HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Amatörens Yamma och NAS, problem!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/07/28 :  01:58:36  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hej Forumvänner!
Jag har ett problem med att strömma musik mellan min NAS och Hembioförstärkare.
Jag hoppas ni kan hjälpa mig då jag är en fullkomlig idiot när det gäller strömmande media.
NAS:en är en Synology DS214play (https://www.synology.com/sv-se/support/download/DS214play),
Försteget ett Yamaha CX-A5000 (http://se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/av-receivers-amps/cx-a5000_g/?mode=model).
Jag har även provat med Yamaha RX-A3010 och RX-A3030 med samma resultat.
NAS:en är ansluten via nätverkskabel (Cat6) och en Netgear ProSafe GS108 switch (https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108/#specs).
Jag har testat med olika switchar, även utan, men då fick jag ingen ip-adress.
Jag är till 100% övertygad om att problemet är mjukvarurelaterat, troligen i Yamman.
All musik är lagrad i waw och flac.

Så till problemet:
När jag spelat några låtar, 2-4 st, så stoppar musiken mellan låtarna och jag får meddelandet "Unable to play". Efter kanske 3-5 minuter, ibland längre, så startar musiken igen. Om jag hoppar till nästa låt innan den spelande låten är slut så kan jag spela kanske 10 #8211; 20 "halva" låtar innan problemet kommer igen. När dessa ofrivilliga "pauser" kommer så når jag inte servern via försteget. Om jag startar om försteget så hittar den NAS:en snabbare men då får jag börja om med "bläddraren".
Strömmar jag via Oppo BDP-95 så funkar det mycket bättre men Oppon har en fullkomligt hopplös "bläddrare"! Dessutom en maskin till som ska startas samt att ljudet i de olika apparaterna skiljer med, i mina öron, ett mer balanserat ljud i Yamman!
Jag har provat med olika inställningar för nätverket i framför allt Yamman, t.o.m. statisk ip-adress, men inget hjälper.
Detta är fruktansvärt irriterande då jag gillar lösningen i övrigt!

Så, någon som känner för att hjälpa mig? Tips?

Obs! Inga förslag på andra lösningar typ dator, annan mediaspelare eller liknande. Jag har provat med att använda J-River men då måste man ha en dator igång. Detta vill jag undvika om möjligt!

Fortsättning följer...?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/28 :  09:17:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallå! Du beskriver väl, men jag saknar info om Yamaha-receivrarna ä UPnP renderers?
I så fall har du ju ngn mjukvara på Synologyn? Vilken?

Undrar också om du har en kabel mellan NAS och router och en mellan router och Yamaha?

För övrigt är mitt förtroende för UPnP renderare i TV/Receivers förbrukat för länge sedan...
Vi börjar så, men jag kommer säkerligen rekommendera en RaspberryPi ansluten med HDMI till recievern! Trots dina gränsdragningar!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/07/28 :  13:49:10  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
AlfaGTV, I manualen (kan tyvärr inte kopiera texten, pdf)
"http://download.yamaha.com/search/product/?language=sv&site=se.yamaha.com&category_id=16446&product_id=1823875"
sid. 75 så påstås det att det ska gå att spela upp waw (PCM-format) och flac. Tydligen så måste någon serverprogramvara vara installerad åxå.
Jag har AudioStation
"https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/AudioStation/AudioStation2_desc"
på NASen.
Alla enheter är DLNA-kompatibla.
Jag har Cat6 mellan NAS-switch-Yamman. Ingen router med brandvägg ivägen.
Så jag har nog inte rätt inställningar, eller?

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/28 :  14:23:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ett par saker jag reagerar på i Audio Station direkt:
Transcoding av filer samplar automagiskt om ev 24bitarsfiler till 16bit.

Har du för övrigt ngn transcoding påslagen?
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/AudioStation/playmusic

Kan du testa med ngn annan UPnP mjukvara i NAS'en?
Jag tycker spontant att det lutar åt mjukvaran här som spattar...
Ev. bara aktivera Media servern i JRiver för att se om problemen kvarstår med Yamaha-grejerna?

Och, hur kommer du åt nätet från NAS/Reciever? Antar att du ha ytterligare en kabel från switchen till din router?



Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/07/28 :  21:02:10  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
AlfaGTV,
"Har du för övrigt ngn transcoding påslagen?"
AudioStation är aktiverad, ja. Annars ingen musik.

"Kan du testa med ngn annan UPnP mjukvara i NAS'en?"
Ingen aning! Har du något förslag? Antar att det är Linux i serverprogramvaran, men som sagt, detta ligger över min horisont!

"Ev. bara aktivera Media servern i JRiver för att se om problemen kvarstår med Yamaha-grejerna?"
Med J-River och en dator som strömmar till förstärkaren så funkar det.

"Och, hur kommer du åt nätet från NAS/Reciever? Antar att du ha ytterligare en kabel från switchen till din router?"
Svar: Ja!

Vill du utveckla detta med "RaspberryPi ansluten med HDMI" ytterliggare? Jag håller med dig om att det är ett mjukvaruproblem så kanske ytterligare en burk kan vara lösningen, bara vi pratar enkelt handhavande och energisnålt om det "ska stå på".

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/28 :  21:50:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Med transcoding menar jag att du säger åt Audio Station att förändra format "on-the-fly". Nu torde det inte behövas med tanke på att Yamahan kan hantera både WAV o FLAC.
Men säkerställ att du INTE har ngn transcoding påslagen i Audio Station. Jag tyckte det var lite vagt beskrivet på Synology's sida...

Med annan UPnP programvara menar jag om det går att hämta hem en alternativ UPnP serverprogramvara som anpassats för denna? Jag kan inte vara så exakt då jag själv kör QNAP som ju är en konkurrent till Synology. I mitt fall kan jag från tilläggsbiblioteket hämta t.ex. Plex server, Minim server och Twonky Media som redan ingår. (Förutom QNAPs egen UPnP-server Media Station)

Eftersom det funkar med JRivers UPnP serverfunktion så drar jag den förenklade slutsatsen att det är serverprogramvaran i Synology som orsakar problemen (alternativt att den matchar dåligt med Yamahas tolkning av UPnP/DLNA-protokollen)

En RaspberryPi kan jag hjälpa dig sätta samman om du vill prova, med t.ex. Kodi som både är en UPnP klient och controller (och server om du skulle vilja)
Vad som krävs är en Pi (2B eller 3), ett microSD på 4-8Gb och en 5V strömförsörjning, typ mobilladdare på minst 10W. Den ansluts med ethernet i ena änden och hdmi till recievern i den andra. (den drar typ 100mA när den inte jobbar, och kan stå på jämt)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/07/28 :  22:18:41  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
En RaspberryPi kan jag hjälpa dig sätta samman om du vill prova...

Ja tack, jag provar gärna då detta verkar vara ett vettigt förslag. Ge mig ett mail med ett prisförslag.

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/29 :  10:26:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag påbörjar lite meckande! Återkommer!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/01 :  08:47:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har labbat lite under helgen och fixat ett "media-kit" till Amatören, med eg. lite mera pinaler än vad som krävs.
Men å andra sidan är det helt komplett också.

Med Kodi/OpenELEC som operativ är det enkelt att tala om att hela spelaren skall vara en UPnP klient vilket gör att det är bara att skicka musik (och film) till den med sina vanliga metoder.
Det fungerar med JRiver och Twonky utan bekymmer med mitt musik/film-bibliotek vilket borde betyda att Synolys UPnP-server kan servera media på samma sätt. Funkar inte det kan man aktivera UPnP-server funktionen på pajen och låta den vara server istället.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000