HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga eget element
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/02/10 :  16:40:18  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Är det någon av er alla fantastiska mäniskor som har testat eller har annan erfarenhet av att bygga egna högtalarelement?
Jag vet att det har förekommit otroligt ambisjösa bandkonstruktioner här, men nu tänker jag på "vanliga" kon-element.

Jag är just nu mest intresserad av själva motorsystemet, magnet, talspolen mm. Någon har kanske någon bra länk som beskriver det mer ingående


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2016/02/10 :  22:14:44  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Jag får väl räcka upp handen och säga att motorer är något jag byggt en del igenom åren.
Har nu en tid även sysslat med att ta fram talspole upphängningar m,m till typ av kon element som är i ett prototypstadie, förhoppningsvis så kan det bli början på något stort.

MVH Matti Hyvärinen.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/02/11 :  09:03:25  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Du har PM Matti:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2016/02/11 :  16:00:33  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
En spännande och relativt enkel.. variant på "spider" är den som salig Bo Hansson hade på sina senare varianter av hgt element. Alltså en spiralformad modell gjord av kretskortslaminat eller nåt liknande, styv i sidled men fjädrande i höjdled.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/02/11 :  20:39:44  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej Tord
Ja just de, han hade en ny variant på spider!
Jag tackar för tipset, ska kollas upp :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/02/13 :  16:19:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Inget nytt under solen..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/02/13 :  19:18:07  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ser ut som en äldre konstruktion Pix.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/02/14 :  10:50:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Många tyska märken hade denna typ av spider redan på 30-talet.
Bos variant med ett spiralspår ger ju ett högre "V-max" och en högre compilance (mjukhet) än dessa exempel. Annars är ju principen densamma.
En skruvad spider ger ju fördelen att den kan efterjusteras, vilket är svårt med en limmad tyg-spider


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2016/02/14 10:51:37
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/02/14 :  13:23:51  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Justermöjligheten gillar jag :)
Jag hade en fundering på,att ha talspolen i ytterkant av konen, typ som Accuton har på sina Cell element. Behöver man en spider då tror ni?



Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2016/02/14 :  15:22:16  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Ofta om inte alltid så har spider och den upphängningen som sitter i framkant på vanliga konhögtalare egenskaper som så att säga flyter in i varandra, det viktiga är att summan av alla upphängningar sämmer så att elementet får dom egenskaperna som man eftersträvar.
Egenskaperna bestämms kortfattat av geometri, material, återställningskraft, dämpning, linjäritet och placering i konstruktionen.

quote:
Jag hade en fundering på,att ha talspolen i ytterkant av konen, typ som Accuton har på sina Cell element. Behöver man en spider då tror ni?

Både ja och nej. det beror på konstruktionen som helhet.

Ifall man skulle utgå ifrån en konstruktion som är lik
en dome diskant med en singelupphängning som det oftast brukar vara.
Och iden är att skapa ett element som har stor utsträckning i lägre frekvenser, så kommer risken för wobbel och mekaninsk instabilitet vara stort vid större konutslag.
Alltså en förutsättning låg distortion i långa konutslag i ett element av moving coil typ är att dom rörliga delarna (membran talspole) får stöd att inte göra radiala rörelser utan bara axiala.

Mvh Matti Hyvärinen.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/02/14 :  16:22:21  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Matti för att du tar dig tid och förklarar för mig:)
Jag undrar hur Accuton gör, på bilden ovan ser man ju inte mycket av någon spider. Jag har ju två Cell 168 element liggande men tycker nog det är lite synd att
slita itu dom för att kolla.
Men ibland finns det inga genvägar....

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000