HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 NAD Model 60 Amplifier
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2016/04/07 :  23:39:02  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Fyndade denna på Emmaus, Linnégatan i Göteborg
300 SEK


Fronten är i fint skick, utan nagg eller bortskymd text!


NASAB var generalagent i Sverige, de hade också agenturen för AR


Insidan är i gott skick, inga tecken på trasiga komponenter


Tekniska specifikationer från Stereo HiFi-handboken 1976


Del av kretsschemat

Förstärkaren lanserades 1976, så den fyller 40 år! Rejält byggd, kvasikomplementärt slutsteg och i övrigt ent förnuftig kretslösning. Ställbara VU-metrar för att visa utnivån till högtalarna och in/ut-gångar för taperecorder på fronten.

Det bästa av allt, efter kontroll av mätningsspänningar och DC-offseten på utgångarna, lite högkvaliativ kontaktspray i volympotentiometern och ingångsväljaren, kopplade jag in ett par AKG-K140 hörlurar och signal från Arcam CD#180;n laddad med David Bowie och den låter jysst
En keeper, som skall få nya kondensatorer och en plats i ljudlabbet.
Kommer så småningom matcha den med en AR XB-turntable. som är ett tidigare fynd från ETA-auktionen i Göteborg.

Jag gillar Vintage, som andas kvalité

Saknar ett par AR-högtalare för att göra anläggningen tidstypiskt korrekt, men det går ju att skaffa

mvh Highfive / Björn i Göteborg

Edited by - highfive on 2016/04/07 23:39:37

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/05/03 :  08:07:17  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Läcker!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2017/04/21 :  16:46:18  Show Profile Send radelius a Private Message  Reply
Hade en sådan som såldes i paket med AR2ax. Min första anläggning#128513;

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/29 :  15:58:33  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Funkar den ? vi hade en lokal högtalarproducent runt 1980 som höll just en sån väldigt högt. Bra lät det då !
Det ser ut att fattas ett par skruvar mellan kylflänsen och kortet

Lämnat forumet
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2017/12/29 :  19:43:57  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Ja, den fungerar!
-Vad gäller skruvarna som ser ut att fattas, så håller dessa en skärmplåt, som jag skruvat loss för att få en mer detaljerad bild av innanmätet.

Med vänlig hälsning, Björn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000