HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Renovering Braun flaggskepp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/02 :  09:05:24  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag hämtade denna 20 kg tunga pjäs med tillverkningsnummer 183



PS1000 har den större 9 tums armen (ingen antiskating dock) samt spännande relästyrning av motor och lyft. Den fungerar men fjädring behöver justeras och motorn smörjas. Finn en hel del elektrolyter dessutom.
Så fram med hylsnyckelsatsen!


Notera den monterade vikten som förklarar skillnaden mot PS500 12 kg.
Motorn är fast monterad och tallrik/arm flytande. Kan vara en fördel i rumble hänseende hoppas jag. Mycket mindre trådar och mekanik jämfört med ps500, tack vare reläer/dragmagneter,


Skumbitarna har torkat och ramlat av på sina ställen, jag får klippa till nya av lämpligt material.


Autostoppen liknar philips variant med en lampa. Lampan trasig, men fuktionen fungerade med tillfällig belysning. Motorn stannas, tallrik bromsas och armen lyfts när den aktiveras.

Jag skall montera ner motorn och smörja lager i väntan på leverans av elektrolyter.
Sedan kan man ju fundera på vilken pickup som är lämpligast. Det sitter en Shure M55E som kan fungera inledningsvis. Armen verkar ju ha lite massa så jag leker med tanken att stoppa in en MC.

Kan man ha roligare än så här i meckbänken? Tror inte det

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/07 :  00:00:59  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Lite uppdatering, efter att ha ivrigt väntat på leveranser från tyskland (Conrad/Elfa):
- Autostop-lampa samt alla elektolyter bytta, 4 st i nätaggretaget samt 8 för relä/solenoid styrningen.
Som är otroligt sexig faktiskt! Grym och kanske lite "over engineered" men alldeles underbart att höra hur det klickar och fungerar
Det finns ett komplicerad logik av relän som startar motor, styr tre solenoider: kopplar mellanhjul, släpper tallriksbroms och reglerar tonarmslyft. Output av/på aktiveras också. Lampan/sensorn för autostop triggar stopp för allt.
Sexigt

Skumgummi kuddarna är utbytta mot modernare, de får komplettera spiralfjädrarna när det går hett till. EDIT: de blev för tjocka och störde funktionen. Notera även solenoidens "vridhjul" som påverkar tonarmlyften.



Enda motgången än så länge är att det saknas en bladfjäder i en av mikroswitcharna:



Har köpt ett gäng nya mikroswitchar, antingen byter hela eller transplanterar jag bara bladfjädern.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/02/10 09:44:02
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/07 :  11:34:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Givetvis ska du ha original

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/02/07 :  11:53:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Att få loss tidens tänder ur den där är ett formidablet projekt!

Skoj att vi får se hur du gör, tack.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/07 :  12:53:39  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
När allt fungerar som det ska, så skall det bli kul och höra hur pass bra den kan prestera med moderna mått. Kanske inte hi-end, men med rätt pickup har jag förhoppning att det kommer att låta bra. Det vore kul om den inte bara motiveras som spelare i en vintage anläggning.
Konstruktionen är ju av metall rätt igenom och därmed lite speciell. Det sägs att SME är inblandad i 9 tums armens konstruktion.
Jag har ju förhoppningar på att rumble skall vara lättare att få under kontroll i PS1000 (motor/drivhjul/remhjul fast och tallrik/tonarm flytande).Annars har jag funderat på idéer att modifiera motorupphängningen lite.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/02/07 :  14:40:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En av de roligaste sakerna med de här äldre grejorna är att de är byggda för att hålla. Jovisst, gummi, plast, kondingar och kolbanor åldras, utvecklingstakten på kiselbaserade komponenter är vrålsnabb. MEN med lite omvårdnad och smarta uppgraderingar går det att lyfta upp de här gamlingarna till att matcha "fresh out of the box" saker som tillverkas idag. Några av gamlingarna har tom potential att hota high-end segmentets flaggskepp.

Och hur kommer det sig då, frågar sig vän av ordning...

Jo, det är nämligen så att själva grundprincipen för en förstärkande krets har inte ändrats sedan man uppfann rörförstärkarna, det är samma principer som gäller idag, dock med moderna matrial och komponenter. Och en välbyggd skivspelare från 60-70-talet klarar enkelt kraven från mediet även idag om den är vid full vigör.

Men så är det ju det där med full vigör... Det är där tidens tand sätter käppar i hjulen även för den mest högpresterande stereo komponenten. Kul då att de byggdes som Bulldozers så att man kan skruva/löda/mecka med dem.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/07 :  19:40:14  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Problemen man stöter på är gummidetaljer, mellanhjul drivremmar etc. Här är man oftast tvingad att
hitta alternativa leverantörer, svalander vet jag fixar en hel del gummigrejor.
Motorn i ps-500 har en svaghet, den har en sintrad magnet som snurrar sunt, motorn är en "skärmpolsmotor" dvs
asynkron, men när den närmar sig full fart låser den och blir en synkronmotor.
Probklemet är att denna magnet är skör och kan spricka, det väsnas och låser motorn så småningom.
Jag är inte medveten om alternativa motorer med dessa egenskaper.
Nu har jag ingen erfarenhet av motorn i ps-1000, och dessutom, om motorn har överlevt de första
åren så borde den hänga med 50 år till. ( om man inte demonterar den oförsiktigt).
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/07 :  20:10:30  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Det är samma motor i PS500 och PS1000. Just denna motor kärvade lite först men tog sig efter en stund. Jag plockade ur motorn och lossade så pass att jag kunde får in lite olja i bottenlagret. Nu snurrar den finfint. Har utfört samma ingrepp på 400 och 500. Missade en reservmotor på ebay, men det dyker säkert upp någon i framtiden igen.

I väntan på leverans av fjäderplåt (från Ecotec ) till mikroswitchen så kunde jag inte låta bli att ropa hem ett extra pickupskal (ps500/1000) på ebay, ett med lite modernare infästning av pickuper. Den kommer att ge mig större urval av pickuper för montage.



Jag ber en bön och hoppas att tonarmskablaget är helt. Har inte kollat. Det är inge kul alls att löda fast nya kablar i de små fjädrande stiften... ryser vid blotta tanken!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/02/07 20:25:19
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/10 :  09:40:54  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Dagens uppdatering. Fick nya mikroswitchar och flyttade över bladfjädrarna (som fick justeras för lagom motstånd) till de gamla switcharna. Tonamrens kullager smorda.
Det kändes tillräckligt för ett första test med befintlig pickuo (originalShure M55E med gammal men hel nål):
- Mina tillfixade skumgummikuddar blev för tjocka och störde det flytande tallriken. Bort bort!! Eventuellt så struntar jag i de helt! Det verkar gå bra utan.
- Fjädrarna gick bra att justera så att tallriken ligger enligt specifiaktion 4,5 mm ovanför plinten
- Den håller hastigheten
- Rumble är mycket svagt, godkänt för denna ty.
- Tonarmslyften fungerar men kärvar. Fixas senare. (edit:fixat!)
- Autostop fungerar efter lite pillrande med rätt postion av lampa.
- Vid 78 varv är tallriksbromsen aktiverad. Finjustering av dragmagneten som aktiverar switcharna får fixas senare. (Edit: fixat!)
- Med HIFi News testplattan visade det sig att det var lite problem med spårning. Dels är pickupens kondition okänt men armen saknar ju antiskating. Höger kanal distar i testspåren med 2 grams nåltryck. Jag får prova lite andra pickuper när det extra skalet kommer hem. Vilken pickuptyp som blir lämplig för denna arm får bli ett intressant delprojekt. (Edit: Skal och pickupbyte tillsammans med egen anti-skatig funktion fixade biffen)

Men det går ju framåt ändå, och jag sitter just nu och lyssnar på Göran Sölscher gitarr via denna pjäs med en kopp morgonkaffe. Det låter helt ok


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/02/28 10:56:50
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/11 :  11:15:50  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Nu börjar det närma sig, efter lite pillrande med mikroswitcharnas bladfjädrar så blev tallriksbromsens funktion robust. Man får nästan ryggskott av att hantera denna pjäs, även demonterad ur chassie. Tung men med känsliga delar...

Passade på att filma lite, både lite på insidan och testkörning.

https://www.youtube.com/watch?v=4mdTJL8E4S0&feature=youtu.be

Tonarmen är jäkligt sexig tycker jag :-)


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000