HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Längd på Phonokabel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/06/27 :  13:37:39  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Det är så att vi kommer bygga ett nytt hus. Det ingår en mediacentral, eller mer ett skåp där all data/telekom utrustning kommer befinna sig.
Nu funderar jag på att trycka dit all elektronik, ljud/bild UTOM skivspelaren. Den tänkta jag ha i vardagsrummet. Hur lång kabel kan man ha? Det är ju ingen direkt effekt , så inga förluster på grund av det. Men kan något annat påverka? Eller bara köpa bra kabel så är man home free?

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2016/06/27 :  15:12:10  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Får väl börja med att säga att om jag har fel, så får någon gärna rätta mig :-)

Så som jag tror att det fungerar är att kabelns kapacitans ihop med ingångsimpedancen på RIAA-steget(ett vanligt värde brukar vara 47Kohm)blir ett 2:a ordningens filter. Har man hög kapacitans kommer filtret skära tonkurvans övre del tidigare.

En kabel med låg kapacitans ökar med ca 100 pF per meter.

100pF = skärning vid 33,8KHz
200pF = skärning vid 16,9KHz

Ovan baserat på att man har 47Kohm på ingången på RIAA

Så om ovan är rätt så kan du inte ha särskilt lång kabel. Och egentligen så skall man mäta kapacitansen när kabel är kopplad till tonarmen för att få med hela kedjan från pickupen, dvs alla kablar och kontakter.

/Anders
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/27 :  15:31:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Intressant, det visste jag inte.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/06/27 :  17:32:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vad är phonokabel för dig? Kabeln från skivspelaren till RIAA-steg eller från RIAA till förstärkaren?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/06/27 :  18:21:18  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
För mig är det mellan skivspelare och RIIA.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/06/27 :  18:25:07  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
PÅ Anders svar så är det bättre att ha en RIIA stående vid skivspelaren och sen skicka den signalen över en lång kabel till förstärkaren. Det kan jag leva med. RIIA-steget är ju inte så stort.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2016/06/28 :  20:56:21  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Kabeln kapacitans och RIAA-stegets ingångsresistans bildar inget andra ordningens filter eftersom kapacitansen ligger före motståndet på förstärkarens ingång, för att få ett lågpassfilter skulle resistansen behöva sitta i serie med signalen i skivspelaren, nu ligger motståndet och kapacitansen parallellt och belastar pickupens utsignal. Pickupen har en optimal belastningskapacitans som hjälper till att dämpa resonansen uppe i frekvens, fel kapacitans kan ge en puckel i diskanten, det står i pickupens datablad vilken kapacitans som rekommenderas.

En lång kabel ger förmodligen för hög kapacitans, 100pF per meter är inte särskilt lågt RG62 har 42,5pF/m andra mer lätthanterliga kablar ligger runt 50pF/m. Ibland är rekommenderar pickuptillverkaren så låg kapacitans att man knappt kan ha något efter tonarmskablaget, att sätta RIAA-steget nära skivspelaren är definitivt rätt väg att gå. MC pickuper är betydligt okänsligare än MM pickuper för kapacitiv belastning men att dra den väldigt låga signalnivån från en MC pickup i långa kablar kan ge andra problem.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2016/06/29 :  07:39:58  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Som jag skrev i första meningen så kan jag ha fel. Verkar helt klart att jag har fått detta helt om bakfoten och tackar MartinX för att han förklarade hur det ligger till. Sorry
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/30 :  00:12:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
MC pickuper är betydligt okänsligare än MM pickuper för kapacitiv belastning men att dra den väldigt låga signalnivån från en MC pickup i långa kablar kan ge andra problem.



Det är en intressant tråd för de som inte har så stor erfarenhet av skivspelare och deras kringutrustning. Det stämmer bra med det MartinX skriver men MC är betydligt känsligare vad gäller resistansen än kapacitans.

En regel som man kan använda är att kabel till MM skall ha så liten kapacitans som möjligt medans kabeln till MC bör ha så lite resistans som möjligt, visst nu morras det kanske men prova så får ni höra.

I slutet av 60-talet kom den moderna MM-puppan då ändrades det även en del i konstruktionen då förändrades även lasten på ingången av riaasteget men tillverkarna av riaa steg höll envist kvar vid den gamla konstruktion, där är vi fortfarande vid myten att man bara behöver 47K och 100pF. För att hamna rätt bör man använda 100K istället och börja prova med 100pF, vid flera tester har vi kommit fram till på olika nya puppor att ca 150pF är att föredra. Men sedan måste man veta vilken kapacitans kablaget har utan de siffrorna är man ute på hal is.

Som exempel kan vi ta min skivspelare:

I min tonarm har jag räknat in både det externa och det interna kablaget där har jag nästan 102pF i resistans tillsammans med då 150pF på ingången har jag då 252pF tillsammans med 68K spelar det väldig bra. Puppan är en Shure V15/3 som tillverkaren rekommenderar upp till 70K och sedan 400-500pF parallellt i last.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2016/07/04 :  14:10:43  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Skiljer mellan olika pickuper vilken kapacitans de vill ha för bästa tonkurva, enligt min erfaranhet. Just det kabeln är ju det känsligaste i hela anläggningen vilken kabel och hur lång den är. Vill man ha en lite längre kabel mellan vinlylspelaren och förstärkaren, så bör man nog ha ett separat RIAA-steg placerat invid vinylspelaren.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000