HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sub av Beyma 12lx60v2?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2016/02/07 :  20:48:40  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Jag är på sluttampen av att bygga klart ett monoblock klass d som ska ersätta det gamla zachery jag hade. Detta ska kunna dela med sig av 700w i 4 ohm.

Nu har jag ju testat att bygga Tham 12 med en sån här beyma och det är bra grejor, men jag vill ha mer hembio sub egenskaper så med andra ord lägre avstämt.

Jag kör i vardagsrummet med ett par jamo 707i och de har ju en push pull konstruktion som får dem att spela lägre i frekvens om jag fattat det rätt och de presterar hyggligt sedan jag bytte min Sony förstärkare till en onkyo 907 som jag kör biamp på.

Men skulle dessa beyma passa i en push pull? Eller skulle man gå en tradiotionell basreflex? Jag använder gärna båda basarna bara jag får mer tryck i de låga frekvenserna..

Förslag på ritningar? Jag har inget program men det kanske finns enkla online gratis?

Edited by - G-man on 2016/02/07 20:49:32

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/02/09 :  08:09:43  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Jag är långt från någon expert men eftersom du inget annat svar får så gör jag ett försök. Du får ta det med en nypa salt;)
Jag tror inte du kan räkna med någon direkt djupbas ur ett så pass litet PA-element. Det har ett FS på 49. IVF inte ur en basreflex. Om du inte skall tappa väldigt mycket output så tror jag det blir ungefär samma djup som THAM 12. Dock finns det lite andra alternativ med tappade horn tex. Vet att kraken 12 skall gå djup med bra output. Lådan blir bra stor med;) Osäker på om dessa element passar även att jag skulle tro det.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/02/10 :  22:34:19  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Bernt Jansson hade ett långt tappat horn med samma element.Funkar nog bra som biobas. Kolla med honom.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2016/02/10 :  22:42:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag hadde dom elemnten i MLTL lådor med aktiv delning och aktiv EQ,visst blev det bas men inte så mycket som jag önskade.
Kanske blir annat i ett tappat horn dock..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/11 :  21:21:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det går att få hyfsat snyggt resultat med både frontladdat och tappat horn. Hur stort får det bli?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/02/11 :  22:07:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Bernt Jansson hade ett långt tappat horn med samma element.Funkar nog bra som biobas. Kolla med honom.
Det var fyra meter långt, vad nu avstämningen blev då. Men jag tycker att man ska inte pressa det elementet riktigt så lågt i frekvens.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/02/11 22:08:25
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/02/17 :  13:59:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93628&whichpage=1

I tredje posten i tråden länkad till ovan så har du en simm med två st Beyma 12P80Nd. Den är förvisso stor i överkant men den kan verkligen trycksätta hela huset. Vi har plötsligt fått limma fast kakelplattor som lossnat i köket efter mina tester med den lådan (köket är i andra änden av huset från min man-cave där monstret står).

35 Hz respons. En herrans massa verkningsgrad. En mycket fysisk och taktil basåtergivning. Behöver bra drivning för att kunna prestera (QSC och LAB-gruppen är exempel på bra drivning).

Jag sitter och lyssnar på den fullrange just nu. Lite loj och skön Dubbstep från Congi och trots att jag bara har en kanal på 1,4 watt tillgänglig så känns basen mycket kraftfull och dynamisk. Jag kan känna luftmassan i rummet rista till i kraftiga baspassager - till viss del såklart beroende på att jag sitter ca 70 cm från mynningen.
Basen både hörs och känns i hela huset dock. Med ca 104 - 106 dB/w/m så räcker en sketen watt långt.

Du har Hornresp-data i den tråden. Bara mata in data för dina element och testa. Tror de fungerar utmärkt i den lådan. Lätt att stämma av ännu djupare om du vill. Med en liten diskret låda på 122 x 122 x 47 cm så tror jag avstämningen hamnar på ca 28 Hz.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000