generellt tycker jag att maggisarna är fantastiska, jag upplever dom som betydligt mindre färgade än alla boxhögtalare jag hittils hört. De mår bra av mycket kraft, gärna kralliga rör konstruktioner trots att många förståsigpåare hävdar det motsatta.
Är nyanser och naturlig instrumentklang saker du går igång på är det utmärkta högtalare. Det enda som man kan ha åsikter om är väl basen, det är på intet sätt så att bas fattas men den presenteras på ett oortodoxt sätt. Det saknas trycksättning av rummet därför uteblir en stor del av fysiken i basen, dock finns tonerna där.
Till att börja med var 1,7 betydligt snabbare och mer högupplösta än 1,6 qr, de saknade dock lite kött o blod i jämförelse. De hade tagit ett litet steg mot elektrostat-ljud enlmin mening. Jag valde dock 3,7 när jag var i uppgraderingsfarten, för att det var en mer "vuxen" högtalare och hade förutom större membranyta ett klart trumfkort - diskantbandet!
Vad jag läst har magnepan sedermera tunat sina modeller med beteckningen i eller I och fått ett extra tillskott av värme gentemot modellerna utan i. Det verkar vara det övre mellanregistret som det trollats lite med på rent mekanisk väg då en uppgraderingsmod är tillgänglig. Mycket hysch hysch kring den.....
Allt som allt är jag mycket nöjd med mina och kommer nog aldrig återgå till lådor igen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2016/01/13 :  21:45:19  Show Profile Send mabron a Private Message
Tack för svaret.
Behöver kanske lite avstånd från vägg och till lyssningsplats?
Har ett ganska lite rum 13 m2 c:a, lågt till tak (2.05 ) och snedtak.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/01/13 :  22:24:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Du ska kolla in deras minisystem. Minimaggisarna med "äkta" banddiskant och dipolbas som är fristående. Lär vara otroligt potent väljud, annars kan ,7 vara ett alternativ.
Minisystemet kompromisslöst uppställt ska vara top notch.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/01/13 :  22:56:04  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har Magnepan 3.3/R i mitt rum på ca 15 m2, takhöjd 2.05. Funkar mycket bra. Har valt att spela på diagonalen då rummet nästan är kvadratiskt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2016/01/14 :  19:22:49  Show Profile Send mabron a Private Message
Har mätt rummet nu lite noggrannare och det är 3.5 x 4 m. Kan bara få ihop möbleringen med högtalarna på "kortsidan". Innebär vidgolv c:a 60 cm från väg någon cm ifrån högst upp pga snedtaket. Lyssnings-plats c.a 2,5 ifrån.

Kan kanske gå ..... ?
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2016/01/15 :  09:47:49  Show Profile Send U1 a Private Message
Hur känsliga är dem för nära sidoväggsplacering?
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2016/01/15 :  12:31:08  Show Profile Send Ekan a Private Message
Jag har 1.7 i ett ganska litet rum - 3.8 brett och sisådär 5 långt till en "halv" bakvägg (öppnar upp ut i lägenheten i en halvöppen planlösning). Det ser ut ungefär som i den här gamla tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86352&whichpage=2 (donat lite med diffusion i hörnen bakom högtalarna sedan dess). De står lite längre ut nuförtiden; 110 cm bakom och 35 i sidan. Avstånd till öronen är cirka 320 cm.

De kan stå nära sidovägg men jag fick en U-formad ljudbild när de stod FÖR nära. För att minimera den sidoreflex som jag misstänker trots allt uppkommer så bör de ha en fot eller mer till sidoväggen hemma hos mig. Är de sen hårt invinklade så slår bakåtloben i sidoväggen och ljudbilden blir en smula diffus...
Det KAN funka med 60 cm bakom, men det är troligtvis i minsta laget.

Det här är högtalare som spelar med rummet och uppställningen kan vara ganska svår att få till. De är dessutom extremt kinkiga med finjusteringen. Som Adagio nämner ovan så gillar de dessutom mängder av högkvalitativt pulver - helt klart de högtalare som tydligast skiljt agnarna från vetet hemma hos mig!

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2016/02/07 :  16:16:55  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Till att börja med var 1,7 betydligt snabbare och mer högupplösta än 1,6 qr, de saknade dock lite kött o blod i jämförelse. De hade tagit ett litet steg mot elektrostat-ljud enlmin mening. Jag valde dock 3,7 när jag var i uppgraderingsfarten, för att det var en mer "vuxen" högtalare och hade förutom större membranyta ett klart trumfkort - diskantbandet!
Vad jag läst har magnepan sedermera tunat sina modeller med beteckningen i eller I och fått ett extra tillskott av värme gentemot modellerna utan i. Det verkar vara det övre mellanregistret som det trollats lite med på rent mekanisk väg då en uppgraderingsmod är tillgänglig. Mycket hysch hysch kring den.....


Jag upplevde lite samma sak när jag bytte från 3.6 till 3.7, det saknas lite kött och blod. Troligen delvis beroende på den puckel 3.6 hade i basen som nu tagits bort. Gissar att .7 av många upplevdes som alltför elektrostataktiga och att man därför dämpat mellanregistret med tejpen man lagt till i i-modellerna och därigenom fått en något varmare klang. Tyvärr går de inte att uppgradera för oss utanför USA.
Jag tror 1.7/3.7 mår bättre av lite varmare och mustigare elektronik/kablar.

quote:
Hur känsliga är dem för nära sidoväggsplacering?

De är inte speciellt känsliga för sidoväggar, däremot ska de helst ut ca 1.5 meter från bakvägg

quote:
De kan stå nära sidovägg men jag fick en U-formad ljudbild när de stod FÖR nära.

Vad menar du med U-formad?

Edited by - Sceptic on 2016/02/07 16:23:47
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2016/02/09 :  12:56:04  Show Profile Send Ekan a Private Message
U-formad ljudbild (med högtalarna i princip helt ute vid sidoväggarna):
Jag upplevde att aktörer i mitten och en bit ut mot sidorna låg i samma djupplan (om inspelningen/produktionen var sådan). Sådant som låg hårt höger/vänster upplevdes som relativt sett närmare och perifera ljud ytterligare närmare (istället för att projiceras utanför högtalaruppställningens bredd).
Det hela fastnade inte i högtalarna som jag upplevt med vissa konhögtalare i mitt rum - sensationen var en annan och kanske lite svår att förklara. Det var några år sedan de ställdes upp, ljudminnet sviker. Jag kan ha fel i min tolkning av orsak och verkan, men det blev hursomhelst bättre när jag flyttade ut dem lite från sidoväggarna.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000