HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Dämpning av subchassie
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2016/06/21 :  17:38:17  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Ahoj! Det är nog 10 år sen sist jag var inne här! Men nu har jag en liten fråga till expertisen.

Jag har en gammal Thorens TD 150 där den förre ägaren klistrat bitumen på plåtprofilerna som bildar subchassiet. Min tanke är att det ska man inte pilla med. Åsikt? Som jag ser det hade det varit bättre med bitumen på insidan av lådan som ju är ganska tunn, lätt å miserabel i original. Tänkte riva bort rasket men fick för mig å fråga här först.

nyfiken skeptiker

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/21 :  17:48:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Har du möjlighet att lägga upp en liten bild?

Ser det ut någonting så här?



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2016/06/21 :  18:33:45  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Låt bitumenmattan vara jag skulle byta ut bottnplattans masonite mot något tyngre och dödare.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2016/06/22 :  10:48:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Den bilden stämmer ganska bra med hur det ser ut i min spelare. Skillnaden är att det inte är nåra småbitar utan plåten är ganska heltäckt. Verkar va Biltemas tjocka bitumenmatta. Har kört utan bottenplatta, jag hittar ingen så det var nog aldrig nån med.

Ska sätta bitumen på sargen iaf. Har testat med en yttre sarg utanpå lådan. Det var ett experimentellt hastbygge som blev lite snett men det funkade hyffsat. Den har vart min 2:ra spelare för monoskivor men nu har jag hittat ett alternativ som ersättare. Tänkte fixa till den om nåt av barnen vill ha den.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/23 :  10:50:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har alltid varit skeptisk mot att ändra på olika subchassi för oftast så ändrar man bara de lika frekvenserna som finns i metallen jag har provat av ren nyfikenhet då många pratar sig varma över olika tweaks. Det som jag kom fram till rent ovetenskapligt är att det låter annorlunda men bättre?, det får andra avgöra men jag upplevde att originalet lät ändå bäst.

Vill du förbättra träramen/plinten skall du faktiskt undvika bitumen istället kan du enkelt styva upp träramen inuti med att limma dit 4mm plywood istället det hjälper betydligt mer, dels får du en sandwich konstruktion som styvar upp ramen och sedan är du i närheten av träets egenresonans. att förstärka botten är också ett väldigt bra knep som nämndes av DrBoar.

Kul att veta om Thorens TD125: När utvecklade denna skivspelare så gjorde de det så bra att lådan inte alls har med verket att göra, jag läste om denna skivspelare under internets begynnelse då några herrar provade detta de kom fram till att plint gjord av några lager wellpapp eller en plint i massiv trä inte gjorde någon som helst påverkan på ljudkvaliteten. De utropade då TD125 till "världens bästa skivspelare".

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2016/06/23 :  16:18:06  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Tackar för synpunkter! Bubbel är skeptisk till ändringar på subchassiet vilket sammanfaller med mina tankar. TD 150 må va en enkel å billig spelare men ingenjörerna har nog tänkt till när det gäller resonansfrekvenser för suchassit så sätter man bitumen där ändrar men såklart radikalt på detta. Kan bli bra men troligen inte. Min spelare låter grötigare än den borde så det här kan va orsaken. Ska testa å förstärka insidan, verkar ju enkelt. Ska modda den yttre ramen också så den inte är skev så blir lådan styvare å lite tyngre.

TD 150 är väl föregångaren till TD 125 som väl är en klar förbättring. Vet inte hur mycket dom har gemensamt "under huven".

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/23 :  22:16:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
TD 150 är väl föregångaren till TD 125 som väl är en klar förbättring. Vet inte hur mycket dom har gemensamt "under huven".



Jag har bägge två så det kan jag svara på:

Det enda de har gemensamt är lageraxel 10mm, subtallrik /tallrik, senare modell även lagerhus, tre fjädrar sedan är det inget mer. Man kan säga att det är verkligen en toppspelare som inte har fått den uppmärksamhet som den förtjänar som dennes föregångare har (TD 124) vilket är tur för ännu kan man få den för "småpengar".

Min TD 125 håller jag på att renovera/nybygge då plinten var trasig drivkort spräckt utom all räddning, göra ett nytt vad det lider, kopierar mycket från EMT 928 samt egna idéer. Men ändå kommer jag att hålla mig nära ursprunget det skall bli intressant när den blir klar.

Något som också påverkar är tonarmsplattan om du kan så ersätt den med björkplywood annars går det bra med de flesta plywoddtyper.

Vilken arm har du på den?

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2016/06/23 :  23:24:59  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Intressant! Hade faktiskt en TD 125 på G för en dryg månad sen men hoppa för jag var egentligen intresserad av DD eller mellanhjul. Har en Heybrook TT2 som 1:a spelare å den duger bra:-).

På TD 150 har jag en SME 3009 Improved och en Miyajima Kotetu monopuppa vilket funkar sådär. Men som sagt den puppan får bättre förutsättningar nästa veckan

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/24 :  21:31:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag renoverade en TD150 II till en kamrat som hade fått den av maze här på forumet, jag tog i ordentligt när jag ändå höll på och blev väldigt förbluffad vilken spelare bra spelare det fanns under skalet den ersattes senare av en TD124 som är en väldigt bra spelare men TD150 skäms inte i det sällskapet när den hamnade i polarens andra anläggning.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2016/07/22 :  11:55:23  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Ahoj igen! Jo det blev ju lite plötsligt en "ny" grammofon. En Technics SL 110 med en SME 3009 Series 2 arm. Som jag trodde så trivs Kotetun betydligt bättre med den armen. Köpte faktiskt spelaren mest för armens skull men spelaren är en rätt gedigen pjäs så den är inte så dum heller. Har aldrig förstått vad audiofilerna har emot direktdrift. Jag tycker det låter bra men jag är väl inte tillräckligt sofistikerad;-).

Funderar starkt på att komplettera med en stereopuppa också. Gäller bara att hitta ett skal till som inte kostar skjortan. En frestande variant är ju annars en Ortofon SPU. Kommer en ny instegsmodell enligt Analogplanet. Då är det inte nude nål utan bonded men den lilla viktökningen spelar nog inte så stor roll på SPU. Annars är ju Denon DL 103 ett alternativ men då måste jag ha ett skal till som sagt. Sen ska den ju helst likna Kotetun i olika parametrar så man slipper krångla med inställningar när man byter.

Har satt en SME IIIs på TD 150 med en Shure M97xe å det låter hur bra som helst. Den puppan är ju en snikersättare till V15 som ju ska va optimal till den armen å det verkar stämma. Undrar hur mycket bättre en riktig V15 är? Det blir min äldste son som får låna den på obestämd tid.

nyfiken skeptiker

Edited by - krellmaster on 2016/09/07 12:43:41
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/07/22 :  19:06:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Har aldrig förstått vad audiofilerna har emot direktdrift.


Det finns en berättelse om en hifiskribent på 70-talet som inte gillade DD och förde en kamp mot dessa. Orsak, när han provade en bättre modell av DD insåg han att hans fina audiofila Linn var frånåkt så startade han sitt eget krig mot DD och så är det än idag då det finns personer som på fullaste allvar hävdar att remdrift är bäst då man inte hör någon cogning från motorn. Oftast är de här individerna inte tekniskt lagda mer än att de läser hifimagasin m.m alla system har sina fel och just remdrift dras med en del som verkligen är fel.

Jag gillar verkligen mellanhjul och DD men använder remdrift då den senare är enklare att få tag i, men en Lenco fd. L75 finns i gömmorna och skall fixas när det lider.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/07/27 :  13:36:32  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Och där håller jag ju inte med Bubbel, Mellanhjul är en styggelse. Den Dual som min far hade hade just mellanhjul och den förde oväsen.
Visst är det härligt med alla gillar olika. Inte så förtjust i Lenco heller om jag nu ska vara ärlig.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/07/27 :  21:35:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Herr HLindgren får tycka vad han vill, dual mellanhjul är en styggelse precis som dansbandsskivor bör de utrotas meddetsamma .

Jag är förvånad hur lika en välbyggd mellanhjulare och en DD är skillnaden är bara priset mellanhjularen kan man ännu få för småpengar sen är det som du säger HLindgren de kan föra oväsen men det beror ju på att fler delar är i rörelse.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2016/09/07 :  12:55:18  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply

Lite uppdatering! Hittade ett skal till SME 3009 series 2 och en Denon DL103R på nätet "over there" till samma pris som standardvarianten kostar i Sverige. Mycket trevlig puppa. Får se hur det blir med SPU. Ortofon släpper ju en snikversion i höst. Micke Fremer i Stereophile var överraskande lyrisk "and got SPU:ed"!Avvaktar Art Dudleys test senare i höst

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000