HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Delningsfilter??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Krille73
Starting Member

5 Posts

Posted - 2016/02/09 :  13:13:54  Show Profile Send Krille73 a Private Message  Reply
Hej på er alla där ute. Jag ska dra igång mitt projekt med dynaudio element. Jag har ritning på högtalarlådan och delningsfilter. http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/double_1.pdf
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/double_3.pdf
Jag har de elementen som behövs men den låda blir för stor. Har lådvolymen något med delningsfiltret att göra? Jag har fått för mig att delningsfiltret delar vid en bestämd frekvens och eventuellt justerat för baffel. Med baffel menas det hela ytan på framsidan högtalaren? I de högtalarna som ritningen är på så är det ca 21 liter gånger 2. I de lådor som jag tänkt mig blir lådorna 12 liter gånger 2. Jag har skrivit om mitt problem i en annan tråd, men jag hoppas på lite respons om mitt problem.

ha det bra

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/02/09 :  16:38:10  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Håll bredden på lådan samma som original så borde det funka. Ha också kvar elementens placering sinsemellan på baffeln.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Krille73
Starting Member

5 Posts

Posted - 2016/02/09 :  20:14:08  Show Profile Send Krille73 a Private Message  Reply
Kanon tack för hjälpen ,nu kan jag börja andas ut.

ha det bra
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/02/09 :  21:09:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tänk på att du måste räkna om längden på basreflexrören också, så att dom blir rätt
avstämda till den mindre volymen.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000