HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör byte som..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaiser1
Starting Member

2 Posts

Posted - 2016/02/07 :  12:52:54  Show Profile Send Kaiser1 a Private Message
Jag lyckades med att vända ett 300b rör fel i min audio space förstärkare. Säkringen gick. Bytte den. Nu verkar bias slutat funka. Nån som vet vad jag kan göra???

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/02/07 :  14:09:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi får hoppas att det bara var en säkring som gick.

1. Jag hade inte haft förstärkaren i drift innan felet isloerats och åtgärdats. Om förstärkaren är trasig kan bias och spänningar vara "all over the place" och du kan få följdfel. På det hela taget kan du bränna förstärkaren ännu mer än vad den redan är om du har den i drift.

2. Att Bias inte går att justera kan bero på många saker. Använder du ett externt mätinstrument eller ett inbyggt? Kan du på något sätt kolla att mätinstrumentet inte också fick sig en "kyss" när säkringen gick?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/02/07 :  19:25:47  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Om du vänt röret ett halvt varv, så har anodspänningen överförts till gallerkretsen via glödtråden. Det kan ha sabbat nåt i biaskretsen (kondingar, dioder, motstånd...). En ordentlig genomgång av biaskretsarna är nog nödvändig.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/02/08 :  07:40:14  Show Profile Send pix a Private Message
300B har något grövre ben på katod-benen än Anod/galler-benen
Kontrollera även så du inte bänt isär de senare vilket skulle kunna ge glapp i rör-hållaren.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000