HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nytt rörsteg!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

warp56
Member

52 Posts

Posted - 2016/06/17 :  18:29:50  Show Profile Send warp56 a Private Message  Reply
Sugen på att bygga nåt med rör så hittade jag lite info här på forumet! Sagt å gjort så beställde jag och började dona!

Edited by - warp56 on 2017/08/24 00:53:38

warp56
Member

52 Posts

Posted - 2016/06/17 :  19:45:58  Show Profile Send warp56 a Private Message  Reply
Ex antal veckor senare blev det såhär

Edited by - warp56 on 2017/08/24 00:53:49
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/17 :  22:24:36  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Inte dåligt!
Är plåtarna egentillverkade?

Lite mera info om innehållet skulle vara intressant!

Hur låter det, fritt från surr,humm och brus?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

warp56
Member

52 Posts

Posted - 2016/06/18 :  14:42:54  Show Profile Send warp56 a Private Message  Reply
Tack!

Plåtarna designade jag i datorn och lät modushop i Italien tillverka.
Beställde detta kit utan chassit http://www.tubes4hifi.com/ST70.htm

Lutar jag mig över steget och har örat typ 20cm ifrån nät-trafon så hörs ett svagt,svagt surr från den om det är helt tyst i rummet för övrigt vill säga. Jag har och hör ett svagt hum i högtalarna om jag är c.a 50cm från konerna. Det måste dock vara helt tyst i rummet och jag får då anstränga mig för att höra det. I sweetspot c.a 3m bort är det dock helt omöjligt att höra det.

Jag antar att det är mitt försteg som gör detta. Kopplar jag in min passiva volymkontroll så är detta borta och får jag pressa örat mot konerna och då är det ev. nåt svagt som kan höras. Diskanterna är dock brusfria oavsett vad jag kopplat in.

Är väldigt positivt överraskad av detta fina steg! Har dock inte så mkt erfarenhet av rörsteg. Vissa jag hört har dock inte imponerat på mig med trafobrum och surr som hörs ganska tydligt även vid musikavlyssning så jag var faktiskt lite orolig innan jag startade upp detta!

Nämnas bör att jag endast spelat med detta steg inkl. rör i c.a 5 timmar så jag antar att rör och annat som ex. pio-kondningar behöver upp till 100 timmar för att låta som bäst. Det låter dock redan så otroligt bra så jag undrar vad som ska hända framöver

Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/06/19 :  09:44:41  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Cool!
Vad tog de att fräsa plåten med frakt o allt?

Ny med rör
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/20 :  23:45:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Imponerande bygge!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2016/06/21 :  03:06:49  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Inte dåligt! *tummen upp*

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/08/24 :  10:07:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
E det bara jag som inte ser nån bild?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2017/08/24 :  11:03:47  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Nej, du är inte ensam.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000